Hallo, even een vraag met een verhaal, zal het kort houden. Mijn man heeft 2 jaar geleden zaadbalkanker gehad. 1 zaadbal is verwijderd. Hierna helaas uitzaaiingen geconstateerd waarvoor hij 2 operaties (1 tumorverwijdering en 1 nierverwijdering) heeft ondergaan en 2 zware chemokuren. Deze zijn nu 7 maanden geleden. Nu proberen wij zwanger te worden. Moeten we daarvoor onder controle komen te staan bij een gynacoloog of kan het wel door een verloskundige, ook omdat ik zelf behoorlijk veel tramadol (pijnstiller, 400 mg per dag) gebruik. En kunnen de chemokuren veel kwaad bij een eventuele zwangerschap? Oncoloog kan dit niet echt vertellen en een gesprek met de gyn moet nog komen maar ik ben zelf behoorlijk nerveus hierover. Alvast bedankt voor het antwoorden Miesee
Hoi miesee, In principe kan je als je zwanger bent de controles door de verloskundige laten doen. Sommige zware pijnstillers kunnen effect hebben op de kwaliteit van het sperma en ook chemo kan sperma aantasten. Dit kan een reden zijn dat je hulp nodig moet gaan hebben om zwanger te raken. Chemo's hebben geen effect op de zwangerschap zelf, je mag alleen niet in contract komen met uitwerpselen tijdens en tot een paar dagen na de chemokuur. Imke
Bedankt voor je reactie. Onze oncoloog heeft gezegd dat er minimaal een half jaar tussen moet zitten omdat niet bewezen is dat de chemo de sperma niet aantast. Met de bestraling moest er ook een half jaar tussen zitten ivm dezelfde reden. Maar ik vermoed dat ik al zwanger ben maar heb zaterdag mijn nod dus we zullen het afwachten