Sinds een aantal weken slaat onze zoon (2 jaar en 3 maanden) af en toe zijn middagslaapje over. Ik leg hem elke middag rond dezelfde tijd op bed. Normaal ging hij altijd even spelen met knuffels, kletsen of zingen om vervolgens in slaap te vallen voor 1,5 tot 2 uur. Nu gaat hij na een minuut of 10 roepen dat hij klaar is met slapen en "mama ben je al wakker". Heel grappig, maar ik negeer het dan in de hoop dat hij toch gaat slapen. Helaas gebeurd dat 9 van de 10 keer niet meer. Hij komt dan echt zijn (peuter)bedje uit en doet de deur open en trekt zijn slaapzak op de gang uit. Doordeweeks is hij twee dagen bij opa en oma en een dag op het KDV. Daar slaapt hij nog wel. Is dit een fase of moet ik zo langzamerhand afscheid gaan nemen van mijn rustmomentje op de dag
Zo begon het einde van het middagslaapje hier ook bij de oudste.Begon rond de 2 jaar. Wel speelde ze nog een tijd op haar kamer, dat was wel fijn . Toen ze precies 2,5 jaar was wilde ze opeens echt niet meer naar boven en toen heb ik dat ook nooit meer gedaan. Op het kdv heeft ze nog wel een paar maanden geslapen.
Ja hier verdween hij ook rond die tijd. Helaas voor mij, want ik was hoogzwanger en kon de rust nog wel gebruiken. Maar het was echt een strijd om hem in bed te krijgen en daar had ik ook de puf niet voor. Heel af en toe heeft hij smiddags nog wel geslapen, als we savonds bijvoorbeeld een etentje hadden, zodat hij het wat langer vol zou houden.
Hier is het wel een fase geweest. Ruim 4 maanden lang sliep dochter niet meer 's middags. En sinds ze 3 is slaapt ze weer zo'n 2 uur lang 🎉 Als het een keer zo uitkomt dat ze niet kan slapen is het ook prima trouwens.
Hier begon het inderdaad ook zo. Zoontje slaapt al niet meer smiddags vanaf net voor zijn 2e verjaardag. Ik vind het soms pittig en het was erg wennen. Maar wel fijn dat ik nu ook aan het begin van de middag weg kan, terwijl hij anders sliep. Maar wie weet gaat jou kindje wel weer doorslapen
Hier begon dat ook zo bij mijn dochter (bij 18 maanden al, helaas voor mij) Toen ze met 2 jaar naar de Psz ging was ze wel weer toe aan een middagslaapje, dus hier slaapt ze weer 2 dagen in de week nog even s'middags. Waar mijn dochter wel zelf om vraagt: (wanneer ze dus niet smiddags slaapt) is even rustig aan tafel zitten tekenen,kleien of even een uurtje tv kijken. Zo krijgt ze toch nog even rust
Hier ging het middagslaapje er bij mijn dochter ook af vanaf 2 jaar.... eerst vond ik het ook zonde van mijn middagrust, maar toen ze nog wel een middagslaapje deed kon het rustig tot 22 uur 's avonds duren eer ze weer in slaap viel, terwijl ze zonder middagslaapje gewoon op normale tijd in slaap viel. Dus dat ik mijn avonden weer terug had, vond ik uiteindelijk lekkerder dan het verlies van mijn middagrust Echter merk ik wel dat mijn dochter de laatste weken toch weer af en toe een middagslaapje nodig heeft. Ze is sinds 3 weken begonnen op de psz, misschien dat dat meespeelt, geen idee, maar ze houdt het nu dus niet altijd meer vol zonder middagslaapje, alleen gaan daar dus wel mijn avonden weer Het kan dus best zijn dat hij ze nu even niet meer nodig heeft, maar over een paar maanden weer wel....
Ik weet het nog niet. Zoontje slaapt al een paar weken op de opvang niet meer en man man wat is hij savonds en de volgende dag dan drama! Onze vrije dagen, bij oma en het weekend slaapt hij zo 1,5-3 uur. Lijkt wel inhalen dan (en ook nog van 19-7) Wrijft echt in z'n ogen en roept soms ook bed. Heel soms houden we hem dagje wakker maar dat is bijna nooit succesvol. Ik denk dat ik het blijf doen zolang hij nog gaat slapen. Als hij echt op gaat staan en duidelijk aangeeft niet te willen stoppen we ermee (al zou dat nu jammer zijn aangezien ik nu ook graag even mee slaap
Je hebt kans dat het een korte fase is. Uk bleefook weken wakker en sinds 1.5 week slaapt hij soms wel en soms niet.
