Nog steeds dat slapen.....

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by misa, Jan 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. misa

misa Niet meer actief

Wie kent het ook en wie heeft tips? Onze jongste heeft met haar 2,5 jaar al een heel lastig leventje moeten doorstaan. Lang verhaal, maar we hebben op vele plekken hulp gezocht. Het gaat ondertussen gelukkig goed met haar. Het blijft een heel pittig meisje, maar ook heel lief en gevoelig..! Ze is echt al een heel stuk ontspannender geworden dus dat is echt super!

Het slapen is altijd al een probleem geweest. Naar bed gaan, doorslapen, alles is moeilijk voor haar. Nu gaan er gemiddeld zo'n 5 nachten van de 10 goed. Vroeg wakker, dat wel altijd.

Ik ben ondertussen een burn out verder mede door amper slapen en veel stress om haar. Ook dat gaat steeds beter, maar niet goed slapen maakt dat ik niet over dat laatste stukje heen kom. Ik wil me zo graag weer wat fitter voelen en wat meer kunnen genieten. Slapen is daarvoor gewoon echt nodig...!

Het inslapen vind ik niet zon punt en is al lang niet meer zo erg. Het doorslapen, dat is het meest van belang.
    Natuurlijk hebben we al tig dingen geprobeerd in haar 2,5 jarige leventje, dus eigenlijk verwacht ik niet dat de gouden tip nog komt hoor. Maar wie herkent het en wie heeft er nog tips?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Pfff hier geen gouden tip....

Het was wel van de ene op de andere dag compleet over.
    Ze slaapt nog steeds weinig en is nog steeds veel te vroeg wakker... Maar ze slaapt in ieder geval aan 1 stuk.
    En daardoor slaapt mama ook een stuk beter :)

Overigens heeft het geduurd tot ze bijna 4 was... En is mijn slaapritme nog steeds niet helemaal wat het hoort te zijn.
    Maar zeker de eerste 2 jaar nadar ze doorsliep had ik ZELF moeite met doorslapen.... Dochter was om 5 uur op en top fit... En ik brak :)

Maar ook dat gaat steeds beter. Sinds het deze winter 'à ochtends donker is betrap ik mezelf er soms zelfs op dat ik pas om 8 uur wakker word ;)

Dus helaas... Niet de gouden tip. Hopelijk wel een hart onder de riem en een beetje begrip :)

3. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor je herkenning. Het is gewoon loodzwaar en ik merk dat ik langzaam weer aan het 'afglijden' ben... :(

Bij jullie was het vanaf ongeveer 4 dus ineens over..? Pff dat duurt nog zo lang. Soms slaapt ze een hele nacht, echt heerlijk! Al ben ik dan juist kapot....! ;)

Ging je er altijd naar toe? Schopte ze ook drama? Werd je boos, negeerde je, accepteerde je? Hoe deed je da en hoe hield je het vol?

4. Saskia78

Mja volhouden was vooral een kwestie van dat je eigenlijk geen leuze hebt. Dat doe jij nu ook :)
    Laten liggen en niet er naar toe gaan betekende dat ze helemaal njet meer ging slapen.. En dat wij dus allemaal niet meer sliepen.
    Dus dat was geen optie.

Maar ze mocht niet uit bed, niet bij ons in bed (als het werkte hadden we het vast gedaan... Maar dan sliep ze ook niet) en ik bleef ook niet bij haar slapen.
    (Wellicht dat dat laatste had gescheeld maar ik lig toch liever in m'n eigen bed ;) )

Oh en guarana... Natuurlijk produkt dat energie geeft.
    Had een pot meegenomen uit brazilie (puur poeder ipv die homeopatische pillen met 0,1% werkzame stof)
    Als het dan exht overdag niet ging gooide ik daar wat van door mijn melk.
    Maar goed... Dat is niet heel gezond als je dat dagelijks doet :)
    Probleem is dat je evengoed gewoon naar je werk moet, je moet eten en dus ook boodschappen doen etc.. Dat staat allemaal niet stil

En zeker het eerste jaar huilde ze ook exht heel de nacht.. Dus alle goedbedoelde adviezen mbt logeerpartijen... Kon ik echt niet over m'n hart verkrijgen :)

Het is gewoon *#£~>%
    Moet wel zeggen... Op het laatst hoefde ik nog maar 3x per nacht m'n bed uit ipv 5x...

