Noodopvang

Discussie in 'Corona forum' gestart door jojo85, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minoesje

    Minoesje Niet meer actief

    Dit ja, wij hebben een eigen bedrijf, kunnen niet thuiswerken en geopend onder kantoortijden. Ik weet echt niet meer hoe ik het rond moet gaan breien. Ik ben alweer sinds half dec thuis en mijn werk stapelt alleen maar op. En ik had nog een achterstand door al het thuis houden vorig jaar.
    Mijn oudste mag nu 3 dagen 2 uurtjes naar school omdat het niet goed gaat met haar en ze het thuiswerken niet trekt maar dan heb ik de jongste nog en sowieso moet ik een half uur enkele reis rijden naar werk dus dat heeft ook niet veel zin.
    Zit echt met de handen in het haar, zeker als ik lees dat het misschien wel tot de voorjaarsvakantie doorgetrokken wordt.
     
    GossipGirlxoxo en Zoe123 vinden dit leuk.
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Ja ook voor go geldt dat zij alleen noodopvang mogen bieden. Wij hebben sinds vorige week 1 korte dag voor de jongste ondat mijn man een cruciaal beroep heeft en wij het niet helemaal rond kregen. In ons geval slaat het ook nergens op want onze go heeft naast onze zoon maar 1 ander kind

    Go aan huis werken wel gewoon door (dit is wat ik ten minste om mij heen zie)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Deze groep mensen bedoel ik ook ja. Wij zitten hier ook zelf in. Geen recht op noodopvang, maar wel moeten werken. Opa en oma kunnen niet oppassen.
    En dan vind ik het irritant dat die noodopvang zo vol zit. Terwijl je weet van sommige ouders dat het ook anders kan, maar ze de noodopvang gebruiken omdat het kan volgens de regels. Sommige ouders bedoel ik, echt niet de meerderheid.
    Mijn man en ik moeten ook werken en nemen nu vrije dagen op.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Situaties zoals bij jou bedoel ik ook niet.
    Maar ik ken genoeg waarvan 1 ouder in de zorg werkt, de ander op kantoor of thuis en dat de kinderen toch naar noodopvang gaan omdat het kan.

    Wij kunnen geen van beide thuiswerken. Ik kan hier geen machinepark aanleggen thuis. Dus we moeten vrij nemen om de beurt om voor de kinderen te zorgen. Prima, zo is de situatie. Zo zijn er heel veel in deze spagaat. Maar als je dan hoort dat de noodopvang te vol zit, de kinderen niet naar school mogen, mijn vrije dag en van mijn man echt op raken, dan vraag ik me af of het niet anders kan. Of strenger bij de noodopvang, alleen als het echt nodig is.
     
    GossipGirlxoxo, jannanas en Lafayette vinden dit leuk.
  5. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Hier een cruciaal beroep, man niet.

    School is érg streng... En terecht denk ik.
    Maar man werkt echt volle bak thuis, die zit boven(geen optie om beneden te werken).
    Op mijn werkdagen hebben we van 12-17 oppas aan huis. In de ochtend werken de kinderen dus volledig zelfstandig. Bij calamiteiten roepen ze hun vader, maar verders niet..

    We betalen nu meer aan de oppas(geen geregistreerde oppas)
    Mijn werk is vreselijk druk(echt enorm), balans is heftig.
    Maar.. de dagen dat ik vrij ben, geniet ik volop.ik sta graag ons plekje op school af aan kwetsbare kinderen. Maar heftig is het soms wel.
    Als het coronaverlof komt ga ik gebruik van maken.ik ook als het onbetaald is, man dan even bekijken
     
    Baloei, cherrytomaatjes en Lafayette vinden dit leuk.
  6. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.531
    1.526
    113
    Ik vind het ook raar..
    Het mag wel strenger sommige kunnen gewoon ook niet thuis werken.
    En die wel thuis kunnen werken kunnen dus ook nood opvang krijgen.

    Hier was het al bekend wie er op school mochten zijn en volgens mij is het niet druk.
    Hebben nog geen berichten gehad.

    Maar zoals een operatie en echt even nodig vind het Eingelijk schandalig dat het dan niet kan.
    Gelukkig is er wel een oplossing aangeboden.

    Nood is niet altijd nood.
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

    Begrijp ik helemaal. Ik hoop dat er snel een passende oplossing voor jullie komt.
     
  8. Wooly

    Wooly Actief lid

    26 mrt 2020
    137
    68
    28
    Vrouw
    Er zijn ook veel verschillen tussen regio's.

    Wij maken geen gebruik van noodopvang. Mijn man maakt lange dagen kan niet thuis werken maar heeft geen vitaal beroep. Ik help onze kinderen met thuisonderwijs en ben druk met inpakken voor verhuis. Onze oudste is erg gevoelig en heeft echt moeite met school. Ze zijn ook nog eens 4 januari op een nieuwe school begonnen. Pittig maar het gaat.

    Maar we kennen ook een gezin met 3 kinderen. (Andere regio) De ouders werken beide niet maar de 2 jongste gaan toch naar de noodopvang omdat de ouders zeggen het niet aan te kunnen met 3 kinderen thuis lesgeven.

    En een oud klasgenootje van onze kinderen vangen wij 1 keer per week op omdat haar ouders niet thuis kunnen werken, hun vakantiedagen op zijn en zij geen recht hebben op noodopvang omdat zij geen vitaal beroep hebben.
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik werk in de zorg en mijn man in de scheepsbouw.
    Ons zoontje gaat 2 hele en 2 halve dagen in de 4 weken naar de noodopvang van het kdv. Op deze dagen krijgen we het echt niet geregeld dus mag hij naar het kdv. Alle andere dagen werken we om elkaar heen.

