Hoi, Ik stel deze vraag voor een vriendin van mij. Ze heeft sinds een week een hondje. Een 'pup' van 6 maanden oud. Ze wou heel graag een puppy, maar puppys van dat ras zijn behoorlijk prijzig, dus was ze blij dat ze een hondje van 6 maanden op mocht halen voor 'maar' 350 euro. Deze hebben we opgehaald bij iemand die ook al niet de eerste eigenaar was. Over het verleden van het hondje is weinig bekend. Ze is echt heel lief, maakt niks kapot, blaft niet etc. Maar.. Ze is heel aanhankelijk, wil het liefst de hele tijd op schoot zitten, als ze in haar mand moet liggen, blijft ze je de hele tijd smekend aanstaren. Als me vriendin door het huis loopt, loopt het hondje de hele tijd achter haar aan. En als ze naar de wc gaat of gaat douchen, doet het hondje meteen een klein plasje voor de deur. Maar ze is we gewoon zindelijk. Maar als ze maar even alleen gelaten word doet ze een klein plasje. Buiten lopen is ook een 'probleem'. Ze loopt het eerste stuk braaf mee, maar dan blijft ze opeens stokstijf staan en wil ze niet verder lopen. Met een snoepje lokken werkt even, loopt ze weer een paar meter, maar stopt dan weer. Dus even een blokje om lopen, gaat gepaard met 10 keer stilstaan en niet verder willen. Iemand een idee wat ze hier aan kan doen? En wat de oorzaak kan zijn? Het is geen heel groot probleem, maar begrijp wel dat het vervelend is.
Puppycursus!! Diertje is zooooo ontzettend onzeker, die weet niet meer waar hij aan toe is. Het is ook nog een jong hondje hoor, die hoeft met 6 maanden nog niet volledig zindelijk te zijn. Je leert met puppy cursus wandelen aan de lijn, loslopen, aandacht op t baasje houden, luisteren, reageren op commando s enz. Ik snap niet waarom een pup van 6 maanden in de mand moet blijven liggen???? T is net een klein kind, die prop je ook niet op de bank en verplicht hem daar te zitten. Een pup wil bij je zijn, met alles wat je doet. Je bent zijn roedelleider, jij geeft hem de leiding. Krijgt hij die niet, dan raakt hij helemaal onzeker en gestressed. En dat lees ik hier. De hond is op zoek naar leiding. Naar veiligheid. Het is logisch dat een pup hele tijd achter je aanhobbelt, doet een klein kind ook. Ik ben wat vaak bijna omgekukelt door onze honden toen ze pup waren. Plasje doen voro de deur komt voort uit onzekerheid, baasje roedelleider is weg en hij is alleen....wat nu.. Geef m dan een bench. Een veilig plek voor hem. Dat is zijn plaatsje waar het fijn is, waar hij graag wil zijn, waar hij snachts slaapt, waar hij in kan als je bv douched (ik nam ze gewoon overal mee heen eigenlijk). Zijn bench zal hij ook niet bevuilen, dat is zijn nest. Overdag ook open houden staan zodat hij zichzelf terug kan trekken als hij er behoefte aan heeft. Komt er visite of gaat ze weg, kan hij in de bench. Met een lekkertje. Wij hebben drie honden, 2 mopsen en een beagle, heb drie keer de puppy cursus gedaan. Ben geen hondenfluisteraar hoor, verre van dat Buitenlopen, altijd met lekkers lokken, door je knieen en uitbundig belonen als hij komt, dat 100x net zo lang totdat hij door heeft dat het echt leuk is om met de baas te wandelen. Mijn advies is echt PUPPYCURSUS!
haha, hondenfluisteraar was ook niet heel letterlijk bedoeld . Bedankt voor je antwoord. Oke, ja puppycursus zat ze ook aan te denken, maar wist niet of dat nog kon met een hondje van 6 maanden. Ze moet ook niet de hele tijd in de mand liggen, maar ze ligt al de hele tijd op de bank/op schoot. En als ze dan even in haar mand gelegd word bedoel ik.
