een vraagje: hoe zit het met jullie kindjes, mijn zoontje is nu 18 maanden, en zegt eigenlijk nog niks behalve: bah...nog geen papa of mama...hij pakt het niet op. Ik maak me er best wel zorgen over...of is dit niet nodig?
Volgens mij "horen" ze rond de 19 maanden drie woordjes te praten volgens het consultatiebureau. Maar dat hoeven geen echte woorden te zijn, maar gewoon een vast brabbeltje wat ze voor iets hebben. Mijn dochter is ook niet heel snel met praten (bijna 20 maanden nu). Ze heeft lang gehad dat ze 1x een woord zei en daarna niet meer. Ze is altijd veel met haar motoriek bezig geweest. Sinds een maand begint ze meer interesse te hebben in woorden. Ik zou me er nog niet te veel zorgen om maken. Elk kindje heeft zijn eigen interesse en ontwikkelt op zijn eigen manier.
Herkenbaar. Mijn zoontje zei toen ook niks. Papa en mama kwam pas met 20/21 maanden. Daarna kwamen er langzaam aan meer woordjes. Nu is hij bijna 2 en hoor ik elke dag wat nieuws Het duurde even, maar begint nu echt te komen!
hier idem. Wel een verwijzing gekregen voor KNO en audiologisch centrum om uit te sluiten dat hij slecht hoort. hij is nu 19,5 maand en zegt papa. maar gebruikt dit nog niet gericht zoals eigenlijk zou moeten. Ik denk zelf dat het vanzelf wel komt. hij is motorisch super snel en handig.
Met 18 maanden moet ze 3 verstaanbare woorden kunnen zeggen voor een vreemde buiten papa en mama. 5 verstaanbare woordjes dus. als hij echt helemaal niks zegt zou ik wel eens naar zn oortjes laten kijken.
Mij is verteld dat ik me geen zorgen hoef te maken, hier alleen bah & papa, mama & aaien (dier aaien) komt er heel soms uit. Hij doet z'n best de ene is gewoon sneller met praten dan de ander. Zoontje is trouwens hier ook motorisch heel ver.
hier zegt hij alleen maar mama en sporadisch komt er een ander woordje uit als hebbe, maar voor eten zegt hij dan wel weer mjammjam ik wacht gewoon geduldig af in oktober weer nar het cb dus dan bespreek ik het misschien even..
Mijn zoontje is nu 19 maanden en die begint pas net de laatste paar weken een beetje te praten. Daarvoor was het alleen mama en die. Nu zegt hij ook nog: bal, aai, ijs, vis, in, ui (=uit), ei, disjt (dicht), zeze (lezen), auw, ja, nee, papa en hij heeft een woordje voor zijn oudste broer. Dus het komt nu wel ineens. Hij leert er elke dag wel een of meer woordjes bij. Mijn oudste twee waren veel sneller met praten, maar deze is motorisch weer veel sneller. Ze kunnen maar 1 ding tegelijk leren he.
Mijn zoontje krijgt wel over 2 weken buisjes, bijna iedere maand een oorontsteking...hij krijgt ook nog een gehoortest..toch heb ik niet het idee dat hij me niet hoort...alleen als hij televisie kijkt...haha..
\ Het is logisch dat er gezegd wordt dat je je geen zorgen hoeft te maken, want met 18 maanden is 3 woorden het minimum. Jouw zoontje zegt er 4 en dat is dus keurig (ook al lijkt het weinig of traag). Mijn zoontje zei met 18 maanden nog helemaal geen enkel woord. Els, oorontstekingen kunnen ook voor trage spraak zorgen omdat het lichaam ook veel energie besteed aan die bestrijden. Hopelijk gaat het beter als ij buisjes heeft!
Ach ja. Hier ook een late prater. Zegt nu (20 maanden) pas gericht mama. Koe, bah aaien wel al lange tijd gericht. Ik maak me 0,0 zorgen, ze gaan niet stilzwijgend naar de basisschool evenals ze niet kruipend daar naartoe zullen gaan