    Het is op zijn groep best druk op kdv. Allemaal ouders die in de zorg werken en een klein groepje kinderen die een erg moeilijke thuissituatie hebben die komen ter ontlasting van thuis. Hier is de regel op kdv dat als 1 ouder een cruciaal beroep heeft, de kindjes mogen komen. Iedereen regelt zoveel mogelijk opvang op andere manieren.

    Zoontje gaat Bijv niet naar de peuterspeelzaal, al zou dat wel mogen. Maar die dagen hebben we het anders geregeld zodat ie niet hoeft.
     
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze dochter is gisteren voor het eerst geweest en was goed geregeld. Morgen is mijn man thuis en vanaf volgende week gaat ze 2 dagen per week.
     
  11. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Dat is een aanname dat jij denkt dat als ze thuis werken wel even school erbij kunnen doen. Misschien is het wel heel druk op werk en krijgt die persoon niet minder werk. Of er zit een deadline wanneer iets echt af moet. Ik snap wel dat er dan geen tijd is voor de kind(eren).
    Het probleem wordt door zowel overheid als school bij de ouders gelegd en die staan met de rug tegen de muur omdat werk ook van alles blijft verwachten van ze.

    Ik vind niet dat je kan oordelen dat als ouders thuiswerken ze de kinderen er wel bij kunnen doen, want je weet het gewoon niet. Geen aanval is het hoor.
     
    soovi en Syane vinden dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.821
    14.154
    113
    Hier is t vanwege de hoeveelheid dat er twee ouders vitaal moeten zijn én op locatie moeten werken. Zo'n 80% van de leerlingen zijn aanwezig.

    Dochter is een structuur kind, dus met man en macht doen we geen beroep op de noodopvang. Ik werk thuis en met hulp van oma wordt t nu niet elka avond en nacht werk. Maar zoals vandaag ben ik vrij, is mn reguliere vrije dag zodat ik mn dochter opvang, wordt er vanuit de projectleider weer gepusht om wat met spoed vandaag op te pakken. (werd gisteren om 17:40 nog even doorgestuurd, ken de hele omgeving en context niet en de beschrijving had arabisch kunnen wezen).

    Ik ben nu maar aan het terug duwen, leidinggevende en directeur kennen de situatie, projectleider heeft een briefing gemist geloof ik. Dat geeft ook weer een wrijving die ik niet wil, mja 2 handen en ik werk al maanden veel meer dan in mn contract staat. Dit wordt een marathon waarbij en-en niet gaat.
     
  13. Roosje35

    Roosje35 Niet meer actief

    Hier zit de noodopvang bij het kinderdagverblijf voor 80% op het normale niveau. De basisschool zit op 65%. Wij hebben beide een vitaal beroep, ik werk overwegend thuis en man kan dat niet. Gelet op de ervaringen van het voorjaar en het feit dat onze werkgevers nu minder flexibel zijn, gaan onze kids naar de noodopvang. Wellicht had ik het kunnen regelen met vrij nemen, een dagje bij opa en oma, een dagje bij andere opa en oma, dagje oom en dagje tante, maar daar kiezen we niet voor. Zo redden we het met elkaar, en is het voor iedereen het rustigst.
     
  14. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Met deze bezetting van de kinderopvang en de school draagt dit dus helemaal niks bij aan de vermindering van besmettingen, als je al zou denken dat sluiten van scholen en kinderopvang zou helpen bij het terugbrengen van besmettingen. Gelukkig is er compensatie van de kinderopvang kosten. Dan heeft driekwart van Nederland kinderopvang, gratis. En de rest krijgt een burn-out, voor niks.
     
  15. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Wij hebben op de opvang een b
    Helemaal mee eens, onze opvang zit voor 80% vol. Er melden steeds meer ouders zich aan voor de opvang voor verschillende redenen.
    Ik ben er eigenlijk gewoon voor dat iedereen die zijn kind thuis houdt compensatie krijgt en iedereen die zijn kind brengt gewoon moet betalen.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.147
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Of het bewijst maar weer dat kinderen inderdaad minder besmettelijk zijn. ;) Ik lees veel over volle noodopvang. Maar nog niks over besmettingen of clusters ofzo. Kan de rest ook gewoon naar school en opvang.
     
    Lafayette en Roosje35 vinden dit leuk.
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    het is me niet helemaal duidelijk of je dit nou bedoelt, maar GO mogen, net als kinderdagverblijven, ALLEEN kinderen van ouders met min 1 cruciaal beroep opvangen of kinderen met een kwetsbare aard. Anders niet. Van de rijksoverheid website:

    " De gastouderopvang is wel open, maar er geldt wel het dringende verzoek aan ouders om alleen gebruik te maken van de opvang als zij een cruciaal beroep uitoefenen of als hun kinderen in een kwetsbare positie zitten."

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/kinderopvangorganisaties-en-gastouders#:~:text=Corona%20en%20kinderopvang%3A%20informatie%20voor%20organisaties%20en%20gastouders,-De%20kinderopvang%20(kinderdagopvang&text=De%20gastouderopvang%20is%20wel%20open,in%20een%20kwetsbare%20positie%20zitten.
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    dat gebeurt ook. Als je je kinderen naar de opvang brengt, moet je gewoon zoals normaal betalen (op ko toeslag na). Als je ze niet brengt, krijg je je eigen bijdrage (achteraf) vergoed
     
  19. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Nee dat is niet waar, iedereen krijgt zijn deel vergoed.
     
  20. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Gratis kinderopvang? Je krijgt toch geen geld terug als je kind naar de noodopvang gaat? Ik neem aan dat je dat niet zomaar geld terug kan vragen bij de overheid terwijl je kind wel naar de noodopvang gaat?!
     

Deel Deze Pagina