Nog steeds moeite met vlees

Discussie in 'Voeding' gestart door Gentle, 14 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Onze dreumes is niet gek op vlees. Nu eet ze het steeds vaker en vindt ze het ook wel lekker, maar ze krijgt het vaak niet weg. Kipfilet, varkensvlees of rundvlees lukt echt niet. Na 5 minuten laat ik haar het dan maar uitspugen, want het schiet niet op.

Gehakt en al het 'vermalen' vlees (burgers/schnitzels/frikandel) krijgt ze wel weg, maar dat is natuurlijk ook wat zachter en gemakkelijker. Maar ja, gehakt is ze dan weer geen fan van qua smaak...

Iemand nog ideeën wat we kunnen proberen? Is wel fijn als ze ook wat vaker wat steviger vlees binnen krijgt...

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier is dat stevige vlees vaak ook nog lastig wegkrijgen. Hij vindt het wel erg lekker, dus schrokt het naar binnen, maar als hij het kauwend weg moet krijgen, lukt dat niet echt.

Hoeveel kiezen heeft je meisje nu? Dat stevigere vlees moet je natuurlijk ook echt klein malen, dus zonder kiezen (of met weinig kiezen) is dat moeilijk. Lucas heeft er nu 4, dus het gaat al wat beter. Anders wellicht gewoon afwachten totdat haar gebit compleet is?

Tja... en verdere tips heb ik niet echt... heel klein snijden (maar dat doe je vast al wel). Ik weet niet of het verschil maakt als je het bakt of kookt? Bij koken blijft het misschien wat droger dan met bakken, dus lastiger wegkrijgen?

Weet het ook niet hoor, ik probeer even in het wilde weg met je mee te denken :):)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hier heeft dat een poos geduurd. En nog blijft er wel eens een stukje kip of varken filet hangen, wat hij niet wegkrijgt. En dan is hij 3,5.
    Hier de truuc vooral kleine stukjes aanbieden, echt mini-blokjes. Inmiddels gaan grotere stukjes ook wel goed, maar soms bij droog vlees gaat het weer mis..

En het is geen ramp als ze eens een dag of meer overslaan aan vlees. Ik hield hier minimaal 2 goede porties per week aan, en dan 2 keer vleeswaren op brood. Of een plakje worst tussendoor.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Onze dochter heeft nog maar 2 tandjes sinds iets meer dan een maand. Maar ze eet altijd al al het vlees dat we haar aanbieden. (sinds 9,5 mnd zeg maar) Dus ik denk niet dat het echt door het ontbreken van kiezen komt?
    Rundvlees en kip kauwt ze hier zo weg.
    Of heb ik dan een uitzondering?

Vindt ze het wel lekker, lijkt me wel als ze het wel wil eten inprincipe.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier heeft ze nu 1 kies en 8 tandjes maar vlees gaat er goed in. Nu slikt ze hier dingen ook wel eens half door zonder te kauwen, ik kom tenminste van alles weer tegen in de luier tot hele druiven aan toe.
    Nu is ze ook gek op vlees. Heel soms dat ze iets niet kwijt kan worden, dan gooit ze het er wel weer uit.
    Ik zorg wel dat het goed gaar gebraden is en kipfilet in kleine stukjes.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje eet sinds kort kipfilet en biefstuk en da's heel mals vlees, ik laat dat niet gortdroog en taai worden ofzo.

7. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Bij bijv. kipfilet dan kook ik het eerst gaar en dan trek ik het in draden en dan bak ik het nog even (zo doe ik het bijv. ook met nasi) Ze vindt het dan makkelijker te eten dan die taaie stukjes.

Wellicht is dat nog een idee?

zo kan je dat ook met varkensvlees doen als je dat geeft. Moet hetzelfde effect geven.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ze heeft alle tandjes, hoektandjes en 4 kiezen, dus dat is niet het probleem denk ik. Ik bak het meeste vlees, of braden. Koken doe ik niet.

Hoe klein snijden jullie het? Ik doe meestal blokjes van 1/2 cm tot 1 cm...

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bak je die kleine blokjes of bak je eerst het hele stuk?

Ik heb altijd bio/scharrelvlees, supermals! Ik merk vaak dat mensen oa kip veel te lang doorbakken totdat het een droge meuk wordt. Dat krijg ik dan ook niet weg, ik hou van mals en sappig vlees.

10. adi

adi Niet meer actief

Heb je geprobeerd om haar een groter stuk aan te bieden, en dan malser vlees. Hier eten ze bijv. veel meer van een kippenbout dan kipfilet, en gestoofd rundvlees gaat sneller naar binnen dan gebakken enz.
    Van het weekend hebben ze voor het eerst bbq-worstjes gehad, en ik moest niet proberen om die in stukjes te snijden. Gewoon een heel worstje in de hand. (zag er niet uit hahahah)

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Justin heeft er ook nog steeds moeite mee. Vooral varkensvlees, dat is wat 'taaier'.

12. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Idd, vaak wordt een droog/taai stuk vlees.

Kippendijen zijn trouwens ook een stuk malser. Zou je ook eens aan kunnen denken.

@Gentle, als ik de kip klein snij. dan meestal reepjes.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja ik begrijp wat je bedoelt. hier ook zo een probleem, eindloos kauwen en dan uitspugen. ik geef hem vleeswaren dan, cornedbief is makkelijk. maar t is echt een probleem. ik zal kijken of tip van adi werkt.goedgekookte kippepoot...

14. adi

adi Niet meer actief

Ik kook die alleen als het voor de soep moet hoor. Anders gaat de kippenpoot/ kippendij altijd heerlijk in de oven met kruiden/tomaat/aardappeltjes. Vind ik veel lekkerder.
    Voor de kinderen haal ik dan alleen het velletje eraf.

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

Mjjn dreumes lust ook geen vlees. Kip, gehakt, vlees, zelfs knakworst niet. Frikandel en visstick alleen. Ik blijf aanbieden en zie wel wanneer het gaat..Vervelend he, soms zit ze 5 minuten met een stukje gehakt in de monden komt het er toch nog uit.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Zoonlief (3 jaar, compleet melkgebit) heeft meer moeite met vlees wegkauwen dan dochterlief (14 mnd, 6 tanden, geen kiezen). Het verschilt dus echt per kind.
    Bij zoonlief moeten we soms benadrukken dat hij niet alleen heel goed moet kauwen, maar ook moet doorslikken. nders blijf je een stukje vlees echt een eeuwigheid in je mond houden. Anders dan bijvoorbeeld aardappel en brood 'verdwijnt' vlees niet in je mond, je moet het echt doorslikken. maar dat snapt een dreumes natuurlijk minder goed dan een peuter.

Hoe malser het vlees, hoe makkelijker het te kauwen is. En dan in kleine stukjes snijden, na de bereiding.
    Kippenpoten uit de oven zijn veel malser dan kipfilet uit de pan. (braadstomen is hier erg populair - de kruidenmix (en het zout) blijft grotendeels op het vel en kun je dus makkelijk weglaten voor je kind, terwijl het wel een lekkere smaak krijgt)
    Gehakt 'verstoppen' is misschien ook een idee. In een tomatensaus, of in een gevulde paprika of tomaat bijvoorbeeld.
    Vis is vaak ook wat makkelijker te kauwen dan vlees.
    En zo ontzettend veel vlees hebben ze ook nog niet nodig, zeker als ze overdag ook wat vleesbeleg eten zal het toch al gauw genoeg zijn.

17. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt allemaal!

Meestal zijn het stukjes kip (bijvoorbeeld voor met rijst erbij) die ik dan bak in de pan. Wel een goed idee om wat vaker kippenboutjes in de oven te maken. Ooit wel eens gedaan, heerlijk! Ik weet eigenlijk niet meer of Julia dat toen lekker vond.

Het lastig is dat ze regelmatig haar eten niet opeet. Verstoppen in saus is geen doen, want ze wil vaak die saus juist niet. Liever droge pasta ;) Al met al vind ik het wel fijn als ze dan in ieder geval nog wat vlees binnen krijgt, ook om nog wat stevigs aan te bieden. Rundvlees blijft dan nog een beetje lastig, alhoewel ik het misschien nog wel iets langer kan laten sudderen, zodat het echt heel zacht is voor haar...

Nogmaals bedankt!

18. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Vis eet ze trouwens niet of nauwelijks, net als ei.

19. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Wat is dat toch met Julia, ik dacht dat het beter ging met het eten? Waarschijnlijk al wel een stuk beter dan een paar maanden geleden.

Noor is ook niet zo'n vleeseter, maar dan meer in de zin dat ze een hapje neem en dan niet meer, maar die eet dan voor de rest wel weer goed.

20. Bri

Bri Niet meer actief

haha, hier eten ze de pasta ook liever zonder saus hoor.
    suddervlees is natuurlijk ook te proberen. dat is zo zacht dat het uit elkaar valt. is vaak wel weg te krijgen door de kleintjes.

Sucadelapje aanbraden, daarna met wat water, citroensap/azijn en laurierblaadjes op laag vuur met deksel erop een paar uur laten op staan. Check af en toe of er nog voldoende vocht in de pan zit. Door het zuur van de citroen of azijn valt het vlees sneller uit elkaar. Lekker hoor! Je kunt er ook wat ketchup bij in doen, geeft lekkere smaak, maar brandt veel sneller aan.

Deel Deze Pagina