Stoppen met de pil

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door nic2910, 8 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nic2910

nic2910 Actief lid

8 feb 2015
    486
    24
    18
    Hai,

Ik ben nieuw op dit forum (heb me al netjes voorgesteld ;)) maar kijk al wel wat langer mee. De reden dat ik mij nu aan heb gemeld is omdat mijn man en ik hebben besloten dat we graag een kindje zouden willen! We hebben het er vorig jaar al serieus over gehad maar ik was er toen nog niet klaar voor, ook ivm verbouwing van het huis en werk, maar we hebben het er nog eens over gehad en zeiden nu beide 'ja, we willen dit en zijn er klaar voor!'

Ik maak dus nu mijn strip af (nog 2 weken) en na de stopweek gaan we beginnen... Het is wel erg spannend maar ook zo leuk! Ik heb bijna 10 jaar de pil geslikt dus hoop dat ik er niet al te veel last van krijg bij ontpillen.

Ik las op internet dat ik nu al moet beginnen met foliumzuur en allerlei vitaminen / visolie tabletten... Klopt dit? Wat raden jullie aan om echt mee te beginnen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het ontpillen :)?

Alvast bedankt!

2. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier meteen aan het foliumzuur gegaan en gewoon met de pil gestopt. verder gelijk zwanger geworden, denk dat dat hele ontpillen ook vaak overdreven word :) alleen je cyclus kan nog een stuk langer zijn dan normaal

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou alleen met foliumzuur beginnen. Bij mij duurde het trouwens 3 maanden voordat ik voor het eerst ongesteld werd na stoppen met de pil. Dus hou er rekening mee dat dat ook kan.

4. nic2910

nic2910 Actief lid

8 feb 2015
    486
    24
    18
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga dus met foliumzuur beginnen. Idd goed om te weten dat het ook heel lang kan duren. Voordat ik met de pil begon had ik hele onregelmatige en heftige periodes van ongesteld zijn (daardoor ook met pil begonnen), dus als het weer onregelmatig is maak ik me er maar niet te druk om. Ik las ook hier dat meer vrouwen dit meemaken en bijv 30-16-24-42-20 als cyclus hebben. Dus komt vast goed :D

5. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    Hou er rekening mee dat je oude cyclus vaak terugkomt. Als je vroeger hevig ongesteld was, is de kans groot dat je dat nu weer wordt.

Met de pil kan je overigens meteen stoppen, je hoeft de strip niet af te maken.

6. nic2910

nic2910 Actief lid

8 feb 2015
    486
    24
    18
    Nee dat hoorde ik idd al, maar ik ga over twee weken op vakantie dus na de vakantie stop ik. Daarnaast willen we vanaf april serieus gaan beginnen dus komt wel goed uit :) bedankt in ieder geval! En betreft de cyclus, dat zal ik wel hebben haha dus ik bereid me er maar op voor ;)

7. Succes! Ik ben zelf meerdere keren met de pil gestopt (maar altijd na kortere periodes; een jaar, 2 jaar..) en mijn lijf heeft altijd de eerste cyclus een paar dagen extra nodig om 'op gang' te komen. Dan duurt een cyclus ipv mijn normale 28 dagen 32 a 34 dagen. De eerste cyclus heb ik ook altijd enorme last van mijn aankomende ovulatie (veel pijn, soms duurt het wel 10 dagen en lig ik de laatste dag dubbel van de eipijn voordat hij eindelijk springt en de pijn spontaan verdwenen is).

Als je je cyclus wat regelmatiger wilt hebben, kun je ook overwegen teunisbloemolie te slikken. Ik heb zelf bij beide keren dat ik probeerde zwanger te worden Etos Zwanger Worden multivitamines gebruikt, dat beviel mij prima. Daar zit naast foliumzuur en alle dagelijkse hoeveelheden vitamines ook monnikspeper in, wat de ovulatie stimuleert.

Verder kan ik van harte aanraden ovulatietesten te gebruiken, ook al ben je niet meteen serieus bezig, meer om je cyclus te leren kennen zodat je weet wanneer je ovuleert en hoe lang je luteale fase precies is. Dan merk je ook meestal gelijk hoe jouw lichaam reageert op een ovulatie (vruchtbaar slijm, eipijn etc) en dat kan je later van pas komen wanneer jullie wel gericht aan de klus gaan. Enige 'nadeel' daarvan is dat je er meteen al intensief mee bezig bent, want elke dag zo'n test en streepjes turen etc..

Staar je niet blind op 'symptomen', want het kan inderdaad dat