Mijn dochter is nu ongeveer 4 maanden zindelijk qua plassen. Dat gaat zonder problemen. Nauwelijks een ongelukje. Alleen het poepen... Dat is een ander verhaal. Ze heeft in het begin een paar keer netjes op het potje gepoept. Toen vond ze het een keer pijn doen denk ik, want ze moest wat huilen en sindsdien gebeurd het niet meer op het potje of de wc.. Ze vraagt nooit om een luier als ze moest poepen, dus we hebben aardig wat onderbroeken uitgewassen. Dat werd ik een beetje beu en toen hebben we haar een luierbroekje aangedaan. Plassen blijft ze gewoon netjes op de wc doen, maar het poepen gebeurd in het luierbroekje. Ook als we de luier uitlaten, gaat het steevast in de broek. Ze geeft aan het eng te vinden om op het potje of de wc te doen. We hebben al aangegeven dat we met haar meegaan als ze moet en haar helpen. Gisteren het boekje Joep moet poepen voorgelezen. Dat vond ze reuze interessant, maar toch nog gepoept in haar luier. Ze blijft steevast zeggen dat ze ' morgen op de wc gaat poepen'. Ik weet momenteel even niet meer wat en of ik nog wat kan doen. Basisschool duurt nog 9 maanden, maar voorlopig gaat het nu al 4 maanden zo en zie ik niet echt vooruitgang Hebben jullie nog suggesties of tips?
Omkoping al geprobeerd? Wij hebben dl toendertijd ordinair omgekocht met chocola. Als ze op de wc poepte mocht ze een klein chocolaatje, anders niet (kreeg ze ook geen commentaar ofzo, we hebben ons helemaal neutraal opgesteld verder).
Misschien even de druk eraf halen? En paar maanden niets doen? Gewoon luierbroekje, verschonen en klaar? Daarnaast op blijven letten dat ontlasting niet te hard wordt (voldoende vezels, drinken e.d.). Mijn dochter is met veel moeite plaszindelijk geworden (vond het eng) en heeft nog meer dan een half jaar daarna in luier gepoept ipv op WC. Ze durfde niet. Op een dag moest ze heel nodig in de douche en ze kon kiezen, in de douche poepen of op potje. Ze vond het erg vies idee poep in de douche (en dus op haar voeten, benen etc ) en dus toch maar huilend op het potje. Na die grote boodschap waren wij heel enthousiast en zag je bij haar echt een 'ach dat viel eigenlijk best wel mee'... Daarna is ze uit zichzelf naar WC gegaan.
Op de wc was onze dochter met 3 jaar zindelijk dag en nacht in een keer. Op de wc poepen pas half jaar later ongeveer 7 maanden dacht ik.
Onze dochter is al sinds augustus plaszindelijk. Poepen doet ze helaas nog steeds in de luier of in haar broek. Heel af en toe haar ze op de wc. Moet wel erbij zeggen dat ze veel last van obstipatie heeft al ruim een jaar dus dat heeft er waarschijnlijk ook veel mee te maken. We laten het nu helemaal los. We hebben een sticker kaart maar ook dat werkt niet.
Wij hadden bij onze oudste (toen ongeveer zelfde leeftijd als jullie dochter) ook wel een stickerkaart met echt een serieuze beloning die hij graag wilde maar dit hielp niets... Hij ging het op een gegeven moment wel aangeven dan konden we snel een luier aan doen en daar poepte hij dan ook snel in. Van de één op de andere dag durfde hij wel. Ik weet nog steeds niet wat nou precies de doorslag gaf... moet zeggen dat het nog steeds een zwakke plek is, helaas.
Mn zoontje vond het poepen eng. Durfde t niet op de wc. Ging er best krampachtig meeom. Zag dat hij moest, hup op de wc. Niks...kind twee uur lang van slag, meerdere keren op de wc, geen poep. Deed zn luier om en gelijk gepoept. Toen ben ik er mee gestopt..... Luier om als hij er om vroeg en zonder commentaar verschonen. Wel liet ik mn zoon zelf de luier en de doekjes halen. Toen we bij de buren waren moest hij ook... Nou ga je spullen maar halen. Of ga je bij de buuf op de wc. Hij had geen zin of te hoge nood en ging naar de wc. Het lukte!! Ik prees hem de hemel in en de buuf reageerde ook super, gelijk trakteren op wat lekkers. Toen ik het los liet duurde het niet lang voordat het goed ging. Je kan het niet afdwingen, ze moeten er klaar voor zijn.