Dat was het eerste wat iemand tegen me zei een tijd geleden dat ik vertelde dat wij misschien een derde willen. Zelf hebben ze na een fout gelopen zwangerschap een dochter gekregen. Ze kunnen beter niet nog een keer zwanger worden, maar willen het eigenlijk wel. Ik vind het ontzettend rot voor ze. Na die tijd heb ik ze niet meer gezien. Het is nu drie maanden geleden dat ik haar en de kleine meid heb gezien terwijl ik ze voorheen bijna elke week zag. Zijn er dan echt mensen die zo jaloers zijn of het een ander niet gunnen. Soms ga ik dan toch twijfelen of we er wel goed aan doen. Als we vragen wat er is, is er niks en heeft het een hele andere reden. Word er toch vaak wel verdrietig van.
Jaloezie! En ik neem aan dat jullie zelf ook wel weten wat het kost... Vervelend voor haat maar daar kan jij niets aan doen!
Dat denk ik ook en voel me dan wel schuldig terwijl ik er niets aan kan doen. Tuurlijk weten we wat het kost anders zouden we dat eerst op een rijtje zetten.
Sorry hoor, maar je hoeft toch geen verantwoording af te leggen? En dat het bij haar fout is gelopen is toch niet aan jou te wijten?
wat het meest vervelende hier aan is (lijkt mij), is dat wat op mij overkomt als een goede vriendschap zo'n rare wending neemt dat het achteraf toch niet zo'n goede vriendschap blijkt te zijn. Jaloezie is natuurlijk en die kun je voelen. Ookal ben je ontzettend goede vrienden. Maar een echte vriendin die zet haar jaloezie even opzij. Een echte vriendin weet dat dit niet een reden kan/mag zijn om je niet meer te laten zien. Een echte vriendin, die praat er met je over en laat gewoon weten dat ze het moeilijk vind om erover te praten omdat.... nouja dat mag ze zelf invullen Vooral als er een andere reden word gegeven (waar je waarschijnlijk zelf vrij snel in de gaten van hebt dat het meer 'smoesjes' zijn). als je goede vrienden bent moet je toch veel met elkaar delen? in ieder geval, dat is mijn mening van een goede vriendschap. Daar verschillen misschien wel meningen over. Dus ik zou zeggen. trek je er niet te veel van aan. Ik denk dat diegene op persoonlijk vlak nog moet groeien. Als jullie voor een derde kindje willen gaan, GO FOR IT! geniet er van.
Er wordt wel heel makkelikl geroepen 'jaloezie' en ze moet dat maar gewoon opzij zetten. Maar jeetje, mensen, als dit de reden is, mag een beetje meegevoel ook wel. Dit is wel een andere soort jaloezie hè? Het gaat niet om wie de mooiste auto heeft ofzo. Deze mensen hebben te horen gekregen dat zijn geen kinderen meer kunnen krijgen. Mogelijk heeft ze dit nieuws nog niet (goed) verwerkt. Het is een soort rouwproces waar je doorheen moet als je afscheid moet nemen van je kinderwens. Dat kan best een moeilijk en langdurig proces is. En ik kan me best voorstellen dat er periodes zijn -bijvoorbeeld als je eerste kind de leeftijd heeft dat je anders aan een tweede was gaan denken- dat dit opnieuw erg moeilijk is. Is haar reactie leuk? Nee. Was het voor ts prettiger geweest als haar vriendin gewoon had gezegd wat haar dwars zit? Ja, absoluut. Maar niet iedereen praat graag of makkelijk over haar gevoelens. En weet je: dat hoeft ook niet. Er zijn best dingen die je voor jezelf mag houden. Ik vind het wel heel makkelijk om iemand dan maar af te schrijven omdat ze zogenaamd 'alleen maar' jaloers is.
