Hallo, Wat doen jullie in een volgende situatie? Ik weet het namelijk niet meer... Zoontje D. van 3,5. moet zijn speelgoed opruimen. Hij begint er mee, want hij kan hier mee een sticker verdienen (als hij goed opruimt). Halverwege draalt hij rond en ik herinner hem er aan dat hij met het opruimen bezig was. "Ik wil niet opruimen." "Jawel, er liggen nog maar een paar spullen en die moet je gaan opruimen. Je bent zo klaar." "Neeheee, ik ga niet opruimen." "D., je gaat nu gewoon opruimen." Maar nee, de boel escaleert. D. begint - zoals de laatste tijd bijna altijd - te gillen en te krijsen, dus ik stuur hem naar de gang want ik wil dat gillen niet in de kamer hebben. Met als gevolg dat D. echt hélemaal door het lint gaat. Echt niet normaal. Hij blijft uiteraard niet op de trap zitten, hij gilt/krijst nog harder dan hard. Schopt tegen de deur aan. Dus ik doe een paar keer de deur open om het duidelijk proberen te maken dat hij eerst maar een poosje (ongeveer 3 minuten) op de trap stil moet zijn. Maar hij wordt niet stil, en ik ben helemaal opgefokt. D. gilt maar door. (nu dus - maar nu houdt m'n man de deur dicht) Wat doen jullie in zo'n situatie???
negeren..... Was het advies van onze hulp die thuis komt vanuit speciale school...ons meisje zit nu ook in die fase.....hij is je aan het uittesten of hij gelijk krijgt met zo boos te doen. En elke keer dat je komt kijken is aandacht...laat maar razen en als die rustig is ga je voor hem zitten en leg je uit waarom hij straf kreeg (gillen enz) daarna zeg je kom dan gaan we samen!! positieve aandacht als hij zijn taken uitvoert!! de rest van het speelgoed op ruimen...en daarna krijg je een sticker (toch belonen want uiteindelijk heeft hij toch opgeruimd....anders blijft er een negatief beeld aan hangen.....) enneuh...succes...mijn oren doen ook vaak pijn pffffffff...gelukkig is mijn man er en die neemt het vaak over..want soms...aaargh bloed onder mijn nagels en achter het behang plak moment.....
mja wij hanteren dan de opmerking "ga maar even op de trap (of je kamer) uithuilen en als je klaar bent kun je weer binnen komen" eerste paar keer duurde dat best lang... en begon ze vaak NOG harder te gillen maar inmiddels zeggen we meestal dat ze ergens moet gaan uithuilen.. (lokatie naar keuze dus) en meestal loopt ze dan huilend de trap op en vraagt boven "mam, ik ben klaar. mag ik weer naar beneden?" en ja dat mag dan. daarna valt er ook weer gewoon mee te praten.
Je geeft aan dat hij een sticker kan verdienen. Die heeft hij dan dus niet verdient en daarmee is de kous af. Wil hij ergens anders mee spelen, dan wordt eerst het speelgoed dat er nog ligt opgeruimd. Het schijnt te werken als je het even vol houdt
hier ook een giller.. en hij mag lekker zichzelf moe gillen in de gang. ajuus. gewoon deur dicht en succes met jezelf. is ook het enige wat je kan doen, want je dringt toch niet door als ze in zo"n bui zitten. edit zodra het rustig is gaat 1 van ons dus naar hem toe en legt dan ook uit waarom hij naar de gang moest en wat we nu gaan doen.positief afsluiten.
en "winnen" zit er ook niet in als ze zo lopen te gillen... soort van strijd die hooguit eindigt in zowel ouder als kind overstuur.. ipv enkel kind overstuur
inderdaad en daar heeft niemand iets aan. Al ben ik meestal al aardig richting kookpunt als hij in een gilbui raakt want dat gebeurd meestal niet zomaar maar na al een uur testen hoever kan ik gaan..
Maar als wij D. naar de gang/trap sturen omdat hij zo zit te gillen, dan blijft hij daar gewoon niet. We moeten echt de deur barricaderen - er dus tegenaan gaan staan, anders komt hij gewoon weer naar binnen. En als we pas er weer naar toe gaan als hij uitgeraast is.... poeh! Dan kunnen we wel een half uur wachten... Want hij houdt het ontzettend lang vol! Hij zuigt de laatste tijd echt álle energie uit mij. Ben helemaal op. Een sticker heeft hij nu zonet niet verdiend omdat hij niet goed heeft opgeruimd. We hebben gezegd dat als hij gaat gillen tijdens het opruimen hij geen sticker krijgt. Vanavond een nieuwe herkansing met opruimen.
hehe nee ik ken dat en hier krijg ik ook standaard te horen "ja maar jij doet zo boos en dan moet ik dus huilen/gillen" mja en waarom deed ik boos?