Ik vind het niet zo verontrustend klinken, waarschijnlijk gewoon dingen waar de vorige eigenaars weinig aan gedaan hebben. I.p.v. een puppycursus zou ze een 'jonge hondencursus' of basiscursus kunnen volgen. Overigens snap ik nooit zo dat mensen zo over de aanschafsprijs van een hond vallen, het beestje moet maar 1 keer even een vervelende aandoening krijgen en je bent zo een paar honderd Euro lichter, meestal vergeten ze dat en is daar geen geld meer voor. Nou ja, ik kan niet zeggen dat het bij haar zo is, maar dat hoor ik toch best vaak. Trouwens, in sommige plaatsen krijg je een deel van je hondencursus van de Gemeente vergoed als je hondenbelasting betaalt. Moet vaak wel binnen 2 maanden ofzo na aanschaf van de hond. Dat zou ze bij haar gemeente even na kunnen vragen. Net als ukoldaatje doen wij ook cursussen met onze honden, ongeacht we er al meerdere hebben opgevoed. Je hebt er nog jaren profijt van.
Wat is het voor ras? Zo te horen heeft je vriendin geen ervaring met honden dus zeker op cursus gaan! Het klinkt mij een btje als dominant gedrag.
eens met ukoldaatje! klinkt als een pup die geen idee heeft wat hij moet doen.. en zoekt continu naar bevestiging van zijn leider/mama als je hem alleen laat word hij nerveus en plast hij een beetje.. lekker op cursus gaan zodat het hondje zekerder word van zichzelf en het baasje kan leren hoe ze de pup het beste kan behandelen. kan de pup ook lekker spelen met andere hondjes.. dat is goed voor hem om te leren hoe anderen hondjes zich gedragen en hoe hij mee moet gaan in een groep.(rang) succes! en veel plezier!
Waarom is dit nu direct dominant gedrag? hondje zit inmiddels bij eigenaar nummer drie (minimaal) en is nog maar net 6 maanden Hoe zou jij je voelen wanneer je zo vaak heen en weer wordt gesleept. Het klinkt mij meer als een soort van onzekerheid in de oren, beestje zoekt bevestiging bij je vriendin. Mbt het met smekende oogjes kijken, ja daar zal ze zich over heen moeten zetten, jonge honden zijn ontiegelijk slim... zodra ze door hebben dat je er op reageert... dan hebben ze hun "beloning" Idd zoals hiervoor geopperd: ga met het beestje naar een cursus! Hetzij puppycursus, hetzij een basis/jonge honden cursus.
Zal haar zeker vertellen over de cursus. Had ze zelf ook wel bedacht, maar nog niet gedaan, aangezien het hondje er nog maar net is. Het is een franse bulldog. Mijn vriendin heeft thuis wel altijd honden gehad, maar die waren meer van haar ouders. Dit is wel de eerste die ze echt zelf in huis heeft ja. Dus denk ook wel dat zo'n cursus het beste is Bedankt voor de reacties.
Net zo lang blijven zeuren tot het mag, zielig kijken/zeuren. buiten niet mee lopen, zo van bekijk het ff ik doe wat ik wil. Plassen als de baas uit zicht is. Je bent er niet bij en kan dus niet zijn Houding zien. Het kan idd onzekerheid zijn maar ook zeker dominant gedrag!
Zonder het meteen op dominantie te schuiven of op onzekerheid. Denk ik dat inconsequente eigenaar die niet weet hoe dit gedrag in juiste banen te leiden in combinatie met een typisch puppegedrag leid tot deze situatie. Lekker op cursus gaan bij een goede (!!!!) hondenschool. Onze golden werd ook altijd bestempeld als dominant terwijl hij zo onzeker als het maar kon was.
Tja het klinkt een beetje als ons hondje ( snoopy ) zie album) die is nu inmiddels 3 jaar. En wij zijn de 4e eigenaar al ! snoopy gedroeg zich precies zo, kroop het liefst de hele dag in je, vreselijk onderdanig, kon niet alleen zijn, plaste van angst ( daarom is dat plasje omdat je vriendin de kamer verlaat) met heel veel geduld en liefde is dit gelukkig een stuk beter geworden! Nog is het een aanhankelijk hondje maar ach dat mag ook! Ik denk dat dit hondje ook gewoon al heel wat heeft meegemaakt in zijn jonge leventje, en ik denk dat je vriendin vanaf het beign alles moet opbouwen!