Hier begon het ook zo ze is nu 2 jaar en 10 maanden, sinds 1,5/ 2 maanden is het zo dat ze echt niet meer wilt slapen in de middag een heel enkel keertje gaat ze even liggen en een dutje doen maar die zijn de afgelopen periode maar op 1 hand te tellen geweest
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het leek me zo vroeg om al te stoppen met het middagslaapje. Hij heeft het ook eigenlijk nog echt nodig en slaapt nu ook niet langer 's nachts zonder zijn dutje. Maar goed ik lees ook dat er kinderen zijn die er nog eerder mee stopten. Pittig hoor! Het is natuurlijk wel weer makkelijker als je 's middags wat wil gaan doen (dan maar de voordelen er van in zien ).
Hier was ze er ook rond haar tweede klaar mee. In het begin echt teveel voor haar. Maar slapen ho maar! Moest zelf er ook erg aan wennen. Ook een rust moment voor jezelf natuurlijk. Nu kijken we meestal even samen tv of knutselen wat. Ff relaxt. Terwijl haar broertje slaapt. Is ook wel even fijn. Zou het stiekem wel fijn vinden als de tweede er ook vroeg af is. Kan je makkelijker een dagje weg.
Hier ging dat sinds vorige week ook zo. ( ze is bijna 2.5 ) Na 10 min begon ze te roepen mama mama ikke wakker. Haha. Ik vind het zelf wel fijn omdat ze snachts dus ook niet erg goed meer sliep, omdat ze gewoon niet moe was savonds. Gisteren zijn we wezen zwemmen, dan is ze wel total loss, toen heeft ze wel weer een uur tot anderhalf uur geslapen. Misschien om de dag op bed leggen? Waarschijnlijk is hy die 2 dagen dat hij bij opa en oma en op het kdv moe van het spelen en drukte dat hij dan wel slaapt. Onze dochter gaat vanaf januari naar de psz. Ik gok dat ik ze dan smiddags ook een poosje op bed moet leggen, maar dan niet te lang omdat ze dan savonds weer niet slaapt. Ik heb liever dat ze snachts goed slaapt, ze slaapt van 19.00 tot 9.00 uur ongeveer. Als ze eerder wakker is is ze smiddags wel weer moe.
Hier stopte zoon ook toen hij net 2 was. Dochter vond het vandaag niet nodig om te slapen, maar die is nog geen anderhalf, dus ik voorzie dramatische instort-taferelen straks .
Hier stopte het ook zo. In het begin sliep ze bij m'n moeder en haar vader nog wel maar inmiddels ook niet meer.
Hier eigenlijk al gestopt met anderhalf jaar,was gewoon een uur strijd voor hij ging slapen...ik was er zelf nog niet aan toe. Ha,ha! Ben dus eigenlijk zeer jaloers op iedereen
Onze dochter sliep vlak na haar 2e verjaardag geen middagslaapje meer. Miste het wel toen, maar ook fijn dat je vanaf dat moment in de middag dingen kon gaan ondernemen die ze dan normaal in bed lag.
Bij mijn zoontje was het een fase. Hij heeft rond 26 maanden 2 of 3 weken niet meer tussen de middag geslapen en nu hij 2,5 is, slaapt ie weer 1,5/2 uur. Hij heeft het ook echt nodig nog
Mijn dochter stopte er mee met 2,5 jaar. En daarvoor had ze fases waarin ze soms lastiger sliep. Ik heb haar altijd stug op bed gelegd, ik bleef het gewoon proberen. Vaak viel ze uiteindelijk alsnog in slaap. Op het laatst sliep ze nog maar een paar middagen per week.Wat was dat balen zeg toen ze uiteindelijk echt ermee stopte.😜 Maar het geeft je wel meer vrijheid, want ik kan nu gaan en staan waar ik wil zonder alles om die slaap heen te plannen. En over een paar maanden gaat ze naar de kleuterschool en daar moet ik niet aan denken!!!!!
Hier leg ik hem elke middag nog in bed en soms slaapt hij wel en soms ligt hij gewoon een uur te kletsen. Hij slaapt vaker niet dan wel, maar zolang hij gewoon kletst en doet vind ik het prima, rust hij toch wat en ik heb ook even rust. Valt hij wel in slaap, dan maak ik 'm na max. 1,5 uur weer wakker. En blijft hij wakker, dan haal ik 'm er na een uurtje weer uit.