Groenten leren eten

Discussion in 'Voeding' started by Marian, Apr 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marian

Marian Fanatiek lid

Feb 27, 2006
    3,648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Daan en Anko willen geen groentes... Alleen fruit gaat erin. Nu is het zo dat ze ook nog geen stukjes kunnen verdragen (broodkorstjes gaan ook nog niet). Dan beginnen ze gelijk te kokhalzen en uit te spugen. Dus ik dacht, misschien is het de structuur die het bij de groenten ook veroorzaakt. Nu heb ik het vandaag weer geprobeerd, maar dan met hun melk aangelengd. Eerst 30 cc op een potje, daarna verder glad gemaakt met nog eens 30 cc. Maar Daan wil het nogsteeds niet hebben, laat het gewoon uit zijn mond lopen. En bij Anko ging het er met grote moeite in.

Ik heb ook al verschillende smaken geprobeerd, alleen groente, groente gemengd met aardappel, groente met een banaan of appel erdoor.. Het wil allemaal niet helpen. Moet ik gewoon geduld hebben?

Iemand tips?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Denk het wel, dat het een kwestie van geduld is. Mijn oudste was ook niet echt een liefhebber. Groente, fruit, hij vond heel dat 'vaste eten' eigenlijk maar onzin. Zo met 7,5-8 mnd begon hij er een klein beetje aardigheid in te krijgen, maar niet meer dan een paar hapjes.
    Maar toen hij de smaak echt te pakken had, bleek hij een enorme groenteliefhebber.

Niet te veel 'rommelen', maar rustig laten wennen aan iets nieuws. Geef het puur, geef een aantal (minimaal 5) dagen hetzelfde, of leg het naast iets wat ze wel kennen. Na verloop van tijd komt de experimenteerdrift wel, is althans mijn ervaring.

3. adi

adi Niet meer actief

Inderdaad niet te veel rommelen met smaken. Wortel is een wortel, en heeft een eigen smaak. Het hoeft niet naar banaan of naar melk te smaken.

Babys moeten soms iets tot 8-10x proeven voordat ze aan een smaak wennen. Fruit is makkelijker want dat is zoet. Gewoon volhouden, pure smaken aanbieden en structuur aanbieden. Het komt vanzelf.
    (Mijn dochter heeft pas na 8 weken bijvoeding werkelijk iets doorgeslikt. 2 mnd later at ze alles in stukken en zelf)

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Gewoon aanbieden zoals het is, niet lekker maken of zoeter aanlengen ofzo. Je wil toch gewoon dat je kindje groente leert eten, geen groente die niet naar groente smaakt. Rustig aan, geen stress, geen druk, gewoon aanbieden en als ze niet willen dan lekker niet. Komt vanzelf. Écht ;)

5. Marian

Marian Fanatiek lid

Feb 27, 2006
    3,648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ja, dat klinkt allemaal logisch..

Stom he, het zijn mijn vierde en vijfde kind, maar met de anderen heb ik er nooit problemen mee gehad, die aten gewoon gelijk alles.. En als het dan even anders gaat begin je gelijk dingen te verzinnen terwijl ze er misschien helemaal nog niet aan toe zijn..

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Haha onzekerheid hoort bij moeder, je wilt gewoon het allerbeste voor je kindjes. Maar geen stress dus, als je ze eindelijk aan de groente hebt dan eten ze die over een jaar toch niet meer dus waarom zou je je nu druk maken ;) ;) :D

Share This Page