Het zoveelste slaaptopic dan maar: ik maak me een beetje zorgen over de dagslaapjes van mijn dochter. Sinds een paar weken slaapt ze echt bijna niet meer overdag. Ze krijgt sinds kort groente (rond 12 uur) en fruit (rond 16 uur). Voorheen sliep ze lang in de ochtend en dan nog een flinke dut in de middag, en soms zelfs twee. Ze ging dan rond 19 uur de nacht in. Nu slaapt ze rond 13 uur, maar nooit lang (hoogstens een uurtje), en daarna niet meer. Ik merk dat ze moe is, ook daarna nog, veel in de oogjes wrijven, jengelig, maar ze slaapt gewoon niet. Ze wil ook steeds vroeger de nacht in, zojuist heb ik haar om 18.15 uur op bed gelegd. Ze krijgt naast de fruit en groente bv op vraag, en het slapen heb ik eigenlijk ook altijd door haar laten bepalen. Dit is de "indeling": -5 a 6 uur: 1e voeding -9 uur: wakker, 2e voeding -10 uur: spelen, etc. -12 uur: groente -12.30 uur: 3e voeding, "dessert" -13 uur: vertoont eerste tekenen van vermoeidheid, gaat in de reiswieg -13.30, 14 uur: slaapt eindelijk na hele verhalen -14.45, 15 uur: wakker -15 uur: 4e voeding, ook naar buiten in de draagdoek. Hier slaapt ze ook niet meer in, voorheen wel -16 uur: fruit, plus 5e voeding, spelen, etc. -18 uur: 6e voeding, de nacht in -22 uur: wordt wakker voor 7e voeding, slaapt direct weer Ze krijgt ook nog een a twee keer een nachtvoeding. Tips? Herkenning? Ik vraag me af of ik iets fout doe...
Nou, volgens mij doe je niks fout hoor. Mijn dametje heeft ook echt wel een poosje gerommeld met haar slaapjes rond die tijd. Ineens was dat over en maakte ze twee lange rukken. Ook slaapt ze inderdaad nog maar zelden in de doek. Ik heb het maar gewoon los gelaten, ze slaapt wanneer ze slaapt. Gewoon lekker zelf laten sturen en dan komt het nieuwe ritme ook vanzelf weer goed
Ze slaapt in totaal 16 uur op een dag dat is best netjes. Ze dan alleen de nacht al van 18 tot 9 uur.
Ze slaapt in de reiswieg? In de huiskamer? Probeer haar eens in een wiegje/ledikant te leggen kan best zijn dat alles om haar heen veel te interessant is en ze daarom niet slaapt
Volgens mij slaapt ze bij jullie in de woonkamer toch? Ik zou haar of in de reiswieg neerleggen waar niemand is of in haar eigen slaapkamer om er zo achter te komen als ze beter slaapt zonder afleiding. Zal ze wel even an moeten wennen dus daar zullen jullie dan tijd in moeten investeren denk ik. Mijn dochter haar schema is ongeveer: 8,30 uur fles 10 uur bed tot 11,15 uur (vandaag heeft ze tot 13,15 uur geslapen omdat ze ziek is) 11,30 uur fruit 13 uur fles 13,45 uur bed tot 15,45 uur 16 uur fruit met beetje thee 17,45 uur groente/aardappel/rijst/vlees/vis 19 uur fles 19,30 uur bed
Bedankt voor de reacties! Sam en Tuttie, ze slaapt overdag inderdaad in de reiswieg in de woonkamer. Dit omdat ze in het begin echt niet op de slaapkamer wilde. Soms zet ik de reiswieg ook op ons bed, daar is het stiller dan in de huiskamer, maar dat heeft eigenlijk geen effect op de lengte van haar slaapjes. Binnenkort wordt ze ook te groot voor de reiswieg en zal ze ook in haar ledikantje moeten slapen overdag. rijtjes, die herkenning is wel fijn, dan gaan we gewoon op de oude voet door en ga ik niets proberen te veranderen. Ze heeft met 4 maanden ook heel erg gerommeld en dat kwam toen ook vanzelf weer goed. En ja, in de nacht maakt ze een heel lange ruk. Ze wordt meestal rond 3 uur wakker, maar alleen voor een voeding, en dan nog om 7 uur. Meestal slaapt ze daarna weer tot 9, soms zelfs 10 uur.
Je doet niets fout. Ik vond de periode rond de zes mnd best pittig. Hier vanaf de geboorte een lastige slaper. Sinds een week gaat het hier beter, vooral de nachten. Mag van mij nu ook wel. Hij is bijna 1