Wat zouden jullie doen/ vragen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door warhoofd, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Hallo allemaal,

Vorige wk woensdag zijn de verloskundigen er tijdens een echo achter gekomen dat onze kleine een sterrenkijker is. Ik heb hier toen een topic geopenend en lees verschillende verhalen. Nu is het zo dat onze kleine voor loopt op groei en groter en dikker is dan de gemiddelde baby (onze 1ste was ook 8 pond en 53 cm).

Nu moet ik vanmiddag toch naar de verloskundige, dus wil het er met haar over hebben, maar ik vind het wel beetje spannend en hoe langer de baby blijft zitten hoe meer hij/ zij groeit en hoe meer kans op complicaties tijdens de bevalling. ( op een ander forum waar ik met septembermama's klets is het bij een mama mis gegaan 27 aug. oa omdat de baby een sterrenkijker was en de vacuumpomp na 3x niet meer wou. Tuurlijk elke bevalling is anders en die van mij ook...maar toch)

Aangezien ik ook thuis wil bevallen weet ik niet zo goed wat ik ermee moet? In laten leiden, strippen, wat moet ik vragen/ doen aan de verloskudnige!?

Bedankt alvast
    x

2. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

als alles nog potdicht zit zoals je van de week schreef zal de vk je niet kunnen strippen.

inleiden zou ik niet doen, is echt geen pretje. Je baby is er nog niet klaar voor en er is geen directe medische aanleiding.

ik ben bagn dat je weinig kunt doen behalve wachten tot de baby klaar is voor de bevalling.

Overigens is 8 pond een prima gewicht. Dit is absoluut geen extreem grote of dikke baby. Ook om die reden zullen ze je niet inleiden.

Wel kun je een groeiecho vragen om te bepalen of je kindje over de 8 pond gaat en naar de 5 pond, dan wil een gyn nog weleens overwegen om in te leiden.

Verder zou ik als ik jouw was aangeven poliklinisch te willen bevallen. Mocht de bevalling dan niet vlotten of komen er complicaties zijn de artsen er natuurlijk al en kan er direct ingegrepen worden en zo wordt het een medische indicatie.

3. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

En hoe was het?

Wat heb je afgesproken?

4. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    met een sterrenkijker zou ik liever niet thuis willen bevallen en ik ben 2 keer ingeleid omdat ons kindje met 40 weken over de 10 pond zou gaan , de tweede ben ik ingeleid omdat ik al 4 cm had en al 8 weken voorweeen had, ik vind inleiden nou ook weer niet zo heftig maar je moet wel een "opening" hebben..

Inleiden gaat zoiezo niet thuis daar kan ik heel duidelijk in zijn, strippen heeft geen zin als je potdicht zit maar ik heb ervaring met een sterrenkijker bij een vriendin en die MOEST In het ziekenhuis bevallen... dat zou ik zoiezo eens navragen want de kan sop complicaties (lange bevalling) is vaak groter dus naar mijn mening kan je dan beter in het ziekenhuis zijn..

5. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Hey...

Nou gewoon thuis....de verlos deed het beetje makkelijk af! Die zei dat ik prima thuis kan bevallen....woon dicht bij ziekenhuis (poliklinisch kunnen we niet betalen) dus tja....en nu ben ik stiekem nog onzekerder. Volgende wk woensdag afspraak bij de gyn, omdat ik dan over de 40 wk heen ben en het toch groot kindje wordt....maarja dat duurt nog een week!

Weet niet zo goed wat ik moet?!?!?!

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    vind het een beetje raar je verhaal, geld zou zoiezo geen obstakel moeten zijn JE GEZONDHEID en die van je kindje moeten voorgaan lijkt me.

Ik zou zoiezo nog een groeiecho eisen en dan een consult met de gyn ipv zo'n huis-tuin en keuken VK (sorry heb er geen goed woord voor over)

Ik wilde je niet bang maken maar mijn vriendin had een sterrekijker en heel haar baarmoeder is opengescheurd en moet nu haar BM laten verwijderen doordat de geen kindjes meer kan krijgen (ze mag niet meer want dat is heel erg onveilig) die VK zei ook gewoon thuis bevallen maar ze heeft zelf doorgezeurt om een second opinion van een echte DOKTER ipv een VK.. ik zou je gezondheid voor laten gaan.. kom op voor je kind zou ik zeggen laat je niet afschepen met zoiets.

maar daarnaast bij een goede verzekering wordt poliklinisch gewoon vergoed waarom zijn mensen altijd onderverzekerd? maar dan nog lekker belangrijk die kosten lijken me minder belangrijk als je naar het totaalplaatje kijkt..

7. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Ik snap je verhaal. Ik ben verzekerd, maar alleen medische indicaties worden vergoed. De verloskundige zei dat ze nu niet iets kon verzinnen om het medisch te laten zijn.
    Ook snap ik dat geld geen rol speelt, zeker niet...maarja, als je geen 500 euro extra hebt, waar moet je dat dan weghalen?

Zou ik morgen de gyn dan moeten bellen? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu? Je leest positieve en minder positieve verhalen!!! Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet denken, ze zei wel dat een sterrenkijker nooit zal overlijden tijdens een bevalling...maargoed, daar gaat het niet om en hoe meer complicaties hoe meer kan op slechte dingen....

mmmm

8. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Isa, heb je btw msn? Zoja, ik heb je eve een bericht gestuurd met mijn emailadres...zodat ik ff persoonlijk met je kan praten..

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    er klopt geen bal van wat ze zegt want als het kindje halverwege vastkomt dan kan zij amper kunstgrepen uitoefenen (dat kunnen ze beter in het ziekenhuis) ik zou echt eens verder gaan navragen want de mensen die ik ken met een sterrekijker zijn allemaal ingeleid in het ziekenhuis vanwege extra kans op complicaties! het HOEFT niet maar de kans erop vind ik genoeg, je hebt trouwens gewoon recht op een consult met eengyn als je hierom vraagt (alleen zijn ze dan wel pissed op je omdat je hun overruled op zo'n moment) op mij waren ze toen ook erg boos maar ik had wel gelijk! Volg je eigen gevoel in dit die is vaak bij het juiste eind!

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik heb nog niets ontvangen ik heb geloof ik wel MSN effe ergens opzoeken...

11. warhoofd

warhoofd Bekend lid

30 jan 2006
    673
    0
    0
    Mijn emailadres gevonden in je persoonlijke berichten box?

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jep inmiddels wel zat denk ik wat vertraging in..

13. mukje

mukje Actief lid

17 okt 2008
    480
    0
    0
    rotterdam
    "maar daarnaast bij een goede verzekering wordt poliklinisch gewoon vergoed waarom zijn mensen altijd onderverzekerd?"

...omdat de extra premie die je daarvoor betaalt bij elkaar duurder is dan wat je voor een poliklinische bevalling betaalt! en we verder gezonde mensen zijn die naar verwachting geen gebruik maken van die extra keer fysio, dietist, of paramedici die je er ook nog bij zou krijgen. Waarom oververzekeren en te veel betalen zou ik zeggen... ;)

14. Sammy1986

Sammy1986 Lid

17 aug 2009
    45
    0
    0
    Gelderland
    Mijn 1e kindje was ook een sterrenkijkertje. Hier kwamen ze echter pas achter toen ik al aan het bevallen was. Gelukkig had ik al medische indicatie en was ik al in het ziekenhuis, anders had ik een groot probleem gehad geloof ik. Doordat hij een sterrenkijkertje was, vlotte de ontsluiting voor geen meter, en had ik met 5 cm ontsluiting al persweeën. Zonder een ruggerpik had ik het zeker niet gered. Bij mij was het er bijna toe gekomen dat hij via een keizersnede geboren zou moeten worden.
    Ik geloof ook dat de kans dat je kindje via een keizersnede geboren moet worden vele malen groter is als je kindje een sterrenkijkertje is. Zeker wel reden om naar een gyn te stappen geloof ik!
    Ik vind wel dat je VK er erg makkelijk over doet... ik zou zelf voor de zekerheid toch even contact opnemen met een gyn.

Succes en probeer je niet al te veel zorgen te maken!

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    @mukje: ik betaal 20 euro per maand extra voor mijn aanvullende verzekering. Een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie kost je al gauw 400 euro en ook eigen bijdrage kraamzorg kan best duur worden. Dit kan bij mij dus makkelijk uit, want het is beiden vergoedt. (nu moet ik sowieso in het ziekenhuis bevallen, dus dat is een ander verhaal)

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    precies das mijn ervaring ook mijn nekplooi werd ook vergoed (130 euro) zonder te zeuren werd het allemaal betaald.. het scheelt je best veel geld als je weet dat je aan kids wil beginnen is het een verstandige keuze om je verzekering aan te passen op voorhand en dan als je geen kids meer wilt kan je altijd weer "terugzetten"

17. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dat is waar, ik heb ook mijn verzekering veranderd en ben op verzoek in het zkh bevallen en alles is gewoon vergoed. ook eigen bijdrage kraamzorg en alles omtrent zwangerschap wat je maar kunt bedenken hoef(de) ik niet zelf te betalen.

los daarvan is het wel een hoop geld als het níet vergoed wordt.

even on topic, mijn zusje was een sterrekijkertje en die bevalling is geen probleem geweest. (thuis) als je dicht bij het zkh woont zou ik het er wel op wagen als het geld echt een probleem is. ik neem aan dat je vlos weet waar ze het over heeft.

maar misschien kan het idd geen kwaad eens met een gyn te gaan babbelen.

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#18 Ons Kleintje, 2 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2009
    hoi warhoofd,
    als je weet dat de bevalling problematisch kan verlopen dan zou ik toch echt kiezen voor een ziekenhuisbevalling.
    Alles voor je kindje toch?
    mocht er dan iets zijn dan hoef je niet nog helemaal naar het ziekenhuis per ambulance etc.
    verder.. ik lees dat er hier wordt gepraat over dat met poliklinisch bevallen 400 euro kost. maar wat is 400 euro tegenover de gezondheid van je kindje? en ik weet waar ik over praat,
    ik had er wel 10.000 euro (het is niet in geld uit te drukken) voor over gehad om deze ***periode begin dit jaar te mogen missen.
    groetjes

19. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Nou heb ik toch een uitgebreide verzekering maar mooi niet dat de nekplooimeting bij ons zou worden vergoed! Dat vond ik ook eigenlijk best belachelijk.

20. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik zou als ik jou was ook echt regelen voor een extra echo om te kijken hoe en wat! Joris was ook een sterrenkijkertje, pas toen ik 10cm ontsluiting had en mocht persen kwamen ze daar pas achter! Heb toen bijna 3 uur met persweeën gelegen (gelukkig wel al in het zkh met medische indicatie omdat Joris te klein zou zijn!) voordat Joris met de vacuumpomp eruit getrokken werd!

Als hier ooit bij een 2e geconstateerd word dat het een sterrenkijkertje is, zou ik er nooit voor kiezen om thuis te bevallen, gewoon omdat er meer risico's aan vast zitten. Tuurlijk kan het gewoon goed gaan. Maar je moet er toch niet aan denken om tijdens het bevallen ineens met de ambulance naar het zkh te moeten gaan...

Deel Deze Pagina