Bedrijfsarts?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Femmetje, 25 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Hallo, omdat ik zo'n last heb van mijn bekken ben ik aan het overwegen om me ziek te moeten melden op mijn werk. Ik ben nu 24 weken zwanger, zou nog 7 weken moeten werken, dan heb ik vakantie en erna aansluitend mijn verlof.
    Nu hoorde ik op het werk dat als ik me volledig ziekmeld ik dan bij de bedrijfsarts langs moet gaan. Maar wat doet die dan? Gaat die je dan keuren of kijken of je wel echt recht hebt om thuis te blijven ofzo?

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Yep. Bedrijfsarts kan je lichamelijk bekijken indien nodig maar meestal is het gewoon een gesprek. Zeker bij klachten die bij een zwangerschap horen zijn de meeste bedrijfsartsen heel redelijk.

Voor je werkgever is het belangrijk dat de bedrijfsarts zijn/haar mening geeft over jouw ziekmelding. Dit i.v.m. de zorgplicht die jouw werkgever heeft t.a.v. ziek personeel en omdat ziekte i.v.m. zwangerschap vergoedt wordt door het UWV.

Normale gang van zaken dus en niets om je zorgen over te maken.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat vervelend zeg!

De brdijfarts kijkt idd of je "recht" hebt om je ziek te melden. Bij mij heeft hij wel een onderzoekje gedaan. Ik had last van mijn rug, dus hij moest even duwen en voelen, zeg maar.. :)

Houd wel even in de gaten dat je als je 100% ziek bent, je baas je vakantieuren niet mag inhouden. Die hou je dan gewoon over... Misschien kun je die dan opnemen na je verlof?

4. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik een beetje wat ik ervan kan verwachten. Ik zit nog niet in de ziektewet hoor maar heb het idee dat het niet lang meer kan duren want als ik heb gewerkt kan ik de rest van de dag niks meer (werk s morgens 5 uurtjes) en heb er hier nog eentje rondlopen die ook aandacht wilt. Maar Bluesky, ik zou dus 3 weken voor mijn verlof begon, vakantie opnemen. Want ik ga dan 10 dagen op vakantie. Dat mag dan niet als ziekte uren tellen?
    Die vakantie is geboekt, kijk kan ik tegen die tijd echt niet meer dan annuleer ik natuurlijk, maar of ik nu thuis pijn heb of daar, dan hebben mijn man en zoontje tenminste nog wat, (niet dat het nou lijkt dat ik niet kan werken en wel op vakantie kan) Of hoe zit dat dan? Weet je dat?

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ging er eigenlijk vanuit dat je vakantie opgenomen had omdat het je te zwaar werd.. :oops: Nooit aan gedacht je misschien wel eens iets geboekt kon hebben... :)

Ik zou bij de bedrijfsarts wel even melden dat je op vakantie gaat. Volgens mij moet dat wettelijk gezien zelfs. In principe denk ik dat hij er geen bezwaar tegen zal hebben, net wat jij zegt, of je nu thuis zit met pijn of op vakantie, dat maakt niks uit. Of ze dan echt vakantieuren in mogen houden voor de tijd dat je daadwerkelijk weg bent weet ik niet (maar dat weet de bredrijfsarts wel), maar de uren die je normaal in de ziektewet zou zitten mogen ze niet als vakantieuren afschrijven. Dat zou trouwens voor je baas ook niet voordelig zijn, want die krijgt jou ziekte uren wel vergoed, maar je vakantieuren niet...

En als je het echt zeker wil weten kun je even met het UWV bellen. Zij regelen de zwangerschapsuitkering en kunnen je precies vertellen hoe het zit.

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je moet inderdaad toestemming aan de bedrijfsarts vragen als je tijdens een ziektemelding op vakantie gaat. Bedrijfsarts maar ook PZ/HR kan je precies vertellen hoe het zit met ziektemelding en vakantieuren.

7. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik zit al geruime tijd in de ziektewet, inmiddels zw verlof, maar ik ben tijdens mijn ziekte gewoon op vakantie geweest en dat was geen probleem. wat je wel krijgt is dat je met 34 weken al met verlof gaat en niet met 36 weken, dus je hebt achteraf maar tien weken ipv 12.

8. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    oh ja, bij mij zijn er geen vakantieuren ingehouden.

Deel Deze Pagina