Noodopvang

Discussie in 'Corona forum' gestart door jojo85, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik loop een beetje te tobben over de noodopvang. Wij werken beiden in een vitale functie en door verdrietige privé omstandigheden hebben we nu ook geen mensen meer om ons heen die de kinderen af en toe kunnen opvangen. Dus super fijn dat er noodopvang bestaat. Vanuit de school komen echter steeds berichten dat er teveel kinderen naar de noodopvang gaan, we moeten vragen beantwoorden over wat we gedaan hebben om minder beroep op de noodopvang te doen. Ik merk dat de noodopvang bij de kinderen ook veel spanning oproept. Ze moeten naar een andere locatie, bij leerkrachten die wij en zij niet kennen, wij zijn ook niet op de hoogte wie er bij de kinderen is. Het is er druk en chaotisch, mijn oudste is daar heel gevoelig voor en komt dus weinig aan werken toe. Hij loopt op zijn tenen en heeft vervolgens thuis woedeuitbarstingen en hele verdrietige momenten.
    Ik voel me super schuldig, want door onze banen moeten zij nu op een vervelende manier door deze periode heen. Tegelijkertijd voel ik me ook verantwoordelijk voor mijn werk en doe ik daar een hoop mensen tekort als ik minder ga werken.
    Misschien zie ik het allemaal te somber in, maar ben benieuwd of mensen dit herkennen en misschien nog tips hebben.
    Op dit moment denk ik er over om het toch eens met iemand van school te bespreken, hoewel ik ook echt wel snap dat het voor hen ook allemaal veel en lastig is.
     
  2. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.513
    883
    113
    Jeejtje wat vervelend.
    Als je de kinderen eronder ziet lijden is het altijd sneu. Maar ja er moet ook gewerkt worden..

    Is er een mogelijkheid dat 1 van jullie de weekenden gaat werken? Of juist meer avond diensten, dat je met werk gever overlegd of je iets later kunt beginnen?
    Of in jullie functie geen optie?
    Ik werk zelf in de zorg en mijn man werkt ook afwijkende tijden.
    Met hulp van collega's, diensten wisselen en soms uurtje eerder weg krijgen wij de puzzel tot nu nog rond.

    Mocht dit geen optie zijn kun je altijd met school praten maar vrees dat hun best willen maar niet veel kunnen..
     
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je inderdaad het beste even met school kan bellen om het een en ander uit te leggen.
    De scholen denken momenteel erg graag mee, en vaak is er meer mogelijk dan je denkt.

    Mijn kinderen zitten ook op de noodopvang, ze vinden dit ook echt niet altijd leuk, maar het is niet anders. Wel komen er steeds meer kinderen op de noodopvang, dus genoeg vriendjes en vriendinnetjes.
     
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Zou inderdaad gaan overleggen met school en daarnaast misschien kijken of je iets van contra kan gaan werken. Of als het echt niet anders kan wel iets minder gaan werken, duurt nog wel even en die stress is ook niet goed.

    In de eerste golf werkten wij ook contra en hebben het toen zonder noodopvang en oppas gedaan.

    Vanaf halverwege mei gelukkig weer de oppas. Geeft iets meer adem.

    Wel van school een berichtje dat alle nieuwe aanvragen voor noodopvang geweigerd gaan worden en daar gaan m'n nekharen toch wel van omhoog staan. Niet nodig gehad nog maar je zal het maar echt nodig hebben.

    Geeft een hoop stress bij ouders maar ook bij de kinderen.


    Succes! Hoop dat je een oplossing vind.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Ik vind het schandalig dat school dit probleem bij de ouders legt en het niet hogerop zoekt. Geef het aan bij het schoolbestuur of overkoepelend orgaan. Of kleed de noodopvang anders in. Maar maak van je eigen probleem niet het probleem van de ouders.

    Wij lopen hier ook tegenaan. We hebben recht op noodopvang, maar hebben er nog geen gebruik van gemaakt. Maar als deze situatie blijft duren, houdt het voor ons ook een keer op. Ik zie er nu al tegenop om me bij school te melden. Noodopvang wordt door scholen echt veel te veel ontmoedigd.
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier wordt ook steeds lastiger gedaan en geklaagd dat teveel kinderen zich aanmelden. Gisteren een aanvraag voor de komende weken gedaan. Ik ben benieuwd.
     
  7. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Bedankt voor jullie reacties. Bij mijn werk is het niet mogelijk om in diensten te werken. Ik ga met mijn man nog eens extra kritisch kijken of we toch een dag minder noodopvang kunnen afnemen, maar ga denk ik wel ook in gesprek met school.
    Ik snap eigenlijk ook niet dat ze het zo bij de ouders neerleggen. Vorige keer konden we wel nog meer thuis opvangen. In ieder geval in het begin, omdat een aantal dingen toen nog wel even uitgesteld konden worden. Nu echt niet meer. Ik moet wel zeggen dat ik er toen zelf bijna aan onderdoor ging. Omdat er toch veel spoed zaken kwamen.
     
