Hoi Linda en Ilse, ik ben sinds 1 juni aan het werk en sindsdien is mijn productie behoorlijk gekelderd. Onder werktijd zou mijn zoontje 3x aan de borst drinken, maar hij heeft voldoende aan 2 flessen, waarschijnlijk omdat hij dan meer binnenkrijgt en het makkelijker drinkt denk ik. Ik werk in de zorg en door de drukte en personeelstekort op de afdeling lukt het me om maar 2x te kolven ipv 3, waarbij ik dan ook nog gestressd even snel zit en me dus ook niet zo kan ontspannen. Ik kolfde dan ook bij lange na niet voldoende voor die 2 flessen. Op zich geen probleem, want de vriezer puilt uit van de ingevroren voeding. Maar nu merk ik dat mijn productie enorm achteruit holt. Eerst trok ik dat op m'n vrije dagen bij door goed te drinken, te rusten en geregeld aan te leggen. Nu lijkt het erop dat ook dat niet meer helpt om m'n productie op peil te krijgen. Is dit het begin van het einde? Ik heb ook het idee dat m'n zoontje zo'n flesje veel makkelijker vindt, want daar hoeft ie minder hard voor te werken. Na een dag werken lijkt het ook of hij niet meer 'snapt' hoe hij aan de borst moet drinken. Ik wil graag zo lang mogelijk bv blijven geven, want ik vind 't nog zo leuk! Maar gaat dat nog lukken? Gevoelsmatig denk ik nog niet aan stoppen, maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Is er nog een manier om m'n productie op te krikken? En is het anders mogelijk om 1 of meer voedingen te vervangen voor kunstvoeding, of is dat helemaal funest voor m'n borstvoeding nu? Ik bedoel dat ik dan bijvoorbeeld bv en kv om en om ga geven, waarbij ik op 3 bv en 2 kv uit kom. Ik hoop dat je me kan helpen, want ik wil er echt nog niet de brui aan geven!
hoi, Wat je beschrijft is een zeer herkenbaar probleem. Als je besluit om een aantal voedingen te gaan vervangen door kunstvoeding, geef je automatisch minder stimulatie aan je borsten en zal je productie heel snel verder achteruit gaan. Wat je kunt doen is een regelweekend: een weekend waarin je zo veel als je maar kunt aanlegt/kolft. En dan bedoel ik echt veel. Bijvoorbeeld elk uur, of anderhalf uur. Na een dag of 2 zul je dan voelen dat er weer meer spanning op je borsten komt en dat je productie weer opgekrikt is. Dit kan echter van tijdelijke aard zijn omdat de stress en werkdruk blijven bestaan. Nog een optie: domperidon Dit is een medicijn tegen misselijkheid dat als bijwerking heeft dat er meer borstvoeding wordt geproduceerd. Het gebruik van 2 X 10 mg domperidon geeft bij veel vrouwen al een mooi resultaat. Je kunt er informatie over vinden op www.borstvoeding.com Het is vrij verkrijgbaar bij de apotheek, ze registreren het alleen. Ik hoor er heel goede verhalen over. De boeken over medicijnen bij borstvoeding geven de code L1 voor dit medicijn, dat wil zeggen dat het in de veiligste categorie valt. Als laatste is er de optie acceptatie; nog een tijdlang doorvoeden en accepteren dat het langzaam achteruit gaat en dat je steeds meer kunstvoeding zult moeten bijgeven. Veel succes groet Linda