Goedeavond, allerleerst welkom terug van vakantie. Hoop dat je een fijne tijd gehad hebt! Ik heb twee vraagjes. De eerste is, dat mijn dochter regelmatig heel erg onrustig drinkt. Als de melk niet goed genoeg meer stroomt wordt ze boos/gefrustreerd. Soms gaat ze hard huilen, trekken, schoppen met de beentjes etc. De ene keer doet ze dit wel, de andere keer niet. Ik dacht dat het kwam omdat ze moe was, maar de laatste tijd doet ze het soms ook overdag. Ik doe al een tijdje aan wisselvoeden op deze momenten maar soms geef ik wel 10 borsten en blijft ze nog boos worden, dan pakt ze ook nog maar 1 slok om vervolgens nog bozer te worden en echt hard te gaan huilen. Waarom doet ze dit en wat kan ik hier tegen doen? S avonds is het vaak een groot drama, vaak grijp ik na een tijdje naar een flesje met afgekolfde melk omdat ik er heel erg gestressed van wordt na een tijdje. Maar dan ben ik weer bang dat ze op een gegeven moment gaat denken dat als ze huilt, ze wel een flesje krijgt (en dus niet zo hoeft te 'werken' voor haar melk?!) Ik ben benieuwd wat u hiervan zegt! De 2e vraag is... Ik heb na bijna iedere voeding (ene keer wel meer dan de andere keer) vreselijk pijnlijke tepels. Nu viel me op dat de puntjes spierwit zijn na de voeding, het lijkt dus alsof er geen bloed in zit en langzaam-aan loopt de tepel weer vol met bloed (naar mijn idee) en dit geeft een vreselijk brandende pijn. Weet u wat dit is, waardoor het komt en misschien wel het belangrijkste; wat doe ik er tegen? Nu wil ik er toch ook nog een 3e vraag aan toe voegen (als ik dan toch ebzig ben) Mijn dochter sliep altijd geweldige nachten van zo'n 9 tot 10 uur. Tot ze 3 maanden oud was, toen stopte ze ermee. Nu zo'n 5 weken geleden. Ze komt nu weer 2 x per nacht voor een voeding alweer 5 weken lang. Ze werd een hele tijd ook vaak per nacht wakker (iedere 1,5 tot 2 uur) maar dit lijkt de laatste nachten toch weer over te zijn. Is dit een reden om te twijfelen aan de kwaliteit van mijn melk, of waarom komt ze ineens weer voor 2 voedingen 's nachts? Alvast bedankt! Groetjes Duchess
Hoi Duchess, Mijn vakantie was heerlijk, dank je. Ik ga er weer lekker tegenaan. Allereerst: hoe staat het met het gewicht van de baby. Blijft ze voldoende groeien? Het zou heel goed kunnen dat je melk over de hele linie wat terugloopt en dat ze daar zo bozig van wordt. Het beste kun je een paar regeldagen inplannen: dagen waarop je heel veel aanlegt/kolft. Als je dat een paar dagen doet (ook al lijkt de opbrengst per keer misschien maar weinig) zullen je borsten gaan reageren. De meeste vrouwen voelen dit ook echt aan hun borsten. Het zou kunnen dat daarna je baby weer rustiger drinkt. Wat je nog meer kunt doen is borstcompressie: krachtige druk geven hoog in je borst. Je maakt dan de melkstroom ook wat krachtiger. Het wisselvoeden doe je al. Heel veel stress aan de borst is voor de baby ook niet prettig, dus in geval van nood de fles pakken is prima. Wat je beschrijft over je tepels lijkt een beetje op het syndroom van Reynaud. Heb je daar al die tijd al last van of alleen nu. Als het plotseling is gekomen zou het ook een schimmelinfectie kunnen zijn. Voor Reynaud kun je kijken op www.borstvoeding.com Het terugkeren van de nachtvoeding kan enerzijds komen door te weinig productie, maar heeft soms ook te maken met onrust bij de baby en het zoeken van troost. Als je productie weer toeneemt zou dat weer voorbij kunnen zijn. Sowieso is het altijd van tijdelijke aard. ik hoop dat je wat kunt met deze informatie, succes Linda
Hoi Linda, Bedankt voor je reactie! Opzich groeit ze goed, ze volgt haar eigen lijntje, volgens het CB is ze lang en slank. We moeten maandag weer gaan wegen, dan zijn we 5,5 week niet geweest. Maar de laatste keer was ze gewoon goed gegroeit. Naar mijn idee is mijn productie niet heel laag (te laag). Mijn borsten voelen regelmatig vol aan en mijn dochter laat meestal 3,5 tot 4 uur tussen de voedingen. Zou je nu nog zeggen dat mijn productie misschien te weinig is? Ik kolf 's ochtends en 's avonds na de voeding om een voorraadje aan te maken in de vriezer. 