Hallo dames, Ik heb al eerder een bericht gestuurd, maar onze dochter is 9 april 4 geworden. Toen 3 weken naar school gegaan met heel veel veranderingen voor haar, ook huilen bij wegbrengen! We hebben geprobeerd met stickers en bij ieder afscheid moment houd ik het kort en consequent. Thuis praten we er duidelijk over en lusiteren naar haar als ze iets wilt vertellen. Maar nu ruim een maand verder is ze nog steeds aan het huilen met afscheid nemen, de lange dagen heeft ze het het moeilijkst. Ik hoor ook iedere keer dat overblijven niet leuk is...maar op een korte dag huilt ze ook! Zo onwijs moeilijk (laat ik niet aan haar merken hoor) hoe moeten we hier nog mee omgaan!? Hebben jullie tips of trucs? Of misschien is het herkenbaar....
Een jongetje bij mijn dochter in de klas heeft ook heel lang gehuild en die zat al vanaf vorig jaar januari op school. Ik denk dat je gewoon kort afscheid moet nemen en thuis er niet te veel over hebben. Moet ze echt overblijven? Is het anders geen optie dat ze bij iemand kan eten, dat ze er toch even uit is.
Bij M geen problemen gehad met afscheid nemen, ze vond wel het buiten spelen heel erg spannend/eng. Dit is met de overblijfjuffen en met de hele onderbouw (groep 1-3). Haar verhaal hierover is heel erg lang geweest: ik vind het buitenspelen stom/eng etc. Ook toen ze soms in een andere context leuke verhalen had over het buitenspelen. Nu zit ze op logo tijdens schooltijd en als ik haar dan weer terug naar school breng dan is het tijdens het buitenspelen. Ze rent altijd het plein op naar haar vriendinnen en ziet me niet meer staan Pas sinds kort vertelt ze over het buitenspelen als iets leuks, vindt ze de overblijfjuffen zo lief etc ... Dus kwestie van wennen, duurt voor de een langer dan voor de ander. Maar misschien ook van een houding naar je ouders toe / blijven hangen in het 'niet leuk vinden'.
Hier trouwens een overblijfplicht en ik kan me voorstellen dat dit in deze situatie misschien ook fijner is om over te blijven, anders 2x afscheidmoment ...
Is het alleen afscheid nemen of is ze de hele dag aan t huilen? Wat zegt de juf ervan? Ik hou het afscheid nemen kort ...ook als zoonlief wil gaan huilen. Hij heeft nu elke dag een zakdoek mee voor als hij moet huilen...misschien een idee?
Een meisje uit de klas bij mijn dochter moest ook heel lang huilen bij het wegbrengen. Tot mijn dochter nieuw in de klas erbij kwam. Toen stopte ze ermee. Want zo had ze gezegd: zij was niet meer de jongste en dan hoor je niet meer te huilen. Maartje heeft nooit gehuild bij het wegbrengen. Maar ze zit sinds januari op school en je kunt nu pas zien dat ze qua energie en draagkracht (heel kort lontje thuis) een beetje gewend is aan school. 9 april is nog vrij kort, geef het nog even de tijd. Hoe moeilijk ook
Wilde nog even vertellen dat het de laatste dagen super goed gaat! En dat ze zelfs vanochtend niet gehuild heeft Wat doet een moeder dat goed! Thanks voor het meelezen! Bye bye