nog niet zelf kunnen eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moppiepoppie, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Hai allemaal,

We hebben weer eens een eetprobleem. Mevrouw (9 maanden) wil eigenlijk alleen nog maar zelf eten, want als ik haar met een lepel voer dan zwaait ze haar armen ervoor en draait haar hoofd weg, maar als ik stukjes op de tafel leg dan doet ze verwoede pogingen het zelf in haar mond te steken en soepstengels en alles wat ze in haar knuistje kan houden eet ze wel (zo, dit is echt de langst zin ooit :p). Kortom; ze heeft wel honger, maar wil niet dat ik het haar geef. Maarrrr... ze kan dus nog niet echt goed zelf eten. Met een lepel kan ze nog niets, een bordje smijt ze weg, dus ik leg maar van alles op het blad van de kinderstoel, zoals aardappels, groente. Maar helaas zijn die dingen een beetje te glad om zelf normaal te kunnen eten. Ze probeert en probeert, maar alles valt uit haar handje. Tussendoor probeer ik dan een prakje te voeren, maar dat accepteert ze eigenlijk niet (alleen yoghurt, maar dan zou ze weer bijna op een liter zuivel zitten en ze mag maar een halve liter met deze leeftijd). Ze krijgt dus amper iets binnen. Het zelf eten duurt enorm lang omdat alles uit haar handjes glipt en na een kwartier is ze het ook wel zat.

Mijn vraag is dus; hoe moet iket deze tussenfase omgaan? Met lege maag naar bed of toch maar liter zuivel? Of krijg je er op een andere manier wel normaal eten in? En hoe leer je ze uiteindelijk zelf eten? Pfff.. zo vermoeiend af en toe... Nu ga ik maar weer de hele woonkamer boenen omdat echt OVERAL eten ligt grrrrr:x

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Al het begin is moeilijk! Haha komt vanzelf wel goed. Wil ze ook niet een hapje als ze zelf bezig is, dat lukte bij onze dochter op die leeftijd nog weleens. Of stukjes geven die jij al aan een vork hebt geprikt (vond dochter ook een tijdje oke). Maar onze dochter vond ook al heel snel dat ze eten wel zelf kon. Vaak meer op de grond dan in haar buik ja. Met de tijd werd die verhouding steeds meer omgedraaid en nu liggen er alleen nog maar wat kruimels o een per ongeluk gevallen hapje.

Dochter at toen ook meer toetje hoor, inmiddels eet ze minder zuivel. Misschien wat minder volle flessen geven? Weet niet hoeveel ze drinkt?

3. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Ik hoef er helaas zelf niets meer tussen proberen te stoppen. Wat nog een beetje werkt is haar een bordje met lepel geven (leeg), zodat ze daarmee kan klooien. Maar al dat eten over de grond is echt verschrikkelijk, haha. Soms maait ze gewoon met haar arm ALLES wat op het blad ligt eraf, aarrgh..

4. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Hier hetzelfde verhaal, mochten de afgelopen paar maanden eigenlijk ook niet voeren. Avondeten was altijd een gevecht.
    Plots had ie het door en nu voert hij zichzelf. Ja, tis een chaos, but it's well worth it!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vorkje met iets eraan geprikt neerleggen is meestal de truc, :)

6. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    wat hier ook werkte was twee vorkjes geven.
    1 om zelf mee aan te klooien, op die andere prikte wij af en toe wat eten, ongemerkt pakte onze boef dan die vork en at gewoon.
    maar het blijft een lastige fase, ze willen al dingen zelf maar kunnen het simpelweg nog niet.
    komt echt goed, en niet teveel druk maken om de vloer die vuil wordt ofzo want dat houdt je echt niet tegen.
    het hoort er nu echt eenmaal bij.

succes, joyce

7. Moppiepoppie

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Goed idee, van die vork, hihi. Tja, ik weet dat het er bij hoort, maar een half uur durende foodfight, pffffff.. ik kan het niet hebben. Ik raak er zó gestresst van, krijg er hoofdpijn van. Nog niet eens van de rommel, maar van de pogingen er op een leuke manier nog wat in te krijgen. Ok, dit klinkt allemaal heel kinderachtig, maar ja... weet ook niet waarom ik het me zo aantrek... Maar die vork, ga ik zeker proberen!

8. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    vorkje voor haar en een vorkje voor jezelf; terwijl zij lekker bezig is met de pogingen eten op dr vork te krijgen; prop jij er gauw wat in bij haar....! bij ons werkte dat...! ennuh als dat ook niet lukt ist echt geen ramp als je wat meer zuivel geeft dan de bedoeling is hoor....die fase gaat toch vanzelf weer over en dan stop je weer met die extra zuivel toch!??

Deel Deze Pagina