's Avonds is de voeding vaak een drama maar daarna kolf ik in 10 a 15 minuten met een enkele kolf nog 50 tot 80 cc na. Dus het lijkt mij dat er wel melk is? Ik heb ook een week na iedere voeding nog gekolft en toen had ik inderdaad nog vollere borsten maar dit veranderde niets aan haar drink gedrag. Wbt de pijn in mijn tepels, die is er altijd al, maar het witte puntje viel mij 2 weken geleden pas op. Dus ik weet niet of die er altijd al geweest is na de voedingen. Daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken. Ik denk dat ik inderdaad het syndroom van Reynaud heb als ik dat zo lees. Heb je nog tips hiervoor? Ik kwam vanochtend een bericht tegen op internet via google over de 19 weken sprong. Nu las ik dat deze al begint bij week 14. Nu is het zo dat mijn dochter dit gedrag (onrustig drinken & slecht slapen snachts) vanaf week 14 vertoont. Ik heb dus een beetje de hoop gekregen dat het een sprongetje is. Echter krijg ik in mijn omgeving veel reacties dat ik beter kan beginnen met bijvoeden. Ik wilde altijd volledig BV geven tot ze 6 maanden is maar ga soms twijfelen of ik niet pap kan geven 's avonds. Wat zeg jij? Super bedankt iig. Liefs Duchess
Nee, als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je productie wel ok is. Maar blijkbaar denkt je baby er anders over en is er iets wat haar niet zint. Maar wat....? Misschien vindt ze de melkstroom te krachtig (doet ze het juist aan het begin van de voeding?) of vindt ze de melkstroom te weinig? Dan zou ze het juist richting einde voeding doen. Best lastig om uit te zoeken en er is ook niet altijd wat aan te doen. Bij een te weinig krachtige melkstroom kun je dus die borstcompressie uitproberen. Of komt de toeschietreflex te traag? kun je daar iets van merken? dat kan ook zeer frustrerend zijn voor een baby. Een oxiticine spray kan uitkomst bieden (op recept van de huisarts) Wat betreft Reynaud, dat moet je vooral zoeken in warmte. Verder is er niet erg veel aan te doen. Volgens mij is het nog wat vroeg om al andere bijvoeding te gaan geven. Ik denk eigenlijk ook niet dat dat het probleem aan de borst oplost. vr gr Linda
Ik denk dat ze idd boos/gefrustreerd wordt als de melk niet snel genoeg komt. In het begin gaat het altijd goed namelijk. Compressie doe ik op deze momenten ook als het wisselvoeden niet meer gaat, maar ook hierbij wordt ze boos na een paar keer als de melk niet voldoende komt. Ik begin nu toch een beetje te denken dat ik 's avonds te weinig melk voor haar heb, want eergisteravond heb ik een flesje gekolfde melk gegeven en dat dronk ze zo op. Daarna wilde ik gaan kolven en kreeg ik er echt geen druppel meer uit. Dus naar mijn idee waren ze ook echt 'leeg'! Maar als ik dan na denk, vind ik het erg raar dat ze het niet iedere avond doet. Soms gaat het wel goed, drinkt ze rustig en valt vervolgens in slaap aan de borst. Oxytocine spray gebruik ik al, maar ook dat werkt niet bij deze momenten. Ik weet het dus ook niet meer. Heb alles geprobeert wat bij me op kwam, wisselvoeden, compressie en de neusspray. Maar het werkt niet... ja dus voor even, maar vervolgens wordt ze gewoon weer boos en gefrustreerd.
Even een toevoeging, ik had het er namelijk vanavond met mijn man over waar het toch fout zou kunnen gaan.... Ik denk dat ik wel weet waar het fout gaat, misschien. Ik voed mijn dochter de hele dag op verzoek. Volg volledig haar ritme, ze gaat naar bed bij de eerste tekenen van vermoeidheid etc. Enkel 's avonds doe ik het dus anders en ik kwam er vandaag achter dat dit niet normaal is. (hoe ik er bij kom, geen idee...) Maar bijvoorbeeld, vanavond kreeg ze om 19.30 een voeding en toen was ze nog niet moe. Om 20.30 was ze moe en dan maak ik haar klaar voor de nacht (badderen, pyama en slaapzak aan etc) en vervolgens leg ik haar nogmaals aan (met t idee, met zoveel mogelijk eten de nacht in...) maar dan zijn mijn borsten natuurlijk amper vol! (helemaal als ik ook nog eens gekolft heb na de voeding..) Ik heb hier eerder niet aan gedacht... maar ik denk dat dit mijn fout is. Ik weet alleen niet hoe ik het dan het beste wel kan doen. Ik voed de hele dag op verzoek, maar zoals vanavond dus is ze om 19.30 nog neit moe en heeft ze wel honger. Moet ik haar dan op bed leggen om 20.30 zonder eten en gewoon wachten tot ze zelf weer komt, of eventueel wakker maken voor een late voeding om 23.30/24.00? Ik ben erg benieuwd. Ik zit er op t moment wel zo doorheen dat de stap naar een fles KV in de avond wel erg makkelijk is.. Ik begin t namelijk ook een beetje gehad te hebben met het kolven en ik ben doodmoe van de slechte nachten die we hebben. Ik trek het allemaal even niet meer op de manier dat het nu gaat.
Heb je de extra stimulatie-dagen al uitgeprobeerd? Dat zou ik toch doen. Misschien als de melk weer wat gewilliger stroomt dat het beter gaat. Het blijft een zoektocht en als het zo blijft begrijp ik heel goed dat je andere dingen uit gaat proberen. Mijn motto is: de voordelen van borstvoeding moeten opwegen tegen de nadelen. gr Linda