  8. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Noodopvang komt steeds voller te zitten. De scholen waren in mijn optiek te soepel. Tenminste hier wel.
    Waarom mag je gebruik maken van noodopvang als 1 ouder in vitaal beroep zit? Er is dan toch nog een ouder? Bij 2 ouders dan..
    Wanneer ze wat kritischer worden, zit de noodopvang ook minder vol. Dan kunnen de mensen die het echt nodig hebben er ook gebruik van maken.
    Nu is het vrij soepel en dus gebruiken er ook steeds meer mensen deze noodopvang.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Dan moet die ene ouder ook thuis kunnen werken.
    Mijn man werkt buiten en zijn werk kan dus doorgaan. Hij kan niet voor onbepaalde tijd wekelijks een dag thuis zijn, daar is zijn baas echt niet blij mee.
    Het is echt balen dat er nog mensen (vooral mannelijke bazen) zijn die vinden dat een vrouw het gezin maar moet runnen.
     
    MMW, ZoWelkom84, Kukido en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Omdat de overheid dat zo bepaald heeft. Dus in plaats van te soepel zijn er heel wat scholen te streng.
     
    ZoWelkom84, Roos12, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    En het idee erachter is natuurlijk dat in zo'n situatie die ene ouder thuis ineens alles helemaal moet opvangen. Stel beide ouders werken 5 dagen in de week. Ouder een is huisarts en is dus de hele week echt weg. Ouder twee moet dan een volledige (kantoor) baan combineren met kinderen thuis, dat is toch niet te doen?
     
    ZoWelkom84, Roos12, Madelie en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Maar dit doen de meeste mensen nu toch juist. Wat denk je van alle alleenstaande ouders die geen vitaal beroep hebben. Tja iedereen die veel werkt ligt denk een beetje in de klinch. (En ik vind het indd ook vaak niet te doen met 2 <3jaar thuis, werken is vrij onmogelijk zonder opvang)

    Hier moet voor komende weken iedereen weer opnieuw opvang aanvragen, ook als je het nu al hebt.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Ik denk dat het dus ook vooral iets zegt over dat het eigenlijk niet meer gaat zo. Heel fijn voor de ouders bij wie het wel lukt, door het beter kunnen afstemmen van elkaars werk, die oppas hebben, of wat voor oplossing dan ook. Maar dit geldt voor een hele hoop mensen niet! De rek is eruit, het gaat niet meer. En wat kun je dan anders doen dan gebruik maken van de noodopvang en 'klagen' (zoals ouders die t blijkbaar wel positiever kunnen buigen het nu vaak noemen). Als er niet geklaagd wordt, lijkt het toch of we het allemaal voor elkaar krijgen? En dat is niet zo.
    En nee, ik heb geen idee wat dan wel te doen. Het is allemaal geen optie: scholen openhouden vanwege de besmettingen niet en scholen dichthouden omdat veel mensen het niet meer voor elkaar krijgen niet (zonder noodopvang).
    En ik spreek alleen voor anderen, ik heb zelf pubers. Maar ik snap wel dat het niet meer gaat. Ik zie het overal om me heen. Ik werk zelf nu soms ook op een noodopvang (so). Ik zie het om me heen bij bekenden. En ik kan het ook gewoon snappen. Want ik weet ook hoe druk mijn man thuis aan het werk is en zijn hoofd bij z'n werk moet kunnen houden. Daar had hij ook echt geen zorg voor jonge kinderen bij kunnen combineren. Praktisch niet en psychisch niet.
    Dus snap veel ouders die het niet redden en niet meer weten. Het is zwaar vervelend allemaal. Wat een gedoe waar we toch allemaal in beland zijn door zo'n rot virus :(.
     
    Eikeboompje, Gewooniemand en Syane vinden dit leuk.
  14. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Bij ons was het vorige keer juist heel moeizaam, alleen met hoge uitzondering mocht zoon een dag komen.
    We hadden toen het geluk dat ik andere diensten kon draaien doordat ik op een andere locatie moest werken.
    Noodopvang was toen ook slecht geregeld (in een lokaaltje van de bso).

    Nu is het juist goed geregeld, een meester geeft gewoon de kleuters les en ze zitten samen in een kleuter lokaal.
    Bij elkaar stuk of 15 kleuters.
    Vooraf is er een mail uitgegaan waar je de dagen kon aanvragen die je nodig hebt. En er is geen enkel probleem.
    We hebben 2 dagen Noodopvang nodig.
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.950
    15.253
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toch is dit dubbel. Ik werk in de zorg en kan niet thuis werken. Mijn man is service monteur in de brandertechniek. Hij komt veel in de tuinbouwsector, ziekenhuizen etc. Hij staat niet op de lijst van cruciale beroepen maar hij moet toch echt iedere dag naar klanten voor onderhoud en bij storingen dus hij kan ook niet vanuit huis werken. Vanuit huis kan die wel stookrapporten maken maar dat is geen dagvullend programma;)
    Afgelopen weken hebben we vrij genomen en nu gaat ze naar de noodopvang.
    Het is niet anders, Her en der nemen we nog wel een keer vrij want thuis komt ze het beste tot haar recht met de online lessen. We gaan het zien. Laat die scholen maar eens snel openen. Ze hebben geen idee wat dit allemaal teweeg brengt bij ouders.
     
