Ik ben mij toch meer aant verdiepen in vaccinatie icm borstvoeding. Mijn zoontje krijgt begin okt zijn 1e vaccinatie (heb zelf de 22w vaccin gehad). Hoe zit het dan met een corona vaccinatie? Maakt dit nog uit wanneer ik hem dan ga halen of beter niet rond de vaccinatiedata van mn zoontje? Ik wacht sowieso nog even tot mn borstvoeding wat stabieler is. Maar wil gewoon goed voorwerk doen .
Ongeveer met deze vraag zat ik een tijdje geleden ook. Alleen hier geen newborn meer, maar zoontje zou zijn 14 maanden prik krijgen en een week later zou ik mijn 1e Pfizer krijgen. Ik heb toen aan de arts op het consultatiebureau gevraagd of het kwaad zou kunnen dat mijn zoontje dan via borstvoeding wat van die Corona prik mee zou kunnen krijgen terwijl hij een week daarvoor zelf de 14 maanden prik had gehad. De arts van het consultatiebureau wist er niet een exact antwoord op natuurlijk, omdat dit soort dingen allemaal nog wat nieuw zijn. Maar hij had er zelf nog geen moeder over gehoord dat het klachten gaf oid. Maar ik kon mijn vraag ook stellen bij… ik weet even niet meer wat hij noemde. Maar uiteindelijk heb ik mijn vraag niet verder gesteld ergens. Wel hier op het forum wat ervaringen gevraagd over borstvoeding + Corona vaccinatie èn baby vaccinaties. Inmiddels 2x Pfizer gehad en onze dreumes heeft er niet zichtbaar op gereageerd gelukkig. Anders bel je ook even naar je consultatiebureau arts of naar de ggd, inmiddels zijn we ook weer een aantal maanden verder, dus vast ook weer meer ervaringen en wetenschap hierover. succes!
Onlangs is er dacht ik wel aan het licht gekomen dat een aantal borstvoedende vrouwen problemen heeft met productie na de vaccinatie. Misschien wist je dat al en maakt het je niet uit maar wilde het toch even zeggen. Ze gaan het nu verder onderzoeken of het een bijwerking is.
Ja dit heb ik ook gelezen ja. Vandaar dat ik ook zei dat het wat stabieler moet zijn. Maar als ze dit aan het onderzoeken zijn, dan wacht ik nog wel even. Dit is waarschijnlijk ons laatste kindje (al hoop ik dat er ooit nog 1 kom) en zou echt balen als de bv vroegtijdig stopt door vaccinatie. Na mn verlof moet ik toch nog thuiswerken en hou ik nog steeds rekening met de 1.5 m enzo. Ik hou er wel rekening mee dat ik nog niet gevaccineerd ben.
https://www.linda.nl/nieuws/opmerkelijk/afname-melkproductie-mogelijk-bijwerking-coronavaccin/ Correctie: het wordt dus vooralsnog niet verder onderzocht bij het lareb.
Ik vind dit Linda artikel wel bijzonder. Het wordt groot gebracht alsof er heel veel andere moeders tegen problemen aan zijn gelopen, maar als je goed leest is er maar 1 die daadwerkelijk hetzelfde mee had gemaakt. Verder in totaal 23 meldingen (in heel Nederland) en daarvan is ook niet duidelijk wat de precieze oorzaak is van de teruglopende melkproductie. Daar zijn vaak diverse redenen voor te vinden. Ik snap dus ook dat er hier, op dit moment, verder geen onderzoek in gedaan gaat worden. @marievsbij twijfel vooral doen wat wat goed voor jou voelt natuurlijk.
Ben ik met je eens, ik probeerde er ook meer over te vinden. In het artikel staat dat ze haar ervaring op insta had geplaatst en dat daar zo veel reacties op kwamen. Maar ik kan helemaal geen post daarover terug vinden helaas. Toch zie ik het niet direct als fake news, over de prikstories van Isa Kriens hoor je ook nooit wat in het nieuws bijvoorbeeld, maar kan mij niet voorstellen dat dat allemaal leugens zijn. En inderdaad @marievs vooral doen waar jij je als moeder het beste bij voelt.
hier is wel een interessant artikel op dit onderwerp https://www.nature.com/articles/d41586-021-01680-x
Persoonlijk zou ik hem direct laten zetten. Je bent toch beter beschermd en ik zie het zelf ook als een verplichting naar mijn kind om mij goed te beschermen zodat ik goed voor hem kan zorgen. Ik ken het dilemma, want ben zwanger en heb hem nu toch laten zetten. Dus zeker geen lichtvaardig gegeven mening De impact vanuit borstvoeding is zo minimaal. Het enige dat kan gebeuren is dat je, je kind antistoffen meegeeft. Dat lijkt me alleen maar positief. En terugloop bij borstvoeding kan door zoveel andere zaken komen. het is echter een keuze die je zelf moet maken. Het blijft kiezen uit 2 kwaden, want liever hebben we allemaal geen vaccin natuurlijk (dat het niet nodig zou zijn).