Naar bed brengen, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door justme1974, 23 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Even voorop gesteld dat wij geen problemen hebben met onze manier :) Toch ben ik erg benieuwd hoe het naar bed breng ritueel er bij jullie peuters uitziet.

Bij ons is het wassen/douchen en pyama aan. Vervolgens is het een heel groot feest om in het grote papa en mama bed te stappen en daar nog een boekje te lezen en nog een heel klein mini flesje melk te drinken. Tandjes poetsen en licht uit. Soms doen we het samen, meestal papa. Deze week doe ik het, want papa heeft late dienst. Dan kruipt ze tegen me aan met haar knuffel. We kletsen nog wat, zingen liedjes en soms duurt dat best even. Dan wil ze niet slapen. Maar heel vaak is het ook klaar. Kusje, ze draait zich om en valt dan lekker in slaap. Dan wachten we nog heel even en pakken haar op en leggen haar in haar eigen bed. Ik vind het fijn om de dag zo af te sluiten. Maar ik bedenk me ook dat we wellicht een uitzondering zijn met deze manier? Hoe doen jullie dat?

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Hier gaan we naar boven, en inderdaad naar het grote papa en mama bed. Daar gaat ze nog even spelen of lezen, ondertussen poets ik of mijn man haar tandjes. Dan pyamaatje aan. Nog even langs de wc voor een plas.
    Dan soms nog even terug naar het grote bed (afhankelijk van de tijd) en daarna in haar eigen bed nog een boekje lezen of kort filmpje kijken met papa of mama. (5minuutjes ongeveer).
    Dan nog een keer een klein beetje water drinken en instoppen, kusje en welterusten!

3. Maia

Maia Niet meer actief

je moet doen waar jij je goed bij voelt.

hier gaan we naar boven, tanden poetsen met mij (en liedjes zingen), daarna schone luier/pyjama met papa (en gek doen samen), daarna komt ze bij een van ons zitten om een boekje te lezen en daarna gaat ze in bed liggen. En dan is het een uurtje keten, feest vieren, en dan na een uurtje ongeveer vinden wij haar in de meest vreemde poses lekker in slaap. Meestal ruggelings gedrapeerd over haar kussen :)

maar zo lekker relaxed zoals bij jullie gaat het hier niet hihi, het gaat tegenwoordig wel zonder te huilen, maar mevrouw heeft nog een tijdje lekker feest.

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Hier begint het met het bepalen welk autotje er mee naar bed mag ;)
    Wassen, pyjama aan, tanden poetsen
    een verhaal uitzoeken, soms 2 en lekker lezen op bed
    Uitzoeken welke knuffels er wel en niet bij hem mogen slapen
    Dan komt het spelletje "geef je mama eens een kus"
    Ik zeg "geef je mama eens een kus", hij zegt "nee" en ik ik geef hem overal kusjes
    Hij ligt in een deuk, roept "kussen!" en het herhaalt zich een aantal keren
    Geweldig om hem zo te zien lachen!!:D
    Laatste kus en het licht gaat uit
    Er is een tijdje geweest dat hij dat vervelend vond dus tegenwoordig zeg ik "je mag nog 1 vraag stellen"
    Dan komt er een onverstaanbaar verhaal met veel uhhhh's ertussen en dan is het welterusten, slaap lekker :)
    Meestal is hij dan nog een half uur aan het spelen en de dag aan het door nemen met zijn beer (zo lief!)

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Hier is het douchen, pyjama aan, even tv kijken en wat drinken, vitamine druppels, tanden poetsen, schone luier en naar boven. Dan in bed een verhaaltje lezen, kusje, muziekje aan en slapen :)

6. Brandweer

Brandweer Actief lid

12 jul 2011
    249
    0
    16
    Bij ons is het douchen, pyama aan, naar beneden, nog even spelen meestal, tanden poetsen, papa kus, naar boven in eigen bed, boekje lezen, kusje en slapen... Hij weet ook precies dat hij na het tanden poetsen naar bed gaat, want na het tanden poetsen rent hij weg om een auto-tje te pakken wat hij op zijn nachtkastje wil hebben. Ook pakt hij zijn knuffel en geeft zelf papa een kus.

Naast ze wachten tot ze slapen doe ik niet, daar heb ik geen zin in!

7. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hier; naar boven nog even spelen meestal i.d op het grote bed. Dan om de dag in bad of alleen even wassen. Pyama aan schone luier tandjes poetsen. Slaapzak aan in bed. Verhaaltje voorlezen Pooh en Keessie ( twee van haar knuffels ) een kus... papa en mama of alleen degene die erbij is een kus. Liggen nog even zwaaiien. Muziekje aan. En licht uit. Dan kletst ze zelf vaak nog een half uurtje en daarna slaapt ze ( meestal )

8. casanova

casanova Actief lid

23 aug 2010
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier naar boven, schone luier en pyama aan, tandjes poetsen, boekje lezen, dochterlief doet de gordijnen dicht, licht uit, deur dicht, dan staand op de rand van het ledikant nog kroelen, liedje zingen, kletsen.., weer liedje zingen en dan liggen, laatste keer muziek aan, welterusten. Terwijl ik naar beneden loop hoor ik vaak nog: dag mama!! Al met al een kwartiertje.

9. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik doe er (denk ik) best lang over. Iedere dag vind ik het weer zo leuk!

- aan tafel zeg ik al; we gaan zo in bad/je mag nog even spelen en dan ga je naar bed
    - bad/spelen
    - pyjama aan, tanden poetsen, vitamine d etc onder veel gezang en gekdoenerij
    - verhaaltje lezen in bed (kamperen onder het dekbed, verstoppertje etc)
    - wat vond je leuk vandaag en wat niet?
    - wat gaan we morgen doen?

Het hele riedeltje duurt 45-60 min. Ik neem er ruim de tijd voor. Met als gevolg dat de afwas er nu nog staat, hihi! Maar ja dan denk ik, het was gezellig en de afwas spoel ik straks af en morgen weer een dag!

10. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    hier gaat het zo :

om 19:00 uur douche en tanden poesten gelijk
    om 19:15 uur afdrogen , nog een plasje doen (ze is zindelijk s;nachts en overdags)pyama aan
    om 19:30 uur naar bed (ons bed)licht aan in de gang
    en om 23:00 uur leggen wij haar over in haar eigen bed
    en tussen 2:00 a 3:00 uur komt ze weer aan gehuppelt bij ons in bed liggen hwaaa

11. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Na het eten, nog eventjes spelen, of douche.

Pyjama aan, visolie, longtabletje
    nog even wat drinken
    puffen, tandenpoetsen
    Papa of mama weldrusten zeggen
    Lampje in bed, Oesjes (zijn knuffel) in bed
    Voorlezen, dikke knuf en kus, en dan lekker slaapje doen, en dan op de gekste manieren gedag zeggen, zoals weldrusten, tot sinas, tot cola, tot appel! De grootste lol

12. miepje

miepje Actief lid

24 okt 2010
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je moet inderdaad doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.
    Ik zou haar alleen niet in jullie bed in slaap laten vallen, maar dat komt vooral omdat 'kinderen tussen ons in' echt mijn grootste nachtmerrie is, hahahaha.
    Ik denk altijd: als ze niet weten dat ze óók in ons bed kunnen slapen, willen ze dat ook niet. Moet heel eerlijk zeggen, dat me dat de eerste maanden heel wat nachtelijke wandelingetjes heeft opgeleverd, omdat ik ze ook niet in bed nam als ze onrustig of ziek waren, maar nu slaapt de oudste altijd in haar eigen bed en wil gelukkig nooit bij ons liggen.

Het bedritueel zelf:
    Om de dag in bad, anders wassen, tandenpoetsen, pyjama aan, verhaaltje lezen, dochtertje hetzelfde verhaaltje "zelluf" lezen en dan nog even bij haar liggen om de dag door te nemen en daarna... "mama, ik moet plassen". Heel irritant, want ze doet het er om, hihi. Hoe vaak je tussendoor ook vraagt of ze moet plassen, ze hoeft nooit. Altijd pas als ik denk dat ze er eindelijk in ligt. Soms probeert ze het nog een keer, maar daar begin ik niet aan, want mijn dochtertje kennende, gaan we dan zo elke avond 5x naar beneden :-D.

Erge was dat oma haar laatst naar bed bracht en toen moest ze op het laatst ook plassen. Zegt ze: "mama moet dan altijd héél hard zuchten".

Ze is nu 3, maar ze worden steeds beter in tijd rekken, haha.

13. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Rond 18.45 gaan we naar boven. Plassen, pyama aan, tandenpoetsen, verhaaltje in bed. Slokje water en om 18.55 slaapt ze! Ze is vaak zo moe en heeft dan echt geen zin in spelletjes ofzo

14. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Wassen/douchen, vernevelen, longtabletje, neusspray, tandjes poetsen en dan kruipt ze in haar bed waar Papa of mama nog een verhaaltje van pluk en de petteflet leest.
    Na het verhaaltje nog even lekker knuffelen en de dag door nemen en dan een dikke kus en knuffel en we sluiten de deur met : welterusten, tot morgen, toedeloe!!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier peuter:

- 19:00 naar boven
    - zelf uitkleden. Mama doet de gordijnen ed dicht
    - wassen, plassen en tandenpoetsen
    - boek uitzoeken op de studeerkamer
    - mama (of papa) leest boek voor
    - knuffels, knussels of kussen en nog een 'ik hou van jou'
    - grote licht uit, kleine licht aan
    - mama weg
    - peuter... spelen! hahahaha... altijd. Binnen 20 minuten kruip hij zelf zijn bed weer in en gaat slapen.
    - om 20:15 doen wij het lichtje alsnog uit op zijn kamer. Hij slaapt dan altijd
    Oja, tegenwoordig komt hij standaard 1 keer naar beneden (water, dekbed los, andere smoes)

Prima, hij bepaalt het lekker zelf en heeft dat altijd mogen doen en dat gaat prima.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier sinds school een soort verkort ritueel.

Eerst was het naar boven, pyama, rondje dansen op papa's muziek, tanden poetsen en nog een boekje.
    Dan eerst met mama kroelen, in bed en dan nog even met papa.
    Maar sinds school vraagt ze 's avonds of ze alsjeblieft naar bed mag en ligt ze er binnen een kwartier in. Met wat mazzel slaapt ze dan voordat ik beneden ben.

17. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier rond 19.00 naar boven. wassen, pyama een en tanden poetsen. Dan boekje kiezen en in zn eigen bed gaan liggen. Verhaaltje, en dan rond 19.30 slapen. Soms speelt hijj nog, soms helemaal niet...

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    jeetje wat een rituelen bij sommige :p leuk! Hier heel simpel en dat is waar zoonlief zelf voor kiest. Tandjes poetsen, pyjama/schone luier. Dan op bed 'heb je nog een kusje voor mama' spelletje. Dan vraag ik waar zn kusje is en wijst ie op zn wang en gaat dan vervolgens op die kant van zn hoofd liggen zodat mama er niet bij kan :p 5min even flink lachen dus. En dan laatste kusje op voorhoofd (weenie waarom hij dat wil :p) Toedekken, en slaaplekker. Thats it :D Voorlezen geeft hij niks om, dan gaat ie zelf met boekje zitten bladeren en na 5sec is ie er klaar mee. Bij zn opa en oma waar hij elke zondag avond slaapt, hebben ze een heel ritueel van een half uur volgens mij :p Bij ons ligt ie er binne 5min in en dan gaat ie altijd netjes meteen slapen. Nooit problemen tenzij hij ziek is.

19. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    schone luier, pyama, als het lukt tandenpoetsen, papa kus, lydia kus, visjes zwaaien, papa zwaaien, sinds van de week zn eigen een kus geven in dee spiegel, slaapzak aan, avondgebedje, in bed, kus/knuffel. En dat alles 2x want Beer moet ook alles doen...:D

20. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

dochter en zo gaat het al sinds haar 2de ofzo:
    Naar boven:
    . of in bad of handen wassen
    . pyjama aan
    . tanden poetsen
    . haar eigen bed in
    . instoppen
    . boekje lezen
    . nachtlampje aan
    . slapen

Vaak moeten we nog 1x terug omdat ze nog moet plassen/deken los/grote lamp aan/water drinken/etc en dat mag daarna worden we "boos" (nouja we mopperen wat en krijgt ze geen sticker). Slapen is soms voor dochter een hele tijd lastig en dan gaat het weer een tijd goed.

Zoonlief:
    naar boven
    of in bad met zus en mama of handjes wassen
    tandjes poetsen
    schone luier en pyjama aan
    mama, zus en papa kus en slapen.

Zoonlief is zo klaar terwijl dochter zo`n 15 min. duurt.
    allebei liggen ze er tussen 19:45 en 20:00 uur erin. en we doen het altijd samen. De ene keer leg ik dochter erin en hij zoon en de volgende keer andersom.

Deel Deze Pagina