En op een avond wilde ze geen luier meer aan.... En die nacht sliep ze door.
    En alle andere erna ook!
    Ipv nachten vol doorweekt beddengoed... Sliep ze gewoon.
    Eerste tijd check je om de haverklap of ze wel echt slaapt... Word je wakker en hoor je geen "maaaaahmaaaaaaaaaaaaaa".
    Doodeng :)

Tegenwoordig mag ik zelfs uitslapen... Word ik uit mezelf wakker rond half 8. Heerlijk!
    Ik was vroeger echt een langslaper en heb ook veel meer slaap nodig dan dochterlief mij doorgaans gunt (nouja, als ik gelijk met d'r naar bed zou gaan misschien wel)

Ze gaat tussen 7 en half 8 naar bed en als ze om half 9 slaapt is het vroeg. Vaak pas na 9en.
    En om 5/6 uur is ze klaarwakker.
    Als ik d'r later naar bed doe.. Is ze volgende dag wel chagerijnig trouwens... Blijkbaar rust je toch uit als je niet slaapt :)

5. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Hier fases dat er slecht wordt geslapen in bed. De enige manier waarop iedereen slaapt is dan bij ons erbij. Ze komt de afgelopen weken steeds rond 3 uur aangelopen en ik leg haar meteen tussen ons in en draai me weer om.
    Ze mag erbij maar geen gedoe, ze moet dus kiezen tussen zelf in bed blijven of bij ons en stil zijn. Na een paar keer begreep ze het en nu doet ze meteen haar ogen dicht.

6. Storm

Storm Niet meer actief

Je zult al heel veel geprobeerd hebben, ik ken je verhalen niet. Wij zijn met onze zoon bij een cranio sacraal therapeut geweest. Dit heeft hem ontzettend goed gedaan. Ook het slapen heeft ze onder de loep genomen. Als de uitwerking van de behandeling zelf niet genoeg was zouden we nog kunnen proberen om bepaalde soorten stenen in de vensterbank te leggen of misschien onder zijn bed. Dit was niet nodig, maar het was nog een optie.
    Ik wilde alles wel geloven toen, dus had het nodig mogen zijn, had ik het gedaan.
    Maar alleen de behandelingen al (vier keer) daar hebben wij een heel ander kind van gekregen. Op veel vlakken.

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Wel herkenning, geen tips. Mijn dochter slaapt ook nog lang niet alle nachten door. Als ze wakker wordt neem ik haar wel in bed, zodat ik ook mijn rust krijg. Ik kies ervoor om niet tig keer heen en weer te lopen.
    Dit werkt voor ons het beste.

Succes. Ik weet hoe pittig het kan zijn!

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Hier ook al maanden slecht slapen. Inslapen gaat prima. Maar vanaf een uur of elf is ze om de zoveel uur wakker. Van de week gewoon vanaf 0200 wakker geweest en niet meer geslapen.
    Ik trok het ook echt niet meer, nu gaat mijn man eruit als eerst en ik wissel hem smorgens af, dan kan ik nu aan 1 stuk slapen.
    En af en toe uit logeren, al lijkt het na een goede nacht eerst nog erger ja...

En vroeg naar bed, ik ga er nu in. Sterkte!

9. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Oh ja een van ons gaat bij haar in bed liggen s'nachts, meestal slaapt ze dan wel redelijk snel. Binnen half uur meestal.

10. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #10 piccolina, Jan 11, 2015
    Last edited: Jan 11, 2015
    Ben je naar slaapcentrum geweest geloof ik? Kan je daar niet terug?
    Ik herken dat wel erg hier inslapen gaat top maar doorslapen nooit.
    Ook dus vanaf geboorte geen enige nacht.
    Zodra dat diepe slaapfase uit gaat ze gelijk wakker en wil niet meer.
    Ze heeft ook eczeem dus dat speelt zeker mee.

Heb geen tips want hier helpt ook niets maar miss iets helpt jullie? Weet ik niet ik schrijf gewoon wat we doen.
    Overigens we slapen wel zelf uit dat wil zeggen we zijn fit en kunnen wel genieten van de dag ondanks dat wakker snachts.

