Onze dochter is 14 maanden en staat en loopt langs tafel en de bank sinds dat ze een jaar is. Nou lees en zie ik overal om me heen dat er veel kindjes veel vlugger zijn dat haar. Moet ik me zorgen maken? Loopwagen hebben we maar vind ze eng. En met praten zie en hoor ik ook veel moeders van o maar die van mij zegt al,dit of dat. Ze zegt mama en papa en dank maar dat is alles. Nou hoeft ze van mij ook niet alles want vind het stiekem wel fijn is ze in mijn ogen nog lekker klein maar is dit goed of is ze wel laat? Of ben ik als mama zo onzeker...
Ik vind haar met 14 mnd nog vroeg voor de dingen die je noemt. Dochterlief hier kan nogal lui zijn Wij dachten dat ze vanalles niet kon, kon ze het prima, had ze geen zin. Zo dacht ik tot de dag van vandaag dat ze te ongeduldig was voor de vormenstoof, ze wordt er soms zo boos op! En vanochtend: alle blokjes in 1x goed, ze kijkt er nog eens naar en loopt weer door, hahaha!
Ik vind haar ook nog jong hoor maar ik hoor gewoon veel verhalen over al die kinderen die van alles al kunnen en dan begin ik dus weer te twijfelen of de mijn dan niet laat is hahaha. Dus was gewoon benieuwd. En wij hebben wel een pienter meisje maar wel eentje die gauw voor de gemakkelijkste weg kiest haha
Niks van aantrekken, je kindje doet het prima Als je sommige mensen moet geloven is hun kind met 14 maanden al aan het koorddansen.
Ik zag van de week dat filmpje van Prins George op z'n eerste verjaardag en hij liep al! Ik was in shock haha. Mijn dochter liep met ruim 17 maanden. Dat is niet vroeg, maar ze loopt net zo goed als alle andere kinderen .
Komt vanzelf, kan van de 1 op de andere dag veranderen. Sem liep al maanden langs de meubels, en gisteravond opeens uit het niets besloot hij het hele huis door te lopen. Hou je niet vast aan standaarden, het ene kindje is sneller, en het andere kindje doet overal wat langer over.
Echt geen zorgen hebben hoor! Ieder kind ontwikkelt zich anders. Pas met een jaar of 4 kun je stellen of zeggen dat er iets achter blijft en dan nog wil dat niet zeggen dat het niet meer goed komt. Mijn zoontje was ook erg laat met praten. Er waren mensen in mijn omgeving die hun zorgen uitten. Hier werd ik heel onzeker van. Toen hij 4 was ging hij naar school en ik was de eerste ouderavond erg bang om te horen dat hij qua spraak erg achter zou lopen. Nou, de juf maakte juist een compliment; hij sprak zo goed en kende zoveel woorden, daarnaast legde hij al veel verbanden.
Kleine man liep hier met 11,5e maand, maar zegt tot op de dag van vandaag alleen maar bAbababababa. Interesseert m niks dat praten. Hij zwaait ook pas sinds een week of twee. Komt vanzelf een keer, ieder kind is anders hoor! Lekker genietenvan het feit dat ze nog even 'klein' is. Dat komt nooit meer terug!
Ik vind het stiekem ook wel fijn hoor dat ze niet super vroeg is ze is zo al ondernemend genoeg hahaha. En zo blijft ze nog even klein en dat is voor mama stiekem wel erg fijn want ze word al zo snel groot vind ik
Wij hebben een vrij ondernemend kind, maar lopen doet ze ook nog niet hoor. Terwijl ze al wel een hele tijd los kan staan en kan langslopen, de trap op kan kruipen. Op haar stoeltje kan kruipen, er op kan gaan staan, op haar tafeltje klimt en als je niet snel genoeg bent zo in de vensterbank zit. (Waar was de tijd dat ze nog lief stil in de box lag?)
Een kind zou met anderhalf los moeten kunnen lopen. Ik erger mij mateloos aan het feit dat iemand opschept over haar kind. Tuurlijk mag je iets leuks vertellen maar je hoeft het niet in elk bericht te doen. En een kind loopt tot 4 jaar niet 'voor' of 'achter' (medische dingen uitgezonderd). Ze worden al te vaak in hokjes gepropt.
Ze loopt wanneer ze er klaar voor is. Kindjes hoeven volgens onze fysio met 18 maanden pas echt los te kunnen lopen dus geen zorgen, het komt vanzelf
En zelfs als ze met 18 maanden niet los lopen is het geen ramp! Dan gaan ze alleen kijken of er beperkingen zouden kunnen zijn en of ze die wel of niet moeten begeleiden. Onze jongste is nu 17 maand. Met 7 maanden tijgeren, 12 maand zitten, 14 maand poging tot staan (enkele keer) en 15 maand kruipen. Sinds donderdag heeft hij ineens de smaak te pakken en gaat vrijwel overal aan vast staan. Gisteren bedacht hij dat hij tussen tafel en bank kon oversteken (wel continu 1 hand vast), terwijl hij nog nergens langs loopt. Zijn reden, naar wat ik als moeder denk; graag zekerheid in kunnen, dus eerst weten dat hij het kan en dan pas doen. Lui, grote broer doet een hoop voor hem. En als hij ziek is is hij flink ziek. Als baby meerdere (losse) weken niets aan voeding kunnen binnen houden (enkel ors) en laatst bijna 2 maanden ziek door ontstoken lymfeklier/abces incl operatie. Met 18 maanden moet hij langs het cb. Als hij dan, evt aan de hand, loopt doe ik niets wat zij ook vinden. Loopt hij helemaal nog niet zal ik langs de fysio gaan om te kijken of er iets speelt (ik denk van niet) en advies hoe hem te helpen. Dus conclusie (uit mijn lange verhaal); laat je niet onzeker maken! Komt allemaal goed.
Hier bijna 19 maanden en loopt ook nog niet los. Hij loopt wel achter de babywalker en snel! Aan een handje kan hij ook maar dat durft hij nog niet zo goed. In het gras durf hij soms zijn handjes los te laten als hij met de babywalker aan het lopen is. Ons zoontje is gewoon heel erg voorzichtig en onzeker
Hier ook een dame die niet los loopt, nu ruim 13 maanden oud. Ze kruipt en staat, zet een paar stapjes langs de bank of tafel en als ze goede zin heeft wil ze aan twee handen nog wel eens een stukje proberen te lopen. Ik vind het ook helemaal prima, laat haar maar lekker haar eigen gangetje gaan, komt wel goed 😊