Hoi meiden, Wat zouden jullie doen? Bij de geboorte van mijn zoon zijn wat " bijzondere" dingen gebeurd. - bij de laatste controle had ik geen vruchtwater meer, maar mijn lichaam was ook nog niet "klaar". Omdat het bij mijn dochter ook moest worden opgewekt (zwangerschapsvergiftiging) en ik dit als naar heb ervaren en het uiteindelijk een keizersnede werd wilde ik dit liever niet meer. Gyn gaf aan dat het nu waarschijnlijk weer een keizersnede zou worden dus bood aan gelijk die dag erna voor een keizersnede te gaan. Hier gingen we mee akkoord, alleen de verloskundige vond dat ik het eerst zelf moest proberen. Ze voelde nog even of ik al iets van ontsluiting enzo had, en bij weggaan zei ze: misschien tot vanavond. Hoezo vroeg ik? Nou, ik heb je toch maar even gestript, misschien begint het dan toch nog. Dit is toch raar? Lig je daar met je benen wijd, in het vertrouwen dat ze je onderzoeken, word je gewoon gestript!! Ik had me net ingesteld op een keizersnede! ' 's avonds kreeg ik een flinke wee, maar daar is het bij gebleven... De volgende dag een keizersnede. Laten rusten omdat het toch goed is gegaan? Of toch bellen dat je zoiets gewoon niet kan maken! Tweede punt: Volgens mij is mijn keizersnede uitgevoerd door een arts in opleiding. Geen probleem natuurlijk ( al is een tweede streep precies boven mijn eerste wel wat jammer...). Er was echt belachelijk veel bloed, alles zat eronder hoorde ik van de man die naast mij stond ( weet eigenlijk niet wat hij in de ok doet? Mij rustig houden en vertellen wat er gebeurd?). ik zei toen: ik zie het! Hoe dan, zegt hij? En ik zeg: aan de bloedspetters op het plafond. Zegt hij: oh wat slordig, die zijn niet van jou!) bij vertrek kwam er gelijk een schoonmaakploeg en ik zij werden er gelijk op gewezen. Dit na al die tijd nog melden? Vind het gewoon slordig! Dan ben ik toch niet in een steriele ruimte geopereerd! Ben nu bijna een jaar verder, en het zit me nog steeds dwars! Wat vinden jullie? Niet zeuren, of toch melden...?
Als je er na een jaar nog mee zit, zou ik een gesprek aanvragen met een verpleegkundige van de verloskamers en met haar je klachten bespreken. Ik weet niet of je je dan beter voelt, maar het valt allicht te proberen. Dat strippen is slordig, maar communicatie en ziekenhuizen, ik heb me er ook behoorlijk aan geergerd. Dat van het bloed op het plafond is echt stuitend, gelukkig hebben jullie er niets aan over gehouden .
Zeker melden! Ik zou er zeker wat van zeggen, misschien denken andere vrouwen ook zo en worden ze niet op hun fouten gewezen, ze kunnen het dan ook niet verbeteren. Hopelijk hebben ze er van geleerd want dit is echt uitermate slordig en wat je al zei zeker niet steriel! Jeetje, het vertrouwen in je gyn is dan wel erg beschadigd je gaat er van uit wat ze je verteld dat ze dat uitvoert..echt slecht! Gelukkig is alles goed gegaan! Groetjes, liefs !
