Overstappen andere school (VO)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mindy26, 16 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Onze zoon (13) zit net op het voortgezet onderwijs. Werd in het begin gepest. Dat gaat nu beter maar hij heeft weinig vrienden(bijna niet) Hij heeft een behoorlijke bijzondere klas, met veel asociale kinderen. Echt niet normaal wat er allemaal gebeurd.

Nu zitten we er aan te denken om hem naar een andere school te doen. Maar vind dat ook lastig, want waar doe je goed aan? Veel mensen om me heen geven me het advies om te gaan switchen want hoor nu ineens niets anders dan slechte verhalen over de school. En merk ik zelf ook veel dingen op. Maar ja, overal vind je wat.

Heeft er iemand hier wel eens geswitcht met hun kinderen op het voortgezet onderwijs? En hoe is dat gegaan?
    Het zal waarschijnlijk een hoop geregel worden maar als hij dan beter in zijn vel zit, heb ik dat er voor over natuurlijk.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Wat rot zeg. Is het een dakpanklas ofzo waarbij de kans is dat hij volgend jaar niet meer met aardig dezelfde klas zit en doet school er wel actief wat mee?

Mijn kinderen zitten op verschillende scholen en mijn dochter heeft zelfs iets van 7 klassen van hetzelfde niveau en leerjaar en daar verschilt het ook soms best per klas. Zij zit in een rustige klas, maar er is ook wel een klas waar dat totaal anders is.

Soms kun je dus ook switchen naar een andere klas, maar dan moet het daar dus wel beter zijn. En op sommige scholen hebben ze weinig parallelklassen.

Mijn kinderen zijn niet van school geswitcht, maar wel over gestapt naar een andere onderwijsvorm binnen school en de ene kwam daarbij ook in een totaal ander gebouw, de ander in een ander deel van het gebouw. Dat verliep heel soepel, tenminste, nadat ze overgestapt waren. Pesten speelde in beiden gevallen niet mee overigens.
    Bij mijn dochter had het nogal wat voeten in aarde en vooral haar oude mentor zag het als een persoonlijke aanval dat ze wou overstappen en heeft echt alles uit de kast gehaald om haar te dwarsbomen.
    Uiteindelijk via de teamleider toch alles geregeld, maar dit heeft maanden geduurd en nooit spijt gehad van de overstap.

3. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Mijn dochter is eerst gewisseld van niveau waardoor ze ook naar een andere locatie moest. Zij had geen aansluiting in de 1e klas. De klas waar ze toen in kwam daar werd ze via WhatsApp belachelijk gemaakt en ze had ook wel vrienden daar op school.
    Zij is nu (weer) gewisseld naar een andere school, en daar voelt ze zich helemaal op haar plek.
    Ze zegt zelf dat als ze het overnieuw kon doen ze na groep 8 gelijk naar deze school was gegaan.

Ze heeft een dag meegelopen met de klas en toen heeft de oude school de papieren door gestuurd en wij hebben haar aangemeld.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik ben zelf in de derde gewisseld van school. Was nog een aardig gedoe om een school te vinden waar plek was (lees: die halverwege het jaar een leerlingen wilden overnemen…denk dat ze bang waren dat ze een lastige leerling erbij kregen…), maar het is wel gelukt. Was geen school die ‘op mijn lijstje stond’, maar dus de enige die me ‘wilde’. Achteraf was het een geluk bij een ongeluk, heb het daar super naar mijn zin gehad. :thumup: Daarna ook nog overgestapt ivm ‘opstromen’, maar dat is toch anders.

5. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw

Ja hij zit in TL/Havo.. heeft dus inderdaad volgend jaar weer een andere klas. Maar dat duurt nog even.

Wat vervelend en kinderachtig van de mentor!

6. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    oh wat een goeie manier om een dag mee te lopen! :thumup:

7. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Wat fijn! :thumup:

Daar ben ik dus ook bang voor.. dat ze geen leerlingen meer aannemen.

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik heb er geen ervaring mee, maar in jouw situatie zou ik zeker uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Als er niets mogelijk is, hoef je er ook niet meer over na te denken, zijn er wel opties, dan zou ik die met je zoon bespreken en een dagje meedraaien zou helemaal top zijn!
    Veel sterkte toegewenst, dit lijkt mij zo’n waardeloze situatie:(

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Een school krijgt na 1 oktober geen bekostiging meer voor leerlingen die dan nog instromen. Daar zijn ze dus niet superblij mee.
    Lullig is het wel.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Dat wist ik niet! Best vreemd. Ik ga het in ieder geval proberen. :thumup:

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Dochter had in klas 1 en 2 een leuke klas. Klas 3 was een drama: iedereen dronk/vapen/blowen/spijbelen bij de vleet. Haar vriendinnen waren inmiddels naar mavo of vwo afgestroomd/ opgestroomd en degene die nog in haar klas zaten wilden bij de populaire meiden horen. Ze heeft met pijn en moeite zich door het jaar heen geworsteld.

Ze is dit jaar naar een andere school gegaan en ik heb weer een compleet ander kind terug. Leuke klas, leuke sfeer. Ze gaat er graag heen.

12. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Nadeel is dat je dan na de kerstvakantie in een bestaande klas komt waarin al vriendschappen zijn. Voordeel is wel dat je de oude klas kwijt bent. Bij dochter was halverwege ook geen optie. Ze moest het jaar afmaken en over zijn.

13. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Meestal regelen scholen dat goed met elkaar hoor, vaak gaat deel van dat geld 'mee' met de leerling.

Roanna vindt dit leuk.
  14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.864
    5.135
    113
    Home
    Geen ervaring

maar ik zou switchen
    Asociale kinderen en pesten zou voor mij genoeg redenen zijn
    vrienden zijn wel erg belangrijk op die leeftijd

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Moeilijk want je weet niet in wat voor een klas je kind dan in komt, kan hopelijk beter zijn maar er is ook een kans dat het een nog "ergere" klas is dan wat je achter laat.

Asociale kinderen zijn er op elke school en ook is het switchen van school geen garantie dat er niet gepest wordt.

Het belangrijkste is wat vind je kind er zelf van, geeft je kind aan echt niet op de plek te zitten op deze school zou ik , als ouder, er alles aan doen om hem/haar op een andere school te krijgen.

16. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw

Zeker waar!

17. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    de school waar hij dan heen gaat zitten wel kinderen die hij kent. Het is een kleinere school in een dorp.

Ja hij geeft zeker aan dat hij niet op zijn plek zit. Komt elke dag met bijzondere verhalen thuis.

je hebt gelijk hoor, overal is ook wel wat.
    Maar eerlijk, waar hij nu zit is echt extreem hoor. Zelfs de mentor zei dat ze dit nog nooit had gezien.

18. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Ik heb contact gehad met de school en hij mag woensdag sowieso een dagje meelopen, en er was zeker plek voor hem werd er gezegd. Heel fijn! Dus dat is al heel positief.

verder de mentor nu ook maar even ingelicht, want zo gaat het ineens heel snel!

Zxcvb, Korenbloem86, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Dan is het heel duidelijk, hopelijk bevalt de meeloopdag en kan hij dan lekker overstappen

20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat zou wel zo eerlijk zijn inderdaad

Deel Deze Pagina