Noodopvang

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door sunshine83, 1 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het zal niet zomaar zijn ;) ik vind het allemaal goed! Ik kan niet achter iedere voordeur kijken toch?
    Ik vind er wel wat van dat iedereen hier iedereen lijkt te veroordelen dat er wel of geen recht of moreel recht bestaat op noodopvang. Ik ben overigens ook thuis en mijn kind zit ook op school. Wij weten hoe het zit, school weet hoe het zit. En als de omgeving vragen heeft dan kunnen we er open over praten ;)

Hier zijn er 23 kleuters (groep 1/2) van 6 kleuterklassen op school.

Syane vindt dit leuk.
  2. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Maar "heeft het meer nodig" is geen criterium, dat vinden mensen bezwaarlijk. Er zijn heel veel mensen die heel hard kinderopvang nodig hebben en er geen recht op hebben. Het lijkt me logisch dat iedereen wil dat artsen, verpleegkundigen, politie, brandweer, vuilnismannen, en noem het maar op gewoon door kunnen gaan. Maar dat hun partners zonder cruciaal beroep ook de hand boven het hoofd wordt gehouden is gewoon raar. Lijkt mij dat je daar eenzelfde opoffering van mag verwachten toch? Zelfs als ik best snap dat noodopvang geen feestje is voor het kind en dat je het als ouder ook niet voor de lol afneemt. Bij onze school is de noodopvang nu zo druk dat mijn kind thuis concreet minder begeleiding van de juf krijgt. Als het er dan zo druk is, stuur dan gewoon alle kinderen naar school.

Mar76, dreames, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Slob: scholen mogen zelf grenzen stellen als het gaat om noodopvang
    Om de druk op de noodopvang te verlichten mogen scholen zelf grenzen stellen. Dat zegt minister Arie Slob naar aanleiding van berichten dat scholen de toestroom van leerlingen voor noodopvang soms niet aankunnen.

De noodopvang is bedoeld voor kwetsbare kinderen en kinderen van ouders met een cruciaal beroep. Volgens de Algemene Vereniging Schoolleiders is het aantal kinderen dat beroep doet op noodopvang forst gestegen ten opzichte van de schoolsluiting tijdens de eerste lockdown – van 4 naar 16 procent. Door het uitvallen van docenten – vanwege corona of omdat ze in thuisquarantaine moeten – groeit de werkdruk op sommige scholen.

Scholen moeten niet aan het ‘onmogelijke’ gehouden worden, stelt Slob. ‘Ze mogen nee zeggen en grenzen stellen, in samenspraak met de ouders.’

Een generieke maatregel om bijvoorbeeld het aantal kinderen te beperken dat in aanmerking komt voor noodopvang, is volgens Slob niet aan de orde.

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    De hand boven het hoofd wordt gehouden? Jeetje wat een negatieve kijk. Heb jij enig idee wat het thuisfront altijd al inlevert en doet om überhaupt deze beroepen mogelijk te maken? Zeker bij zorg, brandweer, politie geldt dit echt! Het is erg pittig meestal voor het thuisfront. Laat staan nu. Fijn als je partner nu heel veel meer werkt en risico loopt en je dan alles al kunt opvangen inclusief thuisonderwijs naast je eigen werk.
    En natuurlijk heeft iedereen het zwaar. Maar waarom dan zo deze mensen afbranden omdat ze gebruik maken van de regeling is er notabene speciaal is? Als je nu zei dat ze voor iedereen wat moesten regelen of dat de scholen en opvang weer open moesten oké. Maar dat er gewoon voor niemand iets moet zijn daar kan ik met mijn pet niet bij.

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Met andere woorden, zoek het lekker uit, de ouders en de scholen... Ik vind Slob echt een vreselijke vent, sorry.

tuc, Liekje81 en Syane vinden dit leuk.
  6. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik snap best dat ouders met slechts 1 vitaal beroep gebruik willen maken van deze regeling. Bij de scholengemeenschap waar wij onder vallen, blijkt dus dat de nood hoog is als er geselecteerd wordt op 1 beroep. Zij geven heel duidelijk aan echt alleen noodopvang te willen verzorgen en de leerkrachten hun werk te kunnen laten doen. Kinderen op school worden opgevangen door ib'ers, gymleraar en stagiaires of een leerkracht van een andere groep.

Hier thuis hebben wij vrij weinig begrip van onze werkgevers. Die verwachten dat wij ons werk volledig blijven doen met de zorg van kinderen ernaast. Het is gewoonweg niet haalbaar en dat maakt het echt lastig.
    Blijkbaar houdt de werkgever er van jouw man ook een eigen regeling op na en verplicht hij hem naar kantoor te komen. Was ook niet de bedoeling.

Wij zullen als de maatregelen verlengd worden per februari ook gebruik moeten maken van de noodopvang, omdat wij beiden switchen van baan ter ondersteuning van de vitale beroepen. Ik ben alleen maar blij dat het er is. Want ook wij kunnen geen beroep doen op familie.

7. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ja die is zijn salaris ook elke cent waard....not.

Dus nu mag iedere school het zelf uitzoeken en regelen en krijg je helemaal een zooitje.

tuc, Syane en Amarens vinden dit leuk.
  8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Wat een flutantwoord! Als ik zie hoe scholen nu al klagen dan weet ik wel wat de gevolgen hier van gaan zijn. Dat nog veel meer ouders in de problemen gaan komen. Want scholen gaan dan echt wel grenzen op aantallen trekken. Echt geweldig dit weer. De regels zijn duidelijk. En dan geef je zo weer een escape. Terwijl scholen ook kunnen kijken naar hoe ze thuisonderwijs georganiseerd hebben en of dat niet wat anders kan zodat ze beide groepen kunnen bedienen. Zowel de noodopvang als thuisonderwijs.

Liekje81 vindt dit leuk.
  9. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ja ze moeten voor iedereen iets regelen, de scholen moeten open! Voor wat betreft de druk op de partner: De lijst met cruciale beroepen is redelijk lang, aan de ene kant hebben we de SEH arts die dubbele diensten draait, en aan de andere kant hebben we de augurkenpotjesdichtdraaier, wiens partner iets minder te stellen heeft met zijn nobele maar veeleisende beroepskeuze. Bij wijze van spreken dus.

Suzy85, cowgirl80 en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Wat een debiel hè? Ik heb er geen andere woorden voor. Scholen moeten helemaal niet in deze positie komen. De regering waar hij deel van uit maakt moet hun wanbeleid aanpassen en de scholennper direct opengooien.

Amarens, Liekje81 en Syane vinden dit leuk.
  11. Novi

Novi Niet meer actief

Bij ons betekent noodopvang dat de kinderen zelfstandig moeten werken en met verschillende leeftijden bij elkaar worden gezet. Er lopen stagiaires en gymdocenten rond om de boel in de gaten te houden. Of je moet dan ook ouders hebben die weinig begeleiding kunnen bieden. Maar ik vraag me echt af welke groep kinderen nu beter af is op school dan thuis. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar de criteria.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    In dat geval zou hij op mijn ziekenhuisdagen niet aan werk toekomen en dus alles op mijn thuisdagen moeten doen. Ik moet dan ook nog thuis werken. Hoe zouden we dat moeten doen, zonder zelf uit gaan vallen? En dan wordt er op de poli niet meer gepland en staan de spreekuren en ok’s leeg terwijl we mega wachtlijsten hebben. Ik ben dankbaar dat er hulp is. (En we hadden ons er vast doorheen gesleept als die er niet was, maar we hoeven er niet zelf aan onder door te gaan als er hulp beschikbaar is).

Syane vindt dit leuk.
  13. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Maar dat probleem hebben toch vele anderen? Ik snap dat het lastig is hoor, maar jij kan gewoon op je werk aanwezig zijn en daar draait alles nu om. Daar is het voor geregeld.

Met de nieuwe regeling zal het op sommige scholen gewoon vol is vol zijn nu en hebben ouders straks gewoon pech.

luca75 vindt dit leuk.
  14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat is misschien lullig voor de mensen die er geen recht op hebben, maar wij hebben de hulp gewoon hard nodig om het vol te houden en ik zie het oprecht niet zitten als ze niet meer mogen.

Syane vindt dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou echt hoor. Nu lossen we het nog zelf op maar over 2 weken lukt dat niet meer. Een andere collega gaat een opleiding volgen en valt daardoor uit dus kan ik die dagen geen vrij meer nemen,
    Nou ja we gaan het wel zien. Bekijk het maar een beetje per week.

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.757
    18.868
    113
    Vrouw
    Het slimste.
    Ik vind dat jij u in de loop der corona tijd volledig herpakt hebt.:roflmao:
    Waar je in het begin ook maar wat in het rond schopte, vind ik u nu rustiger overkomen. Ben je er ook echt wat kalmer onder of heb ik het volledig mis?

Anouk2005 en Syane vinden dit leuk.
  17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.600
    8.724
    113
    Vrouw
    Je kan school toch gewoon vragen? Of heb ik wat gemist?

Anouk2005 vindt dit leuk.
  18. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.927
    113
    Vrouw
    Oh, mogen scholen dan ook aangeven dat op het moment elk kind kwetsbaar is en dus ieder kind naar school mag komen? Als we dan toch onze eigen regels maken...

Liekje81 en Syane vinden dit leuk.
  19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd als er geen richtlijnen zijn, zeg ik alle kinderen op school opvangen!

Lafayette en Syane vinden dit leuk.
  20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Dat mogen ze nu al. Daarom gaan er ook alweer hele groepen 8 naar school op bepaalde plaatsen.

Deel Deze Pagina