Nog maar weer een vraag over brood eten. Want dat wil hier dus nog niet lukken. De eerste keren ging prima, hij leek het lekker te vinden. Begon met halve boterhammen, maar inmiddels 3 stukjes en dan is het klaar. Ik heb al alles geprobeerd, alle soorten beleg, met boter, zonder boter, broodjes ipv boterham, in de wangzak stoppen. Zelf hele stukken laten eten, korstjes eten, kleine stukjes zelf laten eten. Fruithap op de boterham, brood stukjes door de fruithap. Ook ik een stukje, hij een stukje etc. Maar alles gaat maar voor een paar stukjes goed, enkele uitzonderlijke dagen daargelaten. Nadat ik een roomkaas probeerde at hij twee dagen een hele boterham, maar nu dus niet meer. Ik wissel het beleg af, dus roomkaas, smeerkaas, jam, stroop, leverkaas etc. geen chocolade paste en dergelijke. Het lijkt wel dat hij pas na een paar stukjes door heeft dat het brood is, en dan gaat zijn mond op slot, als ik nog meer wil proberen gaat hij krijsen (maar hij zit momenteel in een " ik-krijs-als-ik-iets-wil-of-niet-wil-fase"). Op het KDV eet hij het prima en daar hebben ze hetzelfde brood en beleg (ga toch maar eens nog meer tips vragen daar). Als wij zelf friet eten wil hij ook graag friet (hij gaat dan driftig krijsen en wil dit pakken) als ik hem dan een stukje brood geef eet hij dit rustig op. Hij eet trouwens wel fruit met stukjes (stukjes zachter fruit zoals mango en banaan) en geen groentes met stukjes. Ook met groente in stukjes hetzelfde verhaal, paar happen en hij stopt. Hij eet pas weer als hij een nieuwe smaak wel glad gepureerd eten heeft geproeft. Dus als ik het alsnog glad pureer hoeft hij het nog steeds niet maar als ik een nieuw smaakje geef glad gepureerd wel (moet het wel eerst in zijn mond duwen, maar daarna hapt hij weer gretig) Zou dit komen omdat hij wel eens brood achter in zijn keel heeft en dat hij dat onprettig vind? Zou hij daarom niet (veel) brood meer willen eten? En wat kan ik nog meer doen? Of toch tijdelijk stoppen, want misschien wordt het weer leuk als hij het een tijdje niet heeft gegeten? En misschien zit hij nu in een "ik-probeer-mama-uit-fase"? Of is hij daar nog te klein voor? En lukt het na deze (lastige) fase beter?
Je kindje eet nog maar net een maandje brood denk ik, aangezien hij 7 maanden is? Dan vind ik dat je echt gigantisch veel geprobeerd hebt om hem aan het eten te krijgen! Weet je, mijn dochter kon pas bij 8 maanden brood verdragen, daarvoor kreeg ze er echt gigantisch buikpijn van. En tot ze bijna een jaar was, at ze alleen boterham met een beetje boter erop. Rond haar verjaardag kreeg ze voor het eerst appelstroop of jam op brood. Ze hoeven echt nog niet zoveel te eten hoor! Geef gewoon lekker stukken brood op een bordje, eventueel met beleg erop, en laat je kindje dit zelf uitproberen. Eraan sabbelen, hapje nemen, kokhalzen en het uitspugen, terug stoppen, een heel stuk in je mond proppen en erachter komen dat dat niet past... Het leven is een avontuur als je zo klein bent! Laat de hoeveelheden maar gewoon los, als je kindje genoeg melkvoeding drinkt, een beetje fruit en een hapje groente eet, en soms aan een boterham sabbelt komt het echt wel goed, ik vind 't al heel veel gevraagd om een baby van 7 maanden een halve tot een hele boterham weg te laten werken! Dat komt vanzelf hoor!
Heb je dat allemaal in 1mnd tijd geprobeerd? Jemig.. Een paar stukjes is toch prima, een baby van 7mnd hoeft toch geen hele boterhammen te eten? Hier aten ze na 7mnd pas hun eerste hap brood. Mijn tip: geef hem eens de kans om te leren hoe brood smaakt. Zonder frutsels en smeersels. Geef het 2-3 weken de kans en bied gewoon brood aan met evt wat boter. Babys moeten soms 8-10x iets proeven om de smaak te leren waarderen. En 4-5 hapjes is echt prima voor 7 maanden hoor!
Oh, en een baby heeft echt geen 'ik-probeer-mama-uit' fase. Komend jaar nog niet!! Hij is nog zo klein, laat het gewoon los en probeer niet zoveel van hem te verwachten.. Al die 'nieuwe' dingen en smaken kunnen ook teveel worden.
