Lieve dames, De afgelopen dagen al meerdere topics geopend omdat eerst mn onzekerheid in de weg zat, toen een verdikte nekplooi met vocht rond het kindje gevonden was. Nu vandaag de officiele nekplooimeting gehad. Deze is 5,1 mm, wat zorgt voor een kans van 1:49 op down, en 1:201 op trisomie 18. Het vocht zit helaas niet alleen in de nekplooi maar loopt over de gehele rug heen en is ook duidelijk rond het hoofdje te zien. Het is zo dat we morgen kunnen komen voor een vlokkentest. Zijn er dames die dit hebben meegemaakt? Hebben jullie voor de vlokkentest gekozen? Kwam er wat uit? Ik hoop niet dat ik niet veroordeeld word om mijn keuze maar mocht het kindje een afwijking hebben zullen wij de zwangerschap laten afbreken. Ik hoop ook dat ik misschien een dame tegen kom welke geen vlokkentest hebben ondergaan maar gelijk gekozen hebben voor een afbreking. Niet omdat ik het iemand gun maar omdat ik op dit moment niet weet wat we nu moeten doen... Liefs
Poeh wa een naar nieuws. Gelukkig kunnen jullie morgen al terecht voor de vlokkentest. Ik wil je heel veel sterkte wensen!
Geen ervaring, maar ik wil je toch echt wel heel veel sterkte toewensen morgen en de komende spannende tijd..
Wij wachten nog op de uitslag van de combinatie test, maar ik heb natuurlijk wel met mijn vriend besproken wat we doen in welke situatie. Als wij een verhoogde kans hebben op een kindje met down, dan laten wij zeker de vlokkentest doen. En met die uitslag weet je pas zeker of je een kindje met down hebt. Aangezien de kans bij jou groot is (1:49) zou ik ook daarvoor gaan. Er zijn nog steeds 49 kindjes gezond.... Ik zou de zwangerschap zeker niet gelijk afbreken. Veel succes met het maken van een beslissing.. Het is fijn dat je zo snel terecht kunt voor de vlokkentest. Mochten wij echt een kindje met down hebben, dan laten we de zwangerschap afbreken.
Jeejtje wat een vervelend nieuws! Wij hadden een nekplooi van 7.1. Een vlokkentest gehad kwam bij ons niks uit, verder chromosoononderzoek en erfelijkheid ook niet. Vandaag een medische echo gehad en daar kwamen geen ernstige afwijkingen uit. Zou misschien nog een hartafwijking kunnen zijn die ze na de geboorte pas kunnen zien. Zal even een foto bijvoegen van mijn echo.
Dat ons kindje iets mankeert is zeker zeiden ze alleen de vraag wat... het is niet zo dat ik denk o 1:49 is groot zat om t af te breken gelukkig.. Weet alleen niet zeker of ik die onzekere weken wil afwachten want dat voelt als uitstel van executie.. het is zo vreselijk lastig allemaal
Onze echo ziet er gelijk uit idd... Hebben ze bij jou niet gezegd dat het sowieso iets betekend? Ik ben zo bang dat ik straks met de 20 weken echo te horen krijg dat het toch vanalles mankeert terwijl er niks uit de vlokkentest komt... het lijkt me helemaal vreselijk wanneer ik die kleine gevoeld heb dat ik dan voor deze moeilijke keuze word gezet
Er is nu ook 13 wk echo op sommige plekken. Dan gaan ze alles bij langs wat ze met de 20 wk ook doen. Misschien is dat iets? Regio Zwolle - Groningen volgensmij. Zelf doe ik het in lelystad
Ja ze zeiden dat we er niet vanuit moesten gaan dat er niks aan de hand zou zijn. Ze waren ook geschrokken van de grote van het vochtschild. Ze hebben bij ons alle chromosoonafwijkingen uitgesloten en ook een deel erfelijk. Vandaag met 15+6 weer een echo gehad. Buikje en rug zijn gesloten, hersenen zijn goed twee hersenhelften en tussenschot en geen vocht zichtbaar. Hartje heeft 4 kamers, kleppen zijn goed toe en af voer goed tussenwand goed slagaders goed. Niertjes en alle andere organen zitten allemaal op de juiste plaats. Geen gespleten lip. Nekplooi is gekrompen nu nog 3 mm. Maar alle ergste afwijkingen zijn nu uitgesloten. Het is zeker de moeite waard om een vlokkentest en array onderzoek te doen als daar niks uit komt en met de echo met 16 weken uiteindelijk ook niks. Eerste onderzoek trisomie 13,18 en down heb je met 3 werkdagen en 2 weken later de uitslag van het totale chromosoononderzoek. Het is inderdaad een moeilijke keuze maar ik zou er niet aan moeten denken dat ik altijd met de gedachte zit of ik wel zeker weet dat het niet levensvatbaar of gehandicapt was. Dat lijkt mij nog moeilijker. Maar na vlokkentest heb je al gelijk stuk meer zekerheid.