    ZoWelkom84, Syane en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Geen tips en herkenning maar wil je wel sterkte wensen. Wat een lastig dilemma. Ik hoop voor jou en anderen in dit soort situaties dat de scholen snel veilig weer open kunnen zodat de kinderen zich weer fijn gaan voelen.
     
    jojo85 vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Op onze school is de noodopvang ook gigantisch druk. Waar er in maart op de drukke dagen max. 10 kinderen in de hele school waren zijn het er nu 10 per klas. Wij krijgen telkens mails van school dat de noodopvang te vol raakt (op dinsdag en donderdag al overvol) en of de ouders andere oplossingen willen zoeken. Er zijn nu ook kinderen die bijv. Thuis niet te motiveren zijn om aan schoolwerk te gaan terwijl geen van die ouders een vitaal beroep hebben en waar zelfs 1 of 2 ouders helemaal niet werken. Ik vroeg vandaag aan de kleuterjuf of ik 1 of 2 dagen van de noodopvang gebruik mag maken als de scholen 9 feb. Nog niet open zijn omdat ik dan geopereerd word. En alle mensen die dan voor dochter kunnen zorgen zelf met thuis lerende kinderen zitten en geen tijd hebben om dan ook nog met mijn dochter schoolwerk te doen. Helaas kan dat niet maar de juf zorgt er dan voor dat dochter haar werkpakket die week dan alleen bestaat uit elke dag 1 kleurplaat ipv ontwikkelings werkjes.
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maar wat dacht je van alle ouderd die geem vitaal of cruciaal beroep hebben maar ook niet vanuit huis kunnen werken? Ik noem maar een bouwvakker of hovenier. Nog niet te spreken van alleenstaande ouders die geen vitaal of cruciaal beroep hebben wat niet vanuit huis kan. Er moet toch geld verdient worden. En is het nog zo als in de eerste golf dat contact met opa's en oma's word afgeraden? Want voor veel mensen valt daarmee een opvangplek ook weg.
    Zijn gastouders ook weer dicht? @tuc ? Kan me voorstellen als ze wel open zijn dat die ook niet alle tijd hebben om met schoolwerk om te gaan. En ook al werken die thuis hebben ze hun handen vol dus schoolwerk van eigen kinderen word dan ook een uitdaging.
     
    Baileyy en Gewooniemand vinden dit leuk.
  19. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Wil dit topic niet bevuilen, maar ben wel benieuwd.

    Hier op school zeiden ze dat ze 4@5 leraren hebben die voor een klas staan voor de noodopvang de overige zijn druk met lessen online geven en op berichten reageren van ouders en leerlingen maar ook dat er leraren zijn die ook met opvang zitten voor hun eigen kinderen:confused: wat ik dus echt niet snap.
    Kinderen krijgen dacht ik een half uur online les en wat kinderen misschien ook nog wat individueel dit duurt toch geen hele schooldag.
    Er zijn ook meerdere kleuterklassen en die leraren hebben omstebeurt een filmpje die ze sturen met een lesje. Dus ook niet elke leraar z'n eigen klas.

    Dan hou je toch over? Of zie ik het te negatief.

    Wij zijn gewend is er een collega ziek of een dienst niet opgevuld dan krijg je er gewoon werk bij. Kunnen moeilijk cliënten naar huis sturen. Hooguit word er met hoge nood een keer iemand afgebeld.

    Snap dat het lastig voor iedereen is maar moeten het toch samen doen.
     
  20. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    @GossipGirlxoxo gastouders mogen opvangen ook buiten de noodopvang. Mijn gastouder vangt 3 van de 4 op vanuit cruciale functies en 1 op sociale grond, de laatste gaat ook op school naar de noodopvang.

    @esklessebes, hier zijn de kleuterjuffen beide 1 middag per week bezig met online les geven, vanuit huis met soms eigen kinderen in beeld, beide werken 2 dagen per week. Voorbereiding, filmpjes opnemen, één op één contact gaat tussendoor. Ik moet zeggen de kinderen krijgen veel werk met deze week 4 werkboekjes, 3 knutselwerkjes, 2x half uur online en nog een paar bouw en spelactiviteiten.
    Een andere juf die ik ken, draait 1 dag per week op school, haar kind zit die dag bij de gastouder. De rest gaat met kinderen erbij.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina