Een aantal vraagjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Lovare, 7 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    #1 Lovare, 7 feb 2016
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Mijn zoontje is nog geen vier maanden, maar ik denk dat hij klaar is voor de volgende stap. Zijn ogen en handen volgen al mijn eten. Hij probeert ook mijn eten, bestek en bord te pakken. Vanmorgen was hij nog kruimels aan het pakken (lees van mijn bord afschuiven want pakken is lastig), daarna ging zijn aandacht naar de ontbijtkoek in mijn hand. Nu volgt er een serie van vragen hahahah

Denk jij dat hij er al klaar voor is? EDIT ik ben niet van plan om voor 4 maanden te beginnen.
    Ik kan helaas nog niet beginnen met groente en fruit want mijn stoomkoker is kapot. Welke stoomkoker raad jij aan? Ik zoek -geen- stoomkoker voor babies. Echt een grote want ik eet ook graag gestoomd.
    Ik heb wel al pap en papkoekjes in huis. Daar wil ik vanaf de 4 maanden mee beginnen. Deze gaan dan toch ipv 1 voeding? Hoe was jouw succes ervaring met echt pap en niet een papfles?
    Gebruik jij verse groenten? Wat voor bonen bijv?
    En als je hapjes geeft doe je dan gelijk daarna nog bv/kv of wacht je daar even mee.

Leuk zo dat firsttime mommy.
    Dank voor alle hulp!

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik denk niet dat hij erval klaar voor is maar gewoon aan het ontdekken. Bijvoeding voor de 4 maanden is geen goed idee de darmen zijn er niet op gemaakt.
    Ik heb geen grote stoomkoker dus daar kan ik je niet bij helpen.
    Pap maak je met melk dus dat is dan 1 voeding. Maar koekjes bij 4 maanden is echt niet nodig ik zou lekker met groenten beginnen en later met fruit. Aan het begin zijn dit enkele hapjes en vervangt het geen voeding.
    Ik gaf verse groenten ja gewoon wortels sperziebonen bloemkool pompoen etc. Bij bv geef je eerst bv en dan bijvoeding bij kv geef je het meestal tussen 2 voedingen in of bij een voeding hangt ook af van de slaapjes.
    Ik hoop dat je hier weer wat verder mee kunt

3. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Thanks Elsie!
    Nee ik was niet van plan om voor 4 maanden bij te voeden. Ik wacht echt tot hij 4 maanden is. Maar ik ben meer zoekende naar de juiste signalen of hij er aan toe is.
    Hij hapt overigens al goed van een lepel. Daarmee geef ik zijn vitaminen

4. Veera

Veera Niet meer actief

Of jouw kindje eraan toe is en of jij wil gaan bijvoeren, daar kan ik niets over zeggen. Jullie keuze en jouw kindje! :) Maar!! Voor de 4 maanden niet beginnen!!, echt wachten tot hij 4 maanden is!! Ivm darmpjes en kans op allergieën. Daarna staat t je vrij natuurlijk.

Ik zou beginnen met kleine hapjes van 1 soort groente en/of 1 soort fruit. Gewoon zoveel hij wil en pas NA een fles (dus niet als hij honger heeft). Pap zou ik nog niet doen omdat de enige optie rijstebloem is en daar reageren niet alle kindjes fijn op, leidt nog wel eens tot verstopping van de darmen. Koekjes krijgt ie waarschijnlijk nog helemaal niet weg (kan niet goed rechtop zitten en kauwen) en is meer voor de extra straks als ie wat groter is, groente en fruit leren eten is eerst belangrijker want dat wordt zijn dagelijkse voeding straks.
    Succes en vergeet geen foto's te maken ;)

5. Veera

Veera Niet meer actief

Rond die tijd van 4 maanden gaan kindjes veel dingen in de mond stoppen en ze zijn meer nieuwsgierig naar hun omgeving. Dit is omdat ze de wereld willen ontdekken. Vaak wordt dit verward met het toe zijn aan bijvoeding. Daar zijn niet echte signalen voor. Wat belangrijk is, is dat ie enigszins rechtop in een wipstoeltje kan zitten zodat ie zich niet verslikt en geen last meer heeft van darmkrampen. Ik heb zelf gewacht tot 5,5 maand.

6. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Veera, papkoekjes doe je door de melk. Je maakt daarmee een papje. Je geeft ze niet los
    Thanks voor meedenken :)

7. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    niemand meer?

8. Veera

Veera Niet meer actief

O die dingen die je moet verkruimelen haha sorry ;)

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    TS, had jij niet wat last van de 4-maanden dip?
    Loopt alles weer lekker?
    Ik zou er voor zorgen dat je wat je productie betreft weer oke bent, en dan met bijvoeding beginnen.
    Altijd eerst voeden, even wachten, en dan een hapje.
    Bijvoeding vervangt tot 6 maanden sowieso geen melkvoeding :)

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Pap heb ik nooit gegeven, gewoon groente en fruit.

