Ik heb na mijn bevalling een week lang om de 3 uur gekolft. Sinds dinsdag ben ik daarmee gestopt omdat er nogsteeds bijna niks uitkwam.Maar nu heb ik dus last van stuwing. Tenminste dat denk ik, er zitten wat harde plekken in m'n borsten zeg maar. Het doet verder geen pijn ofzo maar kan ik hier iets tegen doen? Het was misschien niet zo slim om in 1 keer te stoppen met kolfen maar daar heb ik helemaal niet aan gedacht. En de kolf is alweer terug naar de thuiszorgwinkel. Iemand tips?
Je zou onder een warme douche kunnen gaan staan en met je handen wat melk uit je borsten duwen. Gewoon een beetje totdat de "druk" er zeg maar af is.
Mmm,, een warme douche werd hier juist afgeraden omdat je de melkproductie dan alleen maar stimuleert en je nog meer last krijgt van stuwing. Witte koolbladeren in je BH schijnen een enorme uitkomst te zijn. Verder helpt het om APPELstroop in een boterhamzakje te gooien en dit in de vriezer te leggen. Dit wordt dan lekker koud zonder hard te worden. Vervolgens kun je dit met een doekje ertussen tegen je borsten aanleggen.... En als je toch geen borstvoeding geeft dan mag je gewoon een ibuutje slikken tegen de pijn....
kolfde je voor de baby, omdat ze zelf niet dronk? Of als extra? Sommige vrouwen kolven bijna niks terwijl de baby wel veel drinkt. dat had ook gekund maar heb je nu niets meer aan.
Ik kolfde omdat mijn zoontje op de neonatalogie afdeling lag. En ik op een andere afdeling in het ziekenhuis. Maar als hij aan de borst dronk kwam er net zo weinig uit, terwijl hij wel goed aangelegd was. Ik heb trouwens geen pijn. Ik vroeg me alleen af of het vanzelf weggaat of dat ik nog iets moest doen daarvoor. En of het verder geen kwaad kon. Maar ik begrijp dat het gewoon een kwestie is van wachten tot het weggaat.
nou ik zou het wel goed in de gaten houden... die harde plekken/schijven kunnen namelijk een borstontsteking veroorzaken. Zodra die plekken die pijnlijk zijn een rode gloed hebben... of je borst op die plekken gevoelig word...en jij je rillerig/koortsig voelt dan zou ik zeker even de huisarts bellen. Ik zou toch echt de harde plekken/schijven blijven masseren (van boven naar tepel toe wrijven, alsof je aan het melken bent zeg maar ) Normaal gesproken kun je je kindje dus vaker aanleggen zodat je borst goed leeg gedronken word maar bij jou is dat dus niet mogelijk, mocht je deze klachten krijgen zou ik toch even bellen naar je huisarts want je kunt er echt goed beroerd van worden (weet ik uit ervaring )...
wat betreft een warme douche? Dit heb ik ook gedaan (en werd mij door 4 kraamhulpen aangeraden ).. als ik maar iets een harde plek/schijf voelde dan deed ik het ook onder de douche want dan was het juist het minst pijnlijk..
Hier werd de warme douche ook afgeraden. De harde plekken moest ik zachtjes wegmasseren. En wat ik erg prettig vond is zoonkompressen uit de vriezer er op leggen. (nat maken en de vriezer in) Heerlijk die afkoeling!