Tja ligt er aan wat je er mee berijken.Als je je ei kwijt wil zou ik een brief schrijven met je klacht(en). Je kan wel een gesprek aanvragen met de desbetreffende persoon maar ik denk niet dat ze jou een jaar later nog kunnen herinneren en in je dossier staan dit soort dingen natuurlijk ook niet vermeld. Ik heb een week in ziekenhuis gelegen om in te leiden,nou de communicatie tussen de gynacologen was soms echt om te janken.De een zei vandaag gaat u bevallen en 2uur later was de dienst over genomen door een ander en die besloot nog even te wachten. We hebben er wat van gezegt bij de nacontrole maar eigenlijk werd er amper op gereageerd.
ad 1: inderdaad erg jammer en slecht van de verloskundige, niet alleen omdat ze je ongevraagd stripte maar ook heel raar dat ze zo het beleid van de arts doorkruist! Volgens mij werken verloskundigen in de tweede lijn toch echt "onder" de gynaecologen. Dit is dus echt wel iets wat haar aan te rekenen valt. ad2: die man naast je is waarschijnlijk de anesthesiemedewerker geweest. Zijn werk is om jou in de gaten te houden, ook als je onder narcose gaat zit hij er van begin tot eind bij. Hij is ervoor verantwoordelijk (onder leiding van de anesthesist) dat je goed ligt, dat je bloeddruk etc op peil blijven, houdt een verslag bij over jouw toestand tijdens de operatie en hangt af ten toe een nieuw infuus aan, geeft je zonodig medicatie. Onder narcose zou hij ook de beademing tijdens de behandeling regelen. Tijdens een ingreep onder regionale verdoving heeft hij inderdaad praktisch niet zoveel te doen en maakt hij graag een praatje om jou rustig te houden en voor jullie allebei de tijd wat sneller te laten gaan. Ik vind het een wat gekke opmerking dat het zo bloederig is daar beneden, had hij beter niet over kunnen beginnen denk ik. Bloed op t plafond is slordig, maar een operatiekamer is echt niet van boven tot onder steriel hoor, alleen het gebied om jouw wond heen en alles wat de operateur(s) en instrumenterende aanraken.
Een arts hoort altijd te melden wat hij gaat doen! Je zou een anonieme klacht indienen, dat zou ik doen.
Laat of niet, jij hebt er blijkbaar nog veel last van, dus ik zeg melden! Het zou belachelijk zijn omdat je een jaar hebt gewacht dat je daarom niet mag melden. Je zou een brief kunnen sturen of misschien zelfs een afspraak kunnen maken. Maar het is nooit te laat! En zeker omdat je er nog zoveel last van hebt. Sterkte!
Als je er na zo lang nog mee zit zou ik er zeker over gaan praten. Of er nu nog iets mee gedaan wordt is een tweede, maar dan ben jij het kwijt en heb jij je best gedaan om te voorkomen dat het (bij een ander) nog een keer gebeurd. Waarschijnlijk was het beter geweest om er vorig jaar over te beginnen, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet gedaan hebt. Hoe langer je er over nadenkt, hoe erger het wordt..
Ik zou het gewoon melden. Bij ons in het ziekenhuis is daarvoor een klachtenformulier op de website. Ik heb dat ook ingevuld na mijn vorige bevalling, en ook pas een paar maanden erna. Ik werd later teruggebeld en mij werd de mogelijkheid gegeven om nog een gesprek aan te gaan. Voor mij hoefde dit niet zo nodig, maar ik vond het wel belangrijk dat mijn klachten werden doorgegeven. De vrouw aan de telefoon was alleen maar blij dat mensen klagen, want dat verbetert uiteindelijk de klantvriendelijkheid. Bij mij ging het overigens ook voornamelijk om communicatieproblemen. Ik denk dat je nooit te laat bent met dat te melden. Van zulke klachten leren ze ook alleen maar. En mijzelf geeft het wel een gerust gevoel dat een ander hopelijk niet hetzelfde meemaakt.
Ik vind dat een verloskundige van te voren hoort aan te geven als een een handeling wil doen en niet achteraf. Zoiezo omdat jij een keizersnee zou krijgen is strippen zinloos. Over de ok, die hoort idd steriel te zijn. Ieder stofje van bovenaf wat naar beneden valt kan een gevaar zijn voor het lichaam. Zeker bloedspetters horen ze allemaal weg te halen. Tijdens een schoonmaakbeurt na een operatie maken ze alles schoon van boven tot onder van de tafel tot de wanden. Meestal met 3 personen tegelijk, die daar in getraint zijn. Ik zou een klacht erover indienen, maar een jaar later vind ik wel laat.