De signalen die je opnoemt zijn geen tekenen dat hij klaar is voor bijvoeding, maar gewoon tekenen dat hij zich ontwikkelt zoals een normale baby. Ze krijgen meer aandacht voor hun omgeving, willen alles pakken (of het nu een koek is of koffie of een kussensloop.. Ze weten nog niet dat dat iets is dat ze willen éten, enkel iets dat ze willen hébben). Dat gezegd zijnde, vanaf vier maand kan je bijvoeding geven, maar het hoeft niet.

Je begint best met groente, wegens minste kans op bijwerkingen een allergie. Drie dagen na elkaar hetzelfde geven, en dan drie dagen weer iets. Zachte groenten om mee te starten zijn pompoen en courgette. Je geeft dit best in de voormiddag, zodat je niet 's nachts eventueel zit met een krijsend kind met krampen.

Stoomkoker had ik een babycook, dus daar kan ik je niet mee helpen.

11. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Je kunt er mee beginnen, maar ik zou het nog geen melkvoeding laten vervangen! Gewoon om wat te wennen erbij proberen te geven.

Ik ben zelf met groenten begonnen en kookte deze gewoon in een pan, hierna nog even met de staafmixer erdoorheen. Dan heb je echt geen stoomkoker nodig.

12. Gember

Gember Niet meer actief

Ik zou inderdaad wel wachten tot 4 maanden. Zelf heb ik gewacht tot bijna 6 maanden. Het in de mond stoppen van allerlei dingen is heel normaal, zoals hieronder ook wordt geschreven. M'n dochter stopt nu ook nog van alles in haar mond, ook al heeft ze echt geen honger (slab tijdens eten, shirt en sokken tijdens verschonen ;)). Dat zou ik dus niet als belangrijkste reden zien om te beginnen. Wel zou ik beginnen tussen 4 en 6 maanden als je kindje duidelijk niet genoeg lijkt te hebben aan borstvoeding/kunstvoeding. Als je dus voortdurend aan het voeden bent of de kunstvoeding max. hoeveelheid is steeds niet genoeg. Wij begonnen met groenten als broccoli en bloemkool. Na een stuk of 4 groenten gingen we fruit proberen. Iedere groente- en fruitsoort gaven we apart en steeds 2-3 dagen achter elkaar. Nu beginnen we ook met broodkorst.

Pap en stoomkoker heb ik geen ervaring mee. Wij bereiden de groente gewoon met ons eigen eten en dan prak ik wat voor m'n dochter.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Toch is het wel goed (in dit geval, ts geeft borst) om het " niet genoeg hebben" kritisch te bekijken. Zo rond de 4 maanden is gewoon een lastige periode, het heet niet voor niets de 4-maanden dip :$:cool:. Onrust, onverzadigbaar zijn,opeens weer een nachtvoeding willen, dat zijn echt de bekende dingetjes rond die tijd.Lees de topics er maar eens over. De vertaling naar: het zal wel niet genoeg meer zijn, is dan snel gemaakt.....Wil je blijven voeden, dan is het verstandig om er voor te zorgen dat je dat weer eerst in rustiger vaarwater hebt.

14. Gember

Gember Niet meer actief

Ja, klopt, mee eens! Even afwachten dus misschien... Mijn dochter wilde ook meer nachtvoeding in die periode. ;)

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Jongste dochter wou opeens om 5 uur (s'ochtends) een voeding, was dan heel verdrietig, en ging niet meer slapen :$. Ook niet toen we op vakantie waren (fijn).
    Maar toen die periode voorbij was....ging ze doorslapen 21-6:D

16. Gember

Gember Niet meer actief

Haha, same here! :) Alleen als ze ziek is natuurlijk niet. Verder 20:00-7:00 of 8:00! :D

17. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Zoe, mijn productie is inderdaad weer als van ouds :)

Bedankt Shakes!

18. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    @nikki, Ik heb niet eens een fornuis. Mijn stoomkoker was mijn middel voor alle maaltijden

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Top!:p

20. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Ja ik ben echt blij! Want het zijn nu 2 hele drukke weken voor mij en ik kon het er echt niet bij hebben als mijn productie het dan ook ineens af laat weten.

Zondag is de kleine 4 maanden. Omdat hij nu voor de lepel echt zijn mond wagenwijd open doet ga me dan toch eens wagen aan zijn eerste hapje. Ik zat eerst te denken aan bloemkool. Daar ben ik zelf dol op, maaaaaar... het is wel een koolsoort bedacht ik me achteraf. Misschien toch beter om eerst met sperziebonen of wortel/peen te beginnen? Of zal het met bloemkool nog wel meevallen?

Deel Deze Pagina