ziektewet en dan ww ? of toch niet ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door claudje1981, 3 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. claudje1981

claudje1981 Bekend lid

31 mei 2012
    612
    0
    16
    Brabant
    Ik ben dit jaar ziek uit dienst gegaan mijn baas heeft mij ziek moeten melden bij het uwv en dat was dat ...
    Maar hoe zit het nu als ik beter ben ? moet ik dan ww aanvragen of wat staat er te gebeuren ik ben nu 7 weken zwanger en wil geen stress qua inkomsten ! Hier heb ik al met het uwv over gebeld maar volgens mij had ik een stagaire aan de telefoon dus niet duidelijk !!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Claudje1981,

Als je weer hersteld bent, meld je je beter bij de ziektewet. Dat kan telefonisch via UWV Telefoon (0900 – 9294). Je vraagt per de hersteldatum WW aan. WW kun je maximaal één maand van tevoren aanvragen. Dit kan via de website van het Werkbedrijf. Daar moet je je eerst inschrijven als werkzoekende.

Ben je 8 weken voor je uitgerekende datum nog werkloos? Vraag dan zelf via UWV Telefoon het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aan. Het verlof duurt 16 weken en begint 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum, dat mag je zelf kiezen. Je WW wordt dan beëindigd. Ben je na afloop van het verlof nog werkloos? Dan vraag je opnieuw WW aan. De resterende duur van je WW-uitkering wordt dan na de WAZO voortgezet.

Herstel je niet meer tijdens je zwangerschap? Dan stopt de ziektewet automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum, omdat er dan recht WAZO bestaat. De WAZO moet je echter zelf aanvragen. Dat kan ook in dit geval 8 weken voor je uitgerekende datum via UWV Telefoon.

Actuele informatie vind je hier en hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina