@Rozemarijn en Lizzie: iedereen is verantwoordelijk voor haar eigen kind (eren). En het is nou eenmaal zo, in mijn optiek, dat daar ook minder leuke dingen bijhoren zoals de gebroken nachten, elke 3 uur voeden. Het is maar net wat jij als moeder daar erg aan vindt. Je hebt nou eenmaal moeders die daarin weinig geduld hebben, het op een gegeven moment zat zijn, of gewoon zo moe zijn dat ze van die moeheid af willen. En dat is ook heel begrijpelijk. Maar..... Ik vind dus dat je altijd je kind centraal moet stellen en zeker het eerste jaar het ritme van je kind moet volgen. Ik bedoel, als je je kind de best mogelijk start mee kan geven, en jij als moeder functioneer dan even iets minder, dan lijkt me de keuze vrij snel gemaakt. Voor iedereen is de grens gewoon anders, dat is zonder meer waar. En niemand zegt dat het makkelijk is. Ik werk 21 uur per week, en af en toe is mijn concentratievermogen,geheugen,humeur en begrip ook ver te zoeken, laat dat duidelijk zijn. Maar 1 blik op mijn kind, zorgt er resoluut voor waar ik het allemaal voor doe, de best mogelijke start voor mijn kind, iets wat alleen ik hem kan geven. Dat is hoe ik erover denk,maar er zijn er natuurlijk heel veel die er niet zo over denken en er ook niet zo naar handelen. Dat is hun verantwoordelijkheid, ik heb de verantwoordelijkheid voor mijn kind. Ik wilde graag een kind,heb die ook gekregen en dan draag ik daar verantwoordelijkheid en zorg voor. Voor mij houdt die verantwoordelijkheid langdurig borstvoeding in, omdat ik geloof in de heilzame werking van borstvoeding. Dat het niet altijd even makkelijk gaat, heb ik geaccepteerd,maar ik gooi er niet het bijltje bij neer, koste wat het kost. En wat die schop na betreft, als jij achter je keuze staat als moeder dan is het toch goed? Niemand mag jou dan een schop na geven. Maar de denkenbeelden van een ander moet je dan wel accepteren,want iedereen geeft een andere invulling aan het moederschap en de voeding die daarbij komt kijken.
@rozemarijn en lizzie: ik denk dat voor iedereen de grens ergens anders ligt. je moet je daar zeker niet schuldig over voelen. lizzie, ik las net jouw verhaal in het andere topic en ik snap best dat je daaron gestopt bent met de bv. heel jammer dat het zo moest aflopen maar nu gaat het goed met jullie? rozemarijn: ik heb gelukkig een kind dat vanaf 2,5 maand doorsliep 's nachts en meestal om de 3/4 uur een voeding wilde. Toch was het nog zwaar de eerste 6 maanden. Oa doordat ik steeds genoeg moest kolven, me toch wat zorgen maakte over productie e.d. (ik werk dus wel maar ben nu veel thuis). Na 6 maanden werd het veel makkelijker doordat je kindje dan niet meer alleen van melk afhankelijk is, dat scheelt enorm. Afgelopen maand hadden wij ook weer gebroken nachten door ziekte en ik trek dat ook niet. Nu ie weer beter is heb ik geprobeerd niet meer 's nachts te voeden (en ja, dan huilt/jammert mijn zoontje dus wel een paar keer) en nu vannacht konden we haast weer doorslapen. Ik wilde dus even zeggen dat ik het best snap als je het niet trekt zo lang nachtvoedingen te geven als je ook weer moet werken en daar mag je best over zeuren. Je kunt ervoor kiezen om je kind niet te voeden 's nachts. Er zijn ook vrouwen die er wel voor kiezen toe te geven aan wat hun kind vraagt. Overigens, een vriendin van mij die kv geeft geeft ook nog elke nacht een voeding dus met bv heeft het misschien niet eens zoveel te maken.
Beste Jingels, ik heb begrip voor jouw standpunt en ik heb ook veel respect voor hoe je het doet, maar ik vind toch dat jij een waardeoordeel uitspreekt over vrouwen die het anders doen. Dat blijkt uit opmerkingen als "moeders die weinig geduld hebben", "dan lijkt de keuze me vrij snel gemaakt" en "ik gooi het bijltje er niet bij neer". Iedereen wil het beste voor zijn kind, maar geeft daar een andere invulling aan. Wie zegt dat zoals jij het doet, dat ook daadwerkelijk het beste is? Alles en iedereen opzij zetten voor je kind en je kind altijd volledig centraal stellen is niet per definitie het beste voor je kind, ook niet op deze jonge leeftijd (heb je de reportage in TweeVandaag over hyperouders toevallig gezien?). Kortom: iedereen doet het op zijn manier, en daar moet je respect voor hebben vind ik.
Geen idee of ik me ook aangesproken moet voelen, maar wil toch graag reageren op de stukjes van Rozemarijn en Lizzie. Ja ik werk ook (onregelmatig) als verpleegkundige en mijn dochter komt 's nachts nog zeker 2 keer om te drinken. Dit doet ze (op 2 maanden na) al die tijd al. Ook overdag zit ik zeker nog aan de 6 voedingen. Ik verwacht helemaal niet dat andere vrouwen dit ook zonder mokken doen, ik heb ook mijn dagen dat het huilen mij nader staat dan het lachen omdat ik het hard werken vind. Dat neemt niet weg dat een baby die om de 2 a 3 uur een voeding wil heel normaal is, dat is een heel normaal ritme. Ik zal dan ook niet zeggen dat iemand niet moet zeuren, want dat mag absoluut! Ik zie overigens nergens staan dat iemand geen respect heeft voor de keuze van een ander, jammer dat dit er weer van gemaakt wordt. Dat iemand een andere mening heeft, dat mag toch? En mijn dochter staat voorlopig absoluut centraal in mijn leven, en idd daar moet soms alles en iedereen voor wijken, maar dat is mijn manier en mijn keuze en daar sta ik dan ook voor 100% achter.
@Rozemarijn: ik werk 2 dagen per week en momenteel 4 dagen per week. Je mag hier gerust "zeuren". Heb ik ook wel eens gedaan hoor Na 6 maanden wordt het makkelijker je kindje is dan niet meer alleen afhankelijk van jouw melk.
Bv geven is iets wat ik met alle lieve doe en waar ik ook 100% achter sta. Ik kan mijn kindje het beste geven wat ik heb. Maar het vergt zeker heel veel. Ik heb drie kids en de oudste twee willen ook hun aandacht. Marijn drinkt ook nog 6 voedingen op een dag en vaak nog meer ook. De nachtvoeding vind ik super zwaar maar hem laten huilen kan ik niet. Hij vraagt om eten en ik geef hem dat. Ik voed op verzoek en dat ik heftig maar voor Marijn het beste. Het is lastig te combineren met mijn werk maar dat heb ik er voor over. Ik heb ook zeker mijn onzekerheden hoor, drinkt hij wel genoeg,groeit hij goed, lukt het kolven wel etc etc. Ik denk dat niemand zich schuldig moet voelen door dit topic. Als je achter je keuze staat is het toch goed? Niemand kan jou vertellen wat je moet doen. Waar ik het wel mee eens ben, sorry voor iedereen die zich aangesproken voelt, is dat er een hoop mensen zijn die, naar mijn idee, snel opgeven als het wat minder gaat. Bv is investeren,incasseren en tijdrovend maar zo de moeite waard.
Ja gelukkig gaat het nu weer beter! Ze huilt niet meer 20 uur per dag van de krampjes en is een vrolijke meid! Jingels, jij zegt respect hebben, maar wie zegt dat ik geen respect heb voor hoe jij/jullie je kind voeden, vind dat er af en toe flink door de bv moeders met het vingertje wordt gewezen. Jij moet de keus van een ander dan ook respecteren maar daar lijkt het niet bepaald op!
Fijn dat het beter gaat met je meissie. Ik vind zelf als BV mama dat het idd er vaak hard aan toe gaat, maar daar moet ik wel bij zekken dat het vaak ook verkeerd wordt opgevat. Iedereen mag lekker zeuren over dat het zwaar is. Ik denk dan ook vaak "geef het niet op want het gaat straks een stuk makkelijker, bij mij was dit ook het geval". Het is meer om aan te geven dat het normaal is dat een borstgevoed kindje zo doet. Zodat je/anderen zich misschien minder onzeker voelen en weten dat het weer beter zal gaan. Kan me voorstellen dat je/anderen er onzeker van worden, waarom je/zij er dan slechter tegen kan/kunnen. Dat is ook persoonlijk. Lichamelijk kan de een beter zonder slaap dan de ander. Ik vind dat er bij iedereen een grens is. Zodra je jezelf voorbij looptken je soms beter voor jezelf kiezen. De rust die je er zelf voor terug krijgt, krijgt je kleintje ook. Stress bij mama is vaak ook stress bij beebje. Maar nogmaals het gaat er vaak ook te hard aan toe en soms krijg ik dan ook het idee..."nee niemand moet, ook al zou BV beter zijn, stress is ook niet goed". Je MOET eerst zelf goed in je vel zitten om dit zo lang vol te houden. Groetjes Britt
@Rozemarijn: ik zeg, denk en schrijf nergens dat wat ik doe het beste is. Alleen.... naar mijn mening , de invulling die ik aan het moederschap geef, waaronder de bv, blijkt voor mijn kind heel goed te werken. Hij groeit en eet goed, zit lekker in zijn vel. Aan de hand daarvan concludeer ik, dat ik het goed aanpak. Als Jelte het niet goed zou doen, dan zou ik alles wat ik doe onder de loep nemen om te kijken waar het aan ligt, incl. de bv. Ik zeg nergens dat mijn aanpak de beste is. Ik zeg wel dat het voor MIJN kind heel goed werkt. Aan de andere kant een andere aanpak heb ik niet geprobeerd, dus ik weet niet hoe dat gelopen zou zijn. Heel vervelend dat mij gebrek aan respect verweten word, terwijl ik alleen maar aangeef hoe ik erover denk, en hoe het ons thuis aan toe gaat. Zo zou ik ook kunnen reageren op de zin "werken jullie niet ofzo". Maar dat doe ik niet. De reportage heb ik niet gezien, dan is het voor ons etenstijd. @Lizzie: ik kan er niets aan doen dat jij dat vind over mij. Misschien interpreteer je mijn stukje teveel als negatief.
Rozemarijn, Ik heb net de aflevering over hyperouders bekeken en snap niet wat dit met het geven van borstvoeding te maken heeft. Ouders die hun kindje de fles geven kunnen ook hyperouders zijn. Als je voed op verzoek ben je niet meteen een hyperouder, in de hele reportage wordt niet 1 keer over het geven van borst- of flesvoeding gesproken. http://www.eenvandaag.nl/index.php?modu ... 7,32953,0#
ik heb hem ook gezien en het heeft inderdaad niets met bv geven te maken. Je zou kunnen denken dat het wel iets te maken heeft met wat jingles zegt over hoe zij het moederschap ziet. (maar dit wil ik je niet zo direct in de schoenen schuiven jingles, misschien werkt wat jij zegt wel helemaal niet door in het zijn/worden van een hyperouder). waar het volgens mij om gaat is dat jingles hoge eisen aan zichzelf stelt als moeder en dat stellig verwoord. ze valt niemand aan met haar opvattingen maar anderen lezen het misschien toch als kritiek? ga 'gewoon' voor je eigen manier en wees daar blij mee!
Heb de aflevering ook gezien, en heeft hier niets mee te maken vind ik. Je aanpassen aan je kind (waar het hier deels over gaat) is een heel ander iets dan je kind willen behoeden voor alles wat moeilijk is. Daar gaat het hier niet over toch? Nogmaals, het enige wat hier geprobeerd werd is een realistisch beeld neer te zetten: ja, een kindje komt om de 2 a 3 uur, das heel normaal. Borstvoeding is licht verteerbaar en wordt beter/sneller opgenomen waardoor er eerder behoefte is aan een nieuw slokje. Wat niet wil zeggen dat ik niet begrijp dat het soms zwaar kan zijn!
Zo bedoelde ik die verwijzing ook niet. Ik wilde er alleen maar mee aangeven, dat je ook te ver kunt doorslaan in "het beste voor je kind willen". Ik voed zelf ook al 5 maanden op verzoek! Wat betreft mijn vraag "werken jullie niet ofzo?" was dat een oprechte bedoelde vraag zonder waardeoordeel. Even iets anders: weten jullie of je Biobim kunt geven aan een kindje van 5 maanden met een allergische aanleg (ik had als kind astma en eczeem)? Of is het beter om te wachten tot 6 maanden?
@Rozemarijn: ook met biobim zou ik wachten. Zeker als er ook een allergische aanleg meespeelt. Verwacht je van de biobim dat je kindje langer slaapt. Bij ons hielp/helpt dat n.m. niet
Hier dus een mama van een zoon die nog gemiddeld 6x op een dag drinkt (per 24u) en daarvan minimaal 1 nachtvoeding (tussen 23 -6) Overdag drinkt hij nu niet meer elke 2u want hij is inmiddels 1 en eet ook gewoon 3 maaltijden per dag. De bv is nu vooral zn drinken. Tot zeker een maand of 9 - 10 was het wel zeker elke 3u. Ik heb geen betaalde baan, ik heb wel een dochter van 2,5, een zoon die door wat problemen extra veel aandacht vraagt en samen met mn man heb ik een eigen bedrijf wat ik dus meerun. En idd afentoe is het zwaar en afentoe heb ik het helemaal gehad, met alles, met de nachtvoedingen, enz. en dan kom ik hier klagen en de andere meiden die leven mee en dan ga ik weer door... nu al bijna 13 maanden. Je kindje is nu 5 maand dus die 6 maand haal je ook wel, na die 6 mnd leert je kind nieuwe dingen eten, ga je een heel nieuwe fase in. Echt het wordt alleen maar leuker... in mijn beleving heb je het zwaarste gehad nu. De bv is goed opgang, je kind groeit en hoe langer je nu doorgaat hoe meer directe waardering je ook van je kind krijgt. Zoals mn zoon nu duidelijk kan maken dat hij zn boterhammen niet blieft en ook geen glaasje sap wil maar echt helemaal gaat voor bv.. op die momenten weet ik heel zeker dat het de tranen waard was. En idd biobim geldt ook als bijvoeding en zeker bij een kindje met een verhoogde kans op allergie is het beter te wachten tot na de 6 mnden grens. Verder bieden zulke trucjes idd geen garantie op doorslapen... been there done that. Mn dochter sliep overigens op bv uit diezelfde borsten wel goed door vanaf jonge leeftijd. Ligt dus gewoon aan wat voor kind je hebt.