Bij ons is het buikje en de schedel ook gesloten alleen zit daar wel vocht tussen, vandaar dat zij denk ik zei dat we ervan uit moeten gaan dat het mis is. Ik ben voor jou heel blij dat het zo goed afgelopen is! Hopelijk kan je een beetje genieten nu van de rest van je zwangerschap nu alle erge dingen uitgesloten zijn. Helmaal onbezorgd zal het niet worden denk ik maar hoop dat je toch geniet. Het is zo onwijs moeilijk... ook omdat ik al vanaf mijn positieve test het gevoel heb dat dit kindje niet bij ons komt. En als dit dan op deze manier komt dan heb ik er heel erg een hard hoofd in en heb ik moeite om nog enigszins positief te denken
Ik weet niet of dit wel mag. Natuurlijk kan je kiezen voor een abortus zonder medische reden. Maar ik heb me een beetje verdiept in de combinatietest en de NIPT (is dat geen optie trouwens) en bij de NIPT staat dat er altijd een vlokkentest of vruchtwaterpunctie moet volgen als de beslissing van de ouders is om de zwangerschap af te laten breken. Ik wens je heel veel sterkte. Het lijkt me een nachtmerrie!
De nipt test laat 2 weken op zich wachten qua uitslag. Dat betekend dat k dan ondertussen 14 weken zwanger ben. Daarnaast is het zo wil je de zekerheid van de nipt hebben moet erna altijd idd een vlokkentest of vruchtwaterpunctie plaatsvinden. Die laat weer 2 weken op zich wachten. Ondertussen zou ik dan 16 weken zwanger zijn In mijn vorige zwangerschap heb ik die kleine al vroeg gevoeld al met 15 weken en om dan nog de keuze te maken om het weg te laten halen terwijl ik het gevoeld heb kan ik niet. Daarom ook mijn vraag (natuurlijk hoop ik van niet!) of er dames zijn die voor deze keuze hebben gekozen en of dat idd een optie is
Dat klopt van de NIPT, die is niet het eindstation, dus onder die vlokkentest kom je inderdaad niet uit (mocht er uit de NIPT een afwijking komen). Ik heb dit ook meegemaakt in de eerste zwangerschap. Helaas had ons kindje trisomie 13. Veel vocht in de nekplooi maar ook verder, rondom zowat het hele kindje. Daarnaast niet alle aders in de navelstreng, twijfelachtig hartje en open buikje. Wij hebben na de vlokkentest de zwangerschap laten afbreken. Hoe moeilijk ook, dit was voor ons de juiste keuze. Ik snap dat je niet wilt wachten tot je je kindje gevoeld hebt, ik kan me daarom ook heel goed voorstellen dat je nu voor de snelste manier kiest. Ik hoop vooral dat je snel duidelijkheid hebt, maar ook dat dit kindje jullie toch gegund is! Sterkte met de komende wachttijd en met de keuze die daar eventueel op zal moeten volgen.
Ik mocht kiezen voor de nipt of vlokkentest, dus eigenlijk kom ik daar niet onderuit bedoel je? dus er moet vastgesteld worden dat er een afwijking is voordat ik mag besluiten dat we de zwangerschap afbreken?
Wij hebben dit ook gehad bij ons zoontje. Wij hebben geen verdere onderzoeken laten uitvoeren (bewuste keus) maar wel veel extra echo's gehad. Uiteindelijk was er met mijn zoontje niets aan de hand. Sterkte met je keus, het is een heftige tijd. ik zal kijken of ik een foto toe kan voegen van mijn zoontje toen der tijd.
Gelukkig komen er dus ook positieve verhalen voor! Ik ben op dit moment een beetje leeg en verdoofd... Ga zo maar lekker naar mn bed toe, morgen om 9 uur de vlokkentest, k zal sowieso vragen of afbreken nu wel of niet mag... Niet om gelijk te doen maar dan weten we wel hoe of wat.. Lieve dames heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Meer ervaringen lees ik graag ondanks de situatie
Lieve Butterfly, Je hebt PB terug. Wat betreft de vlokkentest, volgens mij ( maar pin me daar niet op vast), kom je daar niet onderuit, en ikzelf ( maar dat is puur persoonlijk) zou echt zekerheid willen wbt de afwijkingen van mijn kindje. Ik wil je zeker geen valse hoop geven, of je angst en zorgen wegwuiven, maar de ervaringen van Daisyvdm en Pleak laten ook de andere kant zien. Mijn verhaal en verdrietige uitkomst ken je, de rest van je vragen heb ik ook in mijn pb beantwoord. Volg je hart. Je handelt uit onvoorwaardelijke liefde voor jullie kindje, en zolang de keuze goed voelt, is er geen goed of fout. Sterkte en veel kracht toegewenst. Knuffel