Omstrengeling

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Willem en angel, May 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Willem en angel

Apr 17, 2008
    43
    0
    0
    Bij mijn zoontje die dmv een keizersnede is geboren, zat de navelstreng om zijn nekje, wel drie keer.
    De keizersnede duurde ook langer dan gemiddeld omdat mijn kindje vast zat bij mijn ribben. (hij verkeerde ook in stuit) Mijn partner heeft de gynaecoloog zelfs tijdens de operatie het horen hebben over een verticale snede nadat de horizontale al lang gemaakt was.

Nu is mijn vraag, kan je voor de bevalling zien of de navelstreng om het nekje zit? (door een echo) En hoe erg is een omstrengeling nou eigenlijk echt?

En hoe groot is de kans dat mijn tweede kindje waarvan ik nu zwanger ben, weer vast zit ?

Ik wil het namelijk graag vaginaal proberen deze keer lijkt me zo mooi. (bij uitzondering van stuit) en ik vind deze 2 puntjes dan een eng idee.

Want de gynaecoloog die eerst zo aandrong op een vaginalestuitbevalling, zei achteraf blij te zijn dat ik toch zo koppig was geweest dat ik een keizersnede wilde hebben.

Groetjes !

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Nee een navelomstrengeling is niet altijd te zien en er word ook niets mee gedaan. 1 op de 2 kinderen heeft de navelstreng rond het nekje daarom word er als het hoofdje is geboren direct gevoelt naar de navelstreng om het zo snel mogelijk af te halen. Maar in weinig gevallen heeft een kindje daar echt last van. De kans dat je kindje vast komt te liggen onder je ribben is afhankelijk van de ligging of het weer in stuit gaat liggen of niet, het is lastig te zeggen.

Imke

3. Willem en angel

Apr 17, 2008
    43
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord !

Dus als mijn kindje niet in stuit komt te liggen kan het niet weer vast komen tussen mijn ribben?

Ik hoop dat het met het hoofdje omlaag blijft liggen (doet het nu 25 weken) Ik weet dat het nog niks zegt., maar mijn zoontje heeft dit nooit gedaan die lag altijd dwars en pas met 24 weken in stuit. en is nooit meer gedraaid.
    Wel merk ik dat het kindje nu in mijn buik ook een voorkeur heeft naar de linker kant van mijn buik (waar mijn zoontje vast zaT en dus altijd een bult zat)
    Maar het is nog even afwachten...ik hoop dat he tdan niet in stuit komt !

Share This Page