5e ziekte, voorzorgsmaatregelen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sparky, 19 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Bij mijn dochter heerst er 5e ziekte in de klas. Ik heb mij laten testen op antistoffen en net de uitslag binnen. Ik heb geen antistoffen tegen de ziekte. Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik kan nemen en hebben die effect zolang dochter het niet krijgt? Zij heeft het ook nooit gehad. Ben nu ineens bang voor speelafspraakjes enzo dat er wellicht toch besmette kinderen over de vloer komen en het risico dat ik besmet raak nog groter is. Of is er echt niks aan te doen om het te voorkomen?

2. livia

livia Lid

13 sep 2009
    13
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ik geloof dat er alleen risico is voor je baby als jij besmetting oploopt voor de 20 ste week. Dus als jij al 24 weken bent hoef je je niet zo druk te maken.

3. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Bloggen op weerzownmamablogger.wordpress.com
    Drenthe
    En volgens mij kun je er inderdaad weinig aan doen :(

4. Sparky

Sparky Niet meer actief

Dat is per site en organisatie verschillend wat ik lees.

5. Jori

Jori Bekend lid

6 nov 2012
    864
    0
    16
    Misschien even met je verloskundige overleggen?

6. Bloem1990

Bloem1990 Actief lid

21 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    Almere
    Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen. De ziekte is volgens mij besmettelijk voordat de ziekteverschijnselen ontstaan. Lijkt me wel heel akelig als je zwanger bent :( . Inderdaad misschien even met verloskundige overleggen?

7. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Bij het rivm staat dat het je na 20 weken geen verhoogde kans meer hebt op een miskraam of bloedarmoede bij de baby. Zo heeft de VK mij het ook vertelt toen ik werd getest omdat het op het dagverblijf heerste waar ik werk. Het lastige vind ik een beetje dat ze aangeven dat je als ouder je kind gewoon kan ophalen en brengen wanneer er een kindje is met de 5e ziekte omdat de kans heel klein is dat je het krijgt van een ander kindje. Daarnaast is het zo dat als de vlekken zichtbaar zijn het niet meer besmettelijk is. Als je kindje nauw contact heeft met het kind met 5e ziekte kan zij het wel oplopen en jij weer via haar.

Nogmaals zou het dan na 20 weken geen probleem moeten zijn. Je kan dan wel besmet raken maar dan is er geen gevaar voor de ongeboren baby. Als je je hier zorgen over maakt zou ik de VK bellen, zij kan het je allemaal goed uitleggen en samen kunnen jullie dan een beslissing maken.

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik moet toevallig vanmiddag naar de vk. Had verwacht wel antistoffen te hebben. Dochter heeft het ook nog nooit gehad dus die kan het ook krijgen en laat die nu al een paar dagen klagen over pijn in haar knieën enzo. Nou ja, als ze het zou hebben dan zouden vlekjes vrij snel moeten volgen volgens mij. Hoop alleen dat het een beetje te zien is bij haar als ze die vlekjes krijgt want ze heeft een donkere huid.

Ik zal vanmiddag ook eens vragen of er nieuwe besmettingen zijn geweest. Wellicht is het bij 1 kindje gebleven ofzo. Ik kreeg een brief mee met de info dat het heerste in de klas.

9. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Dat is inderdaad akelig als je zelf geen antistoffen bij je draagt! Snap goed dat jij je toch zorgen maakt ondanks dat je al 24 weken bent. Hopelijk kan de verloskundige je vanmiddag meer informatie geven wat je het beste kan doen.

Ikzelf werk op een Kdv waar tijdens mijn eerste zwangerschap rond de 12 weken dit heerste, meerdere kindjes hadden er last van. Heb zo in spanning gezeten die paar dagen tot de uitslag van het bloedonderzoek er was. Gelukkig was ik zelf wel beschermd, lucht enorm op! :)

10. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik heb gisteren bijna dezelfde vraag gesteld. Ik ben 31 weken zwanger en ben vorige week bij mijn zusje geweest, zoals altijd met haar gespeeld, geknuffeld, kusje gegeven etc. Nu was ze deze week al een paar dagen thuis, zit ze ineens onder de plekjes en heeft ze symptomen van de vijfde ziekte. Mijn ouders denken dus ook dat ze dit heeft. Nu ben ik dus precies in de besmetbare periode bij haar geweest, heel vervelend. Mijn moeder kan zich niet meer helemaal herinneren of ik het al gehad heb, ook lastig dus. Ondanks dat er op sites beschreven staat dat het na 20 weken niet uit maakt, zit het me niet lekker en op weer andere sites staat dat het wel degelijk fout kan zijn.. Lekker duidelijk allemaal!

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik denk dat je de 6e ziekte bedoelt? Min dochter heeft de 5e ziekte gehad toen ze 12 maanden was.

De 6e ziekte is voor kleuters

Edit: ik haalde ze door elkaar. Mijn dochter had kennelijk de 6e ziekte.

12. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Goede handhygiene en goede hoesthygiene is wel slim, ook al ben je de heel gevaarlijke periode voorbij. Ik zie dat je dochter van 2009 is, je kunt haar vast wel aan het verstand peuteren dat ze geregeld haar handen met (gewone) zeep wast en dat als ze hoest of niest, ze dat in haar elleboog doet en niet in haar hand. En dat als een ander kindje hoest of niest ze uit de "straal" probeert te blijven. En dit geldt ook voor jezelf natuurlijk.

13. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik ben ook niet immuun voor de 5e ziekte en werkzaam op een kdv. Tijdens mijn eerste zwangerschap heerste het op het kdv en ik heb toen uitgebreid contact gehad hierover met het RIVM.

Mocht je de 5e ziekte oplopen voor de 20 weken, dan bestaat er een kleine kans dat je dit overdraagt op je baby. Maar als je dit tijdens die eerste 20 weken overdraagt dan kan dit wel heel schadelijk zijn. Na de 20 weken kan het eigenlijk geen kwaad meer als je het oploopt, het kan dan alleen vervelend zijn voor jou zelf.
    De 5e ziekte is al besmettelijk voordat dit zichtbaar is en kan eigenlijk alleen direct over gedragen worden als er in jouw gezicht gehoest of geniest wordt tijdens deze periode door een besmet persoon.

In jouw geval is het dus eigenlijk niet meer nidig om maatregelen te nemen aangezien je de 20 weken bent gepasseerd. Mocht je toch in aanraking zijn geweest met een kindje die het heeft, kun je dit het beste wel bij je Vk aangeven. Zij zullen dan kijken of ze een keer extra bij je kunnen bloedprikken om te kijken of je besmet bent geraakt en afhankelijk daarvan houden ze je beeb toch voor alle zekerheid nog extra in de gaten.

Deel Deze Pagina