Kan ook een opmerking uit bezorgdheid zijn ofzo, ik was er niet bij natuurlijk. Maar soms komt iets wat mensen zeggen negatiever over dan het werkelijk bedoelt is. En niet alles word 10x doordacht, zoals het feit dat jullie best weten wat kids kosten.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het is niet zo dat ze helemaal geen kinderen meer kunnen krijgen, alleen de kans dat ze snel plat moet is vrij groot en dat durven ze niet aan. We hebben heel veel meegemaakt, maar op het moment haar echt nodig te hebben was ze er niet. Ik ken ook stellen bij wie ik denk, is het wel verstandig dat er nog een kindje komt, maar dat is aan die mensen zelf. Dan ga ik geen dingen roepen. Het is pijnlijke jaloezie en die is zeker anders dan die mooiere auto
Ik ben van mening dat het inderdaad ieder zn eigen keuze is omj aan kinderen te beginnen. Iemand financiele situatie vind ik niet zo ertoe doen, TENZIJ die zo dramatisch is dat er met moeite nog boodschappen gedaan kan worden omdat er ECHT GEEN geld is en de ene na de andere schuldeiser en deurwaarder zich melden. Persoonlijk vind ik dat geen situatie om kinderen in groot te trekken. Verder denk ik niet dat een financieel plaatje bepalend moet zijn. Mensen die zoiets zeggen zijn gewoon jaloers. Bovenstaande voorbeeld dat k gaf betreft een situatie die ik dagelijks te zien krijg in mijn prive omgeving en ik erger e er dood aan dat er een onverantwoorde keuze voor nog een kind gemaakt wordt terwijl de andere 3 kinderen niet eens fatsoenlijk gekleed gaan of dat ik vaak zat geld geef omdat er geen geld is voor eten op tafel. Ik erger me zelfs dood aan mezelf dat ik geld geef terwijl zulke mensen dan compleet de verkeerde prioriteiten stellen
Wij willen ook een derde ik krijg ook wel wisselende reacties en ik begrijp je gevoel, dat je je een soort van schuldig voelt tegenover mensen bij wie het minder makkelijk gaat....Dat heb ik ook. Maar dat neemt mijn wens om nog een derde kindje te krijgen niet weg! Ik snap het alleen wel, een goede bekende van mij heeft altijd graag kinderen gewild, vorig jaar een miskraam gekregen en nu vervroegd in de overgang, Game over dus. Dat vind ik heel triest en ik vond het moeilijk om haar te vertellen dat wij voor een derde kindje gaan maar wilde haar toch een soort van voorbereiden.Van haar zou ik het snappen als ze jaloers is! Volgens mij is het dus wel een soort van jaloezie alleen wel jaloezie die ik begrijp. Praat erover en heb begrip voor elkaar. Er zijn trouwens ook mensen die sowieso negatief denken over een gezin met meer dan 2 kinderen... Dat is wel jammer. Een vriendin van mij heeft een dochter en pas een zoontje gekregen, helemaal happy maar ze kan echt niet blij voor me zijn en snapt niet waarom ik het mezelf 'nog moeilijker en drukker' ga maken. (haar woorden)
Begrip voor mensen bij wie het niet vanzelfsprekend is, is fijn maar heeft ook grenzen. Mijn nicht raakte maar niet zwanger en was mega jaloers toen ik dat wel werd. Ze heeft geprobeerd met mij af te spreken dat zij eerst mocht, wat ze is ouder en langer getrouwd. Snel daarna raakte ze gelukkig ook zwanger Daarna gelogen dat ze geen tweede wilde, want dit keer wilde ze wel eerder zijn en wie weet zou ik me laten inspireren door haar (waarom???? Ik krijg toch geen tweede omdat zij die wil??) maar ik raakte door de ac zwanger en we waren tegelijk uitgerekend. Omdat zij een ks afdwong en ik natuurlijk beviel is haar kindje 1 dag ouder, wat is ze daar blij mee! En ja, ik vind haar zoons erg leuk. Heerlijke boeven en ik heb ze graag om me heen. Zij geeft alleen maar af op mijn kinderen en heeft in 3,5 jaar nog nooit iets goeds over hen gezegd. Dus die jaloezie kan heel ver gaan! Jammer is dat..
Ben het met tup eens , had het niet veel beter verwoord. Jaloers is idd een groot woord in deze , gevoel van zij wel wij niet , is eerder het geval. En zij weet mis niet hoe ze het moet brengen, bang jouw te kwetsen met het geen wat jij wil. Ja jij hebt er twee ja en ! jij mag [als het lukt er nog 1] Het is niet ons probleem of jij dat aan kan of niet dat is een overweging die jullie maken. Niet wij meiden en zeker ook je directe omgeving . Schuldig voelen hoeft niet snap ik goed hoor . Maar jij kan er niks aan doen jij wel twee hebt en mis een derde . Ik moet dan op de hele wereld jaloers zijn?? Nee absoluut niet, mis een beetje omdat ik geen wondertje mag en kan krijgen . Mijn lijf en natuur willen anders voor ons en daar moeten wij mee dielen . Is zwaar geloof me, mijn zusje heeft er straks twee . Wij riepen al dat worden er nog twee ! Die komen dan hier Zo gaan wij er mee om. Meis het is voor ons moeilijk maar zeker ook voor de geen die wel hup of naar lang wachten wel het geluk hebben wat wij niet hebben. Ik weet hoe zwaar het is om het te vertellen maak het hier zelf mee twee keer nog wel. Maar ik ben blij voor mijn zusje en zal ook heus van de kleintjes genieten . Volg je hart jij weet beter wat je aan kunt dan wie dan ook .