Als het je nu nog dwars zit zou ik toch een gesprek aan vragen. Bij mijn bevalling van mijn jongste is ook van alles mis gegaan en dat heb ik ook van me af gesproken tegen de gyn. Ik merk dat het heel erg opluchte. Ze kunnen het niet meer terug draaien maar het gaf me echt een goed gevoel. En een jaar na dato? Waarom niet! Als het je dwars zit kan je het maar beter er uit gooien al is het 10jr na dato! sterkte meis ik hoop dat het snel een plekje krijgt!
Mijn eerste bevalling was echt een trauma! Ik ben daarover ook gelijk met het ziekenhuis over in gesprek gegaan! En nu dacht ik alleen maar: ben blij dat ik nu nooit meer hoef! Ziekenhuis is niet te vertrouwen! Dus daarom geen melding gedaan.... Had ik misschien beter wel moeten doen.... De reden waarom ik er nu nog steeds aan denk is dat ze dit dus gewoon kunnen doen! Ook bij andere vrouwen. Ik weet het nog niet, denk er gewoon nog even over na...
ik zou er toch zeker iets van zeggen hoor als je er na een jaar nog mee zit... Ik vind het dan vooral absoluut niet kunnen dat je nog bloedspetters op het plafond van de vorige hebt hangen...Dan voelt ge u toch net een varken wat beneden geslacht werd!! EN DAN IS HET NOG NIET EENS JOUW BLOED???? Vreselijke gedachte. En absoluut niet hygiënisch en proper voor een ziekenhuis... Ik snap volledig waar je mee zit ook qua 'stiekem' strippen...Ze had dit best eerst kunnen overleggen met je!
Erg hoor! Bij mijn vriendin hebben ze haar dochtertje bijna laten stikken door nog even wat voeding erbij te 'pompen' met het spuitje. Ze verslikte zich en spuugde, de verpleegster maakte het bed schoon en deed niets met de baby, waarnaar ze erin bleef. Ze moest zelfs gereanimeerd worden! Daarna gebeurde het nog een keer!! Pfff, mijn vriendin helemaal ondersteboven natuurlijk en heeft niet meer geslapen daar.
Als het je dwars zit zou ik er zeker wat mee doen!! Bij mij is er bij controle in het ziekenhuis iets mis gegaan. Er zijn fouten gemaakt. Ik heb alles wat mij dwars zat in een brief vermeld en opgestuurd naar betreffende. Je zou ook een gesprek aan kunnen vragen. Maar zeker wat mee doen anders blijft dit aan je knagen en kun je het niet afsluiten.
Als je er nog zo mee zit dan zou ik nog wel een ''klacht'' indienen hetzij persoonlijk of per brief. Succes!
Ten eerste: het is nooit te laat om te melden! Ruim 1,5 jaar na de geboorte van mijn dochter heb ik op het punt gestaan om met behulp van maatschappelijk werk een klacht in te dienen bij de vk. Wat mij heeft geholpen, is om een brief te schrijven met alles wat je dwars zit. Je kan daarna nog altijd besluiten of je hem wel of niet verstuurd. Ik merkte na het schrijven van die brief dat ik er ook wel klaar mee was. Over de OK: Ja heel slordig. Maar ja, ik denk dat je daar nu niks meer mee kunt.. Maar wat jou vk heeft gedaan is zo ontzettend onproffesioneel. Voor jou lichaam is het namelijk veel beter om een ks te hebben, zonder dat je weeen hebt. Dat is de reden dat een geplande ks, meestal bij 38 wordt uitgevoerd omdat een spontane bevalling dan kleiner is. Dankzij de onproffesionele houding van mijn vk destijds, heb ik medische begeleiding gehad bij mijn 2de zwangerschap. Ik ga nooit weer naar een vk!