Wat we hier doen is zo: (ze slaapt 1 uur overdag nog). Ze gaat in bed in avond om 20.00/20.30 maar we beginnen met
    19.20 tandjes poetsen, cuddlies kijken, even spelen nog, naar kamertje. Daar omkleden, insmeren en ze mag boek kiezen. We zitten me papa, mama en ze op haar bed voorlezen. We geven haar mogelijkheid alles kiezen in de avond: boek, wie leest, wie waar zit, wat voor pyjama ze wil, geven "tover drankje" (anti hystamine;).
    Als boek klaar is dan gelijk in bed. Zingen liedje, kusjes, muziek aan. Ik blijf 5 min zitten maar zo dat ze weet dat ik zit maar ziet mij niet.

Ze wordt wakker snachts wissellende tijden.
    Als dat tot 00.00 waneer we naar bed gaan dan brengen we haar steeds terug met uitleggen en zeggen hoe en wat. Ze blijft 10 min dan komt weer. Soms lukt dat soms niet tot ze pas snacht wakker wordt.
    Als ze wakker wordt als we al slapen komt ze met boel knuffels en kussen bij ons ze klimt zelf en legt zelf kussen. We merken niet eens soms dat ze bij ons ligt. Ze komt dat standaard rond 2-4 uur
    En dan soms ze is rustig en wordt wakker maar niet draakt.
    En soms ze is erg onrustig en draakt in bed.
    Maar zo hoeven we tenminste niet uit bed en slapen redelijk goed.

Ze wordt wakker in ochtend om 09.30/09.00.
    Haar onrustige tijden snachts is echt iets tussen 2 en 6 uur.

En wat hier juist helpt veel doen zien en prikkels geven. Ze slaapt vele malen beter dan waneer is regen en we blijven thuis of niets ondernemen.

Ps: alternatieve geneeskunde hebben we ook al geprobeerd. Osteopaat, homeopaat, mesoloog, wiegelroede etc. Al zeggen ze allemaal dat ze helpen helpt niets. Stenen en magneten genoeg al in huis ;))))) hihi

11. misa

misa Niet meer actief

Allemaal bedankt voor het meedenken en delen van de ervaringen.

Wij zijn ook bij osteopaten, manueel therapeut, natuurgeneeskundigen, iemand die vage kunsten kan als wichelroede lopen e.d, huisarts, kinderartsen, psycholoog, orthopedagoog.....

Die laatste twee zijn pas geleden. Het gaat gewoon met vlagen. En het heeft ook te maken met mijn gesteldheid. Ik heb een burn out (gehad?) en mijn schildklier werkt niet goed (bezig met onderzoeken). Als ik moe ben, wat meer geïrriteerd, dan is er overdag ook veel meer gedoe met haar. We hebben ook vaak en lang dingen bijgehouden. Wa ze drnkt, doet, slaapt, beweegt, enz. En misschien kunnen we daar wel weer veel meer mee aan de slag, maar ik heb er de energie niet meer voor.

Mijn eigen psycholoog heet ook veel mee gedacht. Volgens de psyc van onze dochter had ze separatie angst. Ws is ze zoveel bij ons geweest (ondanks het logeren e.d.) dat ze zelf niet goed geleerd heft los te komen wat gepast is voor haar leeftijd.
    Daardoor hebben we haar 3 maand oid weer bij ons op de kamer gehad. Ook dat ging op en af. Voordeel was dat ik er niet steeds heen hoef. En bij ons in bed vind ik gewoon echt niet meer fijn. Ik slaap dan ook echt niet goed.

Uit logeren doen we dus ook met regelmaat. Nu al een poos niet ivm haar separatie angts. We wilden haar even goed de kans geven te herstellen oid.

Ze heeft een slaaptrainer, we hebben laten huilen, bij haa gebleven, bij ons op de kamer, in ons bed, we hebben ook bepaalde stenen onder het bed liggen, boos geworden, geduldig geweest, slaaptijden veranderd, slaaprituelen veranderd........

Nu gaan we rond 18:45 naar boven. Pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen, slaap kindje slaap zingen en dan gaan wij naar beneden.
    Meestal gaat dat redelijk. Soms nog 1 of 2 keer naar boven tegenwoordig. Dus vind ik echt acceptabel!

