Hallo, Heb al heel wat behandelingen gehad, zowel iui als ivf. Geen enkel ziekenhuis heeft ooit mijn progesteron waarde bepaald in de 2e helft van de cyclus. Zijn er meer mensen bij wie dit niet is gebeurd. Of is men bij mij misschien een onderzoek vergeten?
Dit wordt vaak niet gedaan als je luteale fase van zichzelf lang genoeg is en je temperatuurcurves er goed uitzien. Ze gaan er dan vanuit dat het wel goed zit. Mocht je bloedingen hebben tussen je eisprong en je menstruatie of een korte lf hebben (<11dgn), dan zou ik er wel op aandringen om het te testen.
Klopt niet helemaal wat je zegt. ik had vaak een lf van 12,13 dagen en mijn progesteronwaarde bleek onder de maat, namelijk 14 en 8.
Ik heb nooit hoeven te temperaturen (heb wel uit mijzelf ovulatietesten gedaan maar daar kwam zeker niet altijd overduidelijk een naderende eisprong uit). Heb vaak een redelijk korte lf (ongeveer 10 tot 11 dagen).
Wij hebben dit ook specifiek moeten vragen in het tweede ziekenhuis waar we liepen. Dit omdat mijn vriendin haar progesteron in het eerste deel van de cyclus heel erg schommelde, en we zeker wilden zijn dat het in het tweede deel wel op peil bleef. In het eerste ziekenhuis werd dit standaard nagekeken, maar in het tweede dus niet. Bij de bloedname voor de (positieve) zwangerschapstest hebben we gevraagd om ook progesteron te checken, en toen kregen we te horen dat dit goed zat. Nadien hebben we niet meer gecheckt (maar vriendin gebruikt wel utrogestan).
Zou het even vragen aan je arts, dat ze dat willen doen in de tweede helft. Ik heb t 1x gehad, en gingen er vanuit dat t dan altijd goed is, en dat was ook zo.
Ik heb meerdere keren laten prikken, soms was het in orde en soms niet, het kan dus wel verschillen alleen heb ik het een keer op dag 21 laten prikken en 1x precies een week na de eisprong op dag 23 en toen was het wel in orde. Soms wordt er ook te vroeg geprikt als je een late eisprong hebt gehad zal je ook een lage waarde hebben.
Ze testen eigenlijk alleen progestoron als ze willen zien of er een eisprong is geweest. Als ze al weten dat het wel/niet is gelukt, is zo'n test niet nodig. Ik geloof dat het zo zit.