Hmm... wel nog een sticker geven dan? Maar is het dan niet zo dat hij een soort van 'beloning' voor het gillen krijgt?
Dus inderdaad deur barricaderen en gewoon laten gaan dan maar een half uur. Colin redt het een uur, even 2 sec stil en hoppa volle kracht vooruit.. tja hij heeft dat 2 x gedaan en nu is het met 2 min klaar want het heeft geen zin. Voordeur gaat op slot, trap word hij afgeplukt en weer in de gang gezet en deur staat een stoel voor .. Probeer eens op te ruimen met een kinder muziekje aan en dan met 1 a 2 liedjes moet alles opgeruimd zijn.. dat werkt hier erg goed o en dan wel samen he.. dus kom snel snel opruimen .. we gaan snel opruimen en een beetje alsof rennen. Colin ligt dan helemaal in een deuk en rent door het huis. tegenwoordig zet hij zelf een muziekje (van een boekje ofzo)aan en gaat dan snel snel opruimen
hij is toch uitgeraasd en heeft daarna mee opgeruimd met jouw samen...dat word beloond niet het gillen..... En als je dat lang genoeg vol houdt en ook duidelijk tegen hem zegt, dus wel erbij zeggen als we nu samen verder op gaan ruimen krijg je je sticker als alles opgeruimd is. Dan gaat hij snappen dat het opruimen aan de sticker hangt en niet aan het gillen.... Maar dan moet hij wel afgekoeld zijn...... Enneuh..deur idd barricaderen...uit laten razen......en ja gewoon een half uur, je zult zien dat het dag na dag minder lang gaat worden!
Dus gewoon laten gillen/krijsen/hysterisch laten doen op de gang en wachten tot ie rustig is... Maar hoe lang moet jullie kind dan rustig op de gang zijn? Ik bedoel als wij 3 minuten willen en hij gilt een half uur lang, vervolgens is hij 1 minuut stil en hij begint weer. Laten jullie je kind dan gerust nog een half uur op de gang gillen?
Meestal hoor je het verschil in rustig en nog net niet rustig......Als ze hier echt rustig is, dan komt het snikken er aan te pas en het hele lange adem halen..alsof ze echt ff pffffffffff doet.... En vaak word er dan ook geroepen, mama ik is klaar met boos zijn........
je hoort het verschil inderdaad in huilen.. of gewoon heel droog Oke ik gaat weer luisteren! .. dan ga ik heen. zoals ik schrijf colin redt een uur , shannon gaat het nog veeeeel langer redden ben ik bang straks. die kan nu al een halve dag boos op me zijn als iets niet mag of lacht me gewoon vierkant uit.. Hou mijn hart vast als die 2 word..
Ik ga meestal positief stimuleren toch op te ruimen. Bijv nou je kan echt goed opruimen. Ik weet dat je geen zin meer hebt ( vooral benoemen dat je zijn gevoelens begrepen hebt) maar het moet toch weer netjes in de bakken. Weet je wat laten er kijken wie het beste kan opruimen. 123 en opruimen. Daarna laten weten Hoe trots je op hem bent en dat hij de opruim campioen is. Als de kindjes hier iets echt niet willen wat moet maak ik er altijd wat positiefs van. Zeggen ze dan nog nee ook prima maar dan die ik het op de mama manier. Speelgoed in een zak en ze mogen er een hele dag niet mee spelen. Niet eten oké prima maar dan met honger naar bed. Ga vooral geen punt maken en het negatieve beantwoorden. Gillen, krijsen en stampen mag zoveel ze willen op hun eigen kamer. In de gang is 3 minuten stil in de gang. Na een half uur drammen en gillen moeten ze alsnog 3 minuutjes stil zitten.
Dochter kan trouwens flink te keer gaan en kan het zo een uur volhouden inmc adem inhouden en braken. Na het braken moet ze nog streeds der straf uitzitten. Bij papa werkt adem inhouden en huilen tot overgeven wel want hij vind dit zielig.