Hevige reflux, totaal de draad kwijt rondom voeding.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sanntje, Jul 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sanntje

sanntje Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,304
    1
    36
    Female
    NULL
    Hallo,

Mijn dochtertje van 4 weken is afgelopen week in het ziekenhuis geweest ivm projectiel braken. Er werd gedacht aan pylorusstenose (als ik het goed schrijf zo??). Dit is gelukkig uitgesloten!!
    Wel blijkt mijn meisje heel erge reflux te hebben.
    Sinds donderdag ben ik gestart met 2x dgs ranitidine en sinds vandaag paracetamol erbij ivm hevige pijnen.

Nu begint ze 'slechter' te drinken. Laat gauw de borst los, en krijg haar daarna niet meer aangelegd. Het andere moment wil ze constant drinken! Mijn borsten voelen steeds vaker gestuwd, maar worden ook niet goed leeg gedronken denk ik. Had eindelijk mijn (over)productie zo dat ik tussendoor niet lekte (bij mijn 1e dochter was die overproductie verschrikkelijk!!) en nu loopt ik soms leeg tussen de voedingen door.
    Het voeden is kortom een rommeltje aan het worden!

Mijn dochter maakt geen tevreden indruk, wat logisch is met zo'n reflux maar ik ben hierdoor ook aan het twijfelen geslagen over het voeden.
    Ze drinkt zoiezo bijna altijd maar 1 borst. Soms, als ze nog honger lijkt te hebben, bied ik de andere aan. Daar drinkt ze een paar teugen en dan stopt ze. Waarna ik de volgende voeding met die borst begin.
    Mijn dochtertje wil van geboorte af aan het liefst om de 2/2.5 soms 3 uur drinken. Ik kom in totaal op zo'n 10 of 11 voedingen per dag!! Dit lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de reflux buien... de kinderarts raadde dan ook aan om te proberen wat voedingen eraf te krijgen... Hoe kan ik dit toch doen dan??
    Ik kan het verschil tussen honger, onrust, slaap etc totaal niet meer zien!!
    Ben ik misschien beter af met blokvoeden, in blokken van 3 uur en gewoon niet meer 2 kanten geven/aanbieden?

Even nog wat gegevens over gewicht etc.
    Ze woog bij geboorte 4000gram. Laagste gewicht was 3745 en laatst gewogen gewicht in de kraamperiode lag iets over de 3900. Een week daarna op het buro gewogen, 4400 gram! En donderdag gewogen in het ziekenhuis, 4900 gram!! Dus mijn voeding opzich lijkt mij niets mis mee, en ondanks het projectiel braken, reflux etc komt ze ontzettend aan! Maar het kan ook teveel worden...
    Wat raden jullie mij aan te doen in deze situatie?
    Voor mijn gevoel ben ik het hele 'overzicht' kwijt, en voeden op verzoek wordt me erg moeilijk gemaakt zo.
    Ik herken totaal geen signalen nu, dus voed maar ongeveer op de klok en wat vage signalen. Ik hoop dat jullie misschien een beetje advies kunnen geven wat me de komende week door helpt, tot de medicijnen hun werk doen!!
    Alvast bedankt!

Groetjes Sanntje

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Poeh, lastig verhaal hoor. Maar wat goed dat je kindje het toch zo goed doet op jouw voeding! Mooie groei laat ze zien!

Kindjes met reflux ervaren veel ongemak van en tijdens drinken. Ze regelen dit zelf dan vaak zo in dat ze vaak kleine hoeveelheden nemen. Dit valt bij hen dan beter om het zo te zeggen. Kleine hoeveelheden kunnen ze vaak beter 'handelen', zijn eerder opgenomen en minder belastend.

Voor jou als moeder is dat een ander verhaal: voor jou kan het heel belastend zijn wanneer je kindje zo vaak en onregelmatig wil drinken. Ik geloof toch erg in de theorie dat je dit even uit moet zitten. Vaak helpt het om te weten waarom ze zo vaak komt: omdat dit de voor haar beste manier is om de voeding te regelen en op te nemen. Grote hoeveelheden in 1 keer zal een grotere belasting zijn. Vaak helpt het ook te weten dat moedermelk veel sneller opgenomen wordt en veel minder zwaar is dan kunstvoeding. Je kindje is dus echt gebaat bij jouw voeding! Ook al spuugt ze een deel: een deel van de voeding wordt snel opgenomen.

Dan: wanneer je vooral het idee hebt dat je kindje niet aan de melk toekomt die na de eerste minuten wordt aangemaakt, zou je kunnen proberen je kindje 1 borst te geven per voeding. Je kunt inderdaad het principe van blokvoeden aanhouden. Evt. wil opnieuw aanhappen wel weer lukken met een tepelhoedje? (tijdelijk proberen of dit het voeden makkelijker maakt)
    Ook kun je proberen je voeding opnieuw in te regelen: 1 x na de ochtendvoeding zo veel mogelijk afkolven en van daar uit opnieuw starten met 1 borst per voeding en blokvoeden. Ik begrijp dat je al ervaring met veel melk hebt, dus ga er even van uit dat je bekend bent met deze methode? Anders laat nog maar horen!

Los van al het bovenstaande: we gaan een aantal warme dagen tegemoet: ook dit kan maken dat kindjes vaker kleine beetjes drinken ;) Houd dit in je achterhoofd!

Heel veel succes, laat je weten hoe het gaat?
    Heidi

3. sanntje

sanntje Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,304
    1
    36
    Female
    NULL
    Dank je voor je reactie Heidi!!
    Ik ga het gewoon even 'uitzitten' met de voedingen! Je reactie is me erg duidelijk en brengt me weer terug bij de basis ;) die was ik echt even kwijt... Teveel willen/doen is niet altijd handig. Laat ik maar hopen dat de medicatie snel helpt!
    Mbt blokvoeden dit ga ik weer oppikken. Voedde eerst in blokken van 2u maar ga nu blokken van 3 doen want ik maak zoveel aan!! En wat betreft t weer, ik ben blij dat ze zich vaker meld nu ;) goed drinken is belangrijk. Kan ik gewoon ook water bijgeven evt? Of is dit niet slim?
    Tepelhoedje kan ik idd eens proberen! Dank je voor de tip! Ik laat nog even weten hoe het gaat!!

Groetjes sanntje

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    ik ben blij dat je wat hebt aan mijn antwoord!

Water bijgeven heeft geen nut: het heeft geen voedingsstoffen, het maakt dat je kindje wel een volle buik heeft en niet voor een voeding komt (of later), dat je mogelijk dus voedingen over gaat slaan of zo verschuift dat je minder momenten op de dag hebt. Zeker wanneer je niet helemaal lekker bent ingeregeld enkel de borst geven!

Succes,
    Heidi

5. sanntje

sanntje Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,304
    1
    36
    Female
    NULL
    Hoi Heidi,

Even een update vanuit hier. Heb me weer helemaal overgegeven aan het voeden, de medicatie lijkt stilletjes aan, aan te slaan. Zo ook het vele aanleggen en dus kleine beetjes drinken. In combi met het blokvoeden is ze toch goed verzadigd en er begint zelfs een steeds langere tijd tussen de voedingen te zitten. Met name 's nachts, dus dat is ideaal!!
    Nu wil ze alleen wel steeds vaker 2 kanten drinken, maar daar klungel ik nog wat mee in combi met blokvoeden.
    Als ze na 1 borst vrij direct nog meer wil, moet ik ze dan aan diezelfde borst weer aanleggen? Ben bang dat als ik de ander geef (wat ik wel vaak doe) ik t in de war schup, want als ik mn lijstje terug kijk bijvoorbeeld zie ik dat bijv. met name rechts meer gevoed wordt. Kan dit kwaad voor de productie?
    Of is het gewoon zo dat ze weer aan het inregelen is en ik in dat geval eerder omspring dan die 3 uur? En dat ik na deze 'wisselfase' het blokvoeden weer op kan pakken?
    Moet er wel bij vermelden dat ze niet helemaal fit is (flink verkouden) dus kan mede oorzaak zijn van eventueel regelen.

Ik hoor het wel en alvast bedankt weer!

Groetjes Sanntje

Share This Page