De nachten zijn wisselend. Soms zijn er nachten dat ze doorslaapt. Maar de nachten dat dat niet zo is, is heel wisselend. Soms 1x en soms3 keer. En bijna nooit meer drama. Speentje helpen zoeken, aai over de bol en klaar maar ik moet er wel uit... En ja mijn man ook wel eens, maar voordat ik hem wakker heb........
    Dus dat is ook al veel beter, maar niet genoeg. Want ik merk da ik het steeds slechter aan kan..... :(

Ja, vroeg naar bed doe ik ook heel vaak. Maar ik heb buite mijn dochter ook nog een man en vrienden die ik wel eens wil zien. ;) Dus dat lukt niet altijd.

Dus ik ben soms echt bang dat we moeten volhouden. 4 schijnt een gode doorslaapleeftijd te zjn voor moeilijke slapers, lees ik wel eens. Misschien is de enige optie nog om strijd/drang aan doorslapen loslaten en accepteren.... Maar hoe doe je dat?

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

En als jij op een ander bed gaat liggen en je man met de babyfoon naast zich slaapt, zodat hij er echt uit moet?
    Wij wisselen hier af en alleen op die manier houden we het nu al heel lang vol. Word ik alsnog wel eens wakker van Caitlyn hoor, op nachten dat ik op een andere kamer slaap, maar dan kan ik me omdraaien en verder slapen. Wakker worden doe ik toch wel, mijn slaapritme is wel aardig aan gort door alle gebroken nachten.

Verder op tijd op bed, met enige regelmaat gewoon zodra de meiden hier op bed liggen. Jammer van zo'n avond, maar uitrusten is uiteindelijk fijner dan.

13. misa

misa Niet meer actief

Ja zoiets, of oordoppen zat ik ook al eens aan te denken. Oordoppen vind ik alleen een nadeel, straks kan ik zonder helemaal niet meer slapen. Maa ja, zo af en toe kan het wel.
    Wij hebben geen kamers en bedden over dus dat is niet echt handig. Alle drie kamer zijn bezet en de zolder is erg koud, ongeisoleerd en met een vlizotrap. ;)
    Ik slaap het beste in mn eigen bed en een van de kinderen daarom uit de eigen kamer te halen vind ik ook te veel onrust en onduidelijkheid eigenlijk. Maar zo nu en dan oordoppen en mijn man het laten doen is niet verkeerd.

Het vroege naar bed doe ik ook echt heel vaak, want anders hou ik het echt niet vol. Maar de keren dat ik het niet doe en leef zoals een normaal mens (want zo voel ik me ondertussen niet meer ;)), dan ben ik de dag erna gelijk gebroken...

Het voelt allemaal als dweilen met de kraan open. Maar misschien is naast soms oordoppen gebruiken, accepteren ook een beter plan. Soms lukt dat even, maar dan raak ik weet erg moe en dan wil ik er weer tegen vechten. Ik wil zo graag weer mijn lijf en een stukje gewoon leven terug. En natuurlijk heb ik dat deels wel hoor, maar.... Ach je lest het: moe en wanhopig..! ;)

14. raspberry

Ja, ken het, maar het wordt ooit beter. Tot die tijd uitzingen en niet te veel willen, helpt dan toch echt :)

15. misa

misa Niet meer actief

Ja dat zal het vast moeten worden.... ;) Ik opende dit topic ook niet met het idee dat de gouden tip echt zou komen. Maar stiekem hoop je toch dat iemand nog iets weet dat je zomaar nog nooit gedaan hebt... ;)

16. Saskia78

En je weet weer dat je niet alleen bent en hebt er toch even over kunnen praten :)

Ook weleens fijn :)

17. misa

misa Niet meer actief

Ja hoe naar het ook is voor jullie allemaal, het delen en klagen is wel fijn soms! Want ik merk toch dat veel mensen om me heen die het niet kennen het ook niet echt begrijpen..

18. raspberry

Ja, herkenbaar... :)

19. misa

misa Niet meer actief

Meiden, ook sterkte en een dikke knuffel voor het enorm harde werken (volhouden of hoe je het ook wilt noemen.....!)

Zie wel vaak dezelfde mensen in dit soort topics, al heb ik het idee dat er wel steeds minder van ons zijn. Geeft ook hoop.....! ;)

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Geen gouden tip.... onze dochter heeft tot haar 3e heel slecht geslapen. Om het half uur wakker echt een drama. Ik herken dus je gevoel en het breekt je op. Bij ons bleek de oplossing heel makkelijk....laminaat leggen in haar kamer
    Ze bleek huisstofmijt allergie te hebben en last te hebben van de vloerbedekking

Share This Page