De kleine is al bijna 8 mnd, dus ben al 2 mnd met brood bezig. Maar goed, wat ik vooral vreemd vind is dat hij het eerst wel at, en ook op het KDV. Misschien moet ik ook niet zoveel verwachten, maar het enige wat altijd zonder veel problemen ging was het eten... En ik hoor alleen maar kindjes die alles wel eten, en dat maakt me weer onzeker. Maar goed. Ik ga rustig verder.
Wat goed dat je zo veel geprobeerd hebt en je wil aanpassen aan wat je kindje het fijnste vindt! .. Misschien reageert je baby juist op je onzekerheid? Zeker omdat ik lees dat je al veel geprobeerd hebt, kan ik me voorstellen dat je er wat gespannen bij zit. Misschien ligt het wel daaraan en niet aan het brood. Op het kdv eet hij het immers wél.... Kan ook zijn dat het ligt aan hoeveel tijd er wordt uitgetrokken voor de maaltijd? Bij een kdv is dat best lang meestal.... Relax, accepteer dat het gaat zoals het gaat en wees blij dat de flessen, het belangrijkste, er goed in gaan. Àlle extraas zijn een bonus, de basis is goed. Dat geldt óók voor de warme hap.
Ik snap dat je onzeker bent, maar het is niet raar dat hij iets noet wil wat ie eerst lekker vond. Dat ga je nog veel meemaken komende jaren. Straks is hij een dreumes en haalt ie zn neus op voor iets dat ie altijd lekker vond. Of weigert simpelweg te eten, wekenlang. En dan wordt ie een peuter en zegt bij elke maaltijd dat ie geen honger heeft enz Het zijn allemaal fases en hartstikke normaal. Niks om onzeker over te worden.
Misschien juist doordat je zoveel andere dingen geprobeerd hebt dat hij niet goed weet waar hij aan toe is... Op het kdv krijgt hij hoogstwaarschijnlijk altijd 'dezelfde' boterham aangeboden en daar moet hij het mee doen. Laat je kindje gewoon eerst wennen aan een gewone bruine boterham met een beetje boter erop. Al eet hij maar 4 stukjes, prima! Als hij honger heeft gaat hij vanzelf meer eten.....
hoi! wat goed he dat je zo aan het uitproberen bent! Ik denk dat het helemaal goed komt hoor!! Maar miss moet hij even iets langer wennen aan de verschillende smaken? hier sinds kort droog brood. ik snij het in 4 stukken en hij eet het op! Met beleg hoeft hij niet (meer) eerder vond ie boterhamworst en ham erg lekker op brood. Nu niet meer. Zoet beleg gaat er helemaal niet in (zoontje is geen zoetekauw) Hier vanaf 9 maanden broodje, en vanaf 10 maanden droog brood.
We eten altijd samen een boterham, maar zonder succes! Ook bij mijn moeder lukt t niet, mond gaat echt op slot. Dus denk niet dat het aan mijn onzekerheid ligt. Ik neem ook altijd alle tijd, maar ja als hij niets wil. Miss moet ik gewoon zelf iets anders doen misschien dat hij dan wel rustig eet. Naar hij heeft ook genoeg reserve dus kan ook wel zonder dat brood. Dan dat flesje voorlopig nog niet afbouwen, of juist wel, miss dat hij dan zijn brood wel eet?
Nee, flesje niet afbouwen, maar na het brood geven. Je kan geen voeding gaan vervangen door eten wat hij niet eet. Ik lees tussen de middag altijd een tijdschrift aan tafel tijdens het eten en dochter zit dan lekker haar bammetje weg te werken. Als ik teveel aandacht aan dr besteed dan eet ze ook slechter!
We proberen gewoon nog eens wat! Op het KDV geven ze de boterham met een vork en vouwen ze hem eerst dubbel voor ze hem in stukjes snijden, dat zal ik ook maar eens uitproberen. Maar vandaag een vervanger aanwezig op het KDV en bij haar wilde menneer ineens niet eten. Toen de andere leidster het overnam die hij wel kent ging het wel goed
Nou, gisteren en vandaag heeft de kleine prima brood gegeten! Gisteren 1 boterham zonder korstjes en vandaag 1 met korst en een halve zonder korst! Wel gegeven met een vork. Fijn omdat mijn handen dan ook schoon blijven! En stukjes in de groente gaan ook steeds beter! Hoop dat het doorzet, maar nu weet ik Iig dat hij het wel lust en kan!