Wij verwachten een tweede dochter😍😍 De naam van onze dochter is kort, 4 letters.. We zoeken een bijpassende naam, maar nu het volgende.. We vinden beide de naam ivy hartstikke leuk (je spreekt het uit als aivy). Maar, een meisje uit mijn oude klas van de basisschool had een zusje en zij heette zo. Mijn oud klasgenootje heeft zichzelf van het leven beroofd een aantal jaar geleden.. vreselijk natuurlijk. Maar nu wil ik de naam ivy niet gebruiken omdat onze oudste dochter dan de grote zus is van ivy. Net zoals mijn oude klasgenoot.. snappen jullie m nog? Ergens denk ik 'ach, onzin..' maar toch.... We vinden evy overigens ook een leuke naam en daar trek ik nu meer naartoe vanwege dit dus.. wat zouden jullie doen?
Proficiat! Ik snap je punt. Enerzijds wil je het los proberen te zien van hetgeen is gebeurd met het zusje van jouw oud-klasgenoot. Maar anderzijds, en aan jouw ervaring te lezen, blijf je eraan denken. Dat is natuurlijk niet leuk, als jouw dochtertje straks Ivy heet en je hebt die associatie. Al zou het ook kunnen dat je die associatie snel kwijt bent omdat jullie meisje natuurlijk een totaal ander persoontje is, en van begin af aan jullie eigen mooie lieve Ivy zal zijn... Ik kan je lastig advies geven hierin... Maar als ik zelf in jouw situatie zou zitten en nu al zo twijfelde, zou ik toch eerder op zoek gaan naar een alternatief. Zoals Evy. Of iets wat erop lijkt, Ilva, of een andere variant. Maar is je gevoel voor Ivy zo sterk... dan misschien toch maar daarvoor gaan.
Dat is geen leuke associatie met die naam inderdaad. Ik zou op zoek gaan naar nog een andere naam en die als back-up houden in geval je deze naam niet los kan zien met die ervaring.
Lastig... ik denk dat ik het zelf toch niet zo doen, omdat je niet het risico wilt nemen dat de associatie blijft hangen. Ivy kan ook als tweede naam. En je kunt het altijd nog als Aivy schrijven, dat komt ook voor. Evy is ook leuk. En Elvy?
Ik snap je probleem, maar het zou ook erg zonde zijn als jullie je favoriete naam niet kunnen gebruiken! Mijn broer heeft zichzelf ook van het leven beroofd. Mijn man heeft echter een broer met dezelfde naam.. Ik geloof niet dat iemand ooit een link legt. Je eerste dochter heeft ook niet dezelfde naam toch als je oude klasgenootje? Maar goed, kennelijk zit er voor jullie en twijfel op en mijn vader zegt altijd, bij twijfel niet doen! Volg je hart... meer kan je niet doen denk ik Succes.
Ik zou er toch voor gaan. Kan je haar geen tweede naam geven? Bv ivy rosa en dan jullie achternaam. Dan krijgt de naam al een hele andere asociatie. En nu denk je nog aan het andere meisje bij die naam. Maar als je eigen meisje er is denk ik dat dat ook weer naar de avhtergrond verdwijnt. Ik zou voor andere namen blijven open staan maar ivy niet wegstrepen. Erg leuke naam.
Lastig... Ik vind Ivy zo'n mooie naam dat ik al meteen wilde roepen: gewoon doen! Maar ik snap je dilemma. Al denk ik wel dat de associatie verdwijnt als je eigen kind eenmaal zo heet. Maar dat weet je natuurlijk pas zeker nadat je je kind al zo genoemd hebt.
Ik vind het wel heel erg ver gezocht eerlijk gezegd! een erg ingewikkelde constuctie als je het mij vraagt. Als je dochter het zelfde zou heten als de overleden klasgenoot zou ik de associatie wel berijpen. Ik vind Ivy wel stukke leuker als Evy/Evi.
Gewoon doen of helemaal iets anders zoeken. Evy lijkt dan zo'n slap alternatief. Ivy kon niet dus hebben we maar voor Evy gekozen.
Ik zou het wel gewoon doen! Volgens mij staat de situatie ver genoeg van jullie gezin af. Ik zou die twee dingen wel los van elkaar zien. Maar je moet uiteindelijk je eigen gevoel volgen! Als het niet goed voelt, dan zou ik idd een andere naam kiezen.
Dit is een lastige keuze.. Ga hierbij op jullie eigen gevoel af. Hoe was jou contact met je oud klasgenoot? Is haar zusje of familie daarvan een kennis van jullie? Hoe ben je op de naam Ivy gekomen? Moet je er steeds aan denken of ben je nu juist aan het 'zoeken' naar alle associaties met die naam?
Ik snap je. Als ik het zo lees vind ik dat je je daar niet door moet tegenhouden. Maar als jij zelf echt de hele tijd die link legt, kun je misschien beter voor een (hele) andere naam gaan.
Het is wat ver gezocht, maar als je zelf die associatie hebt en die niet van je af kan zetten.. zou ik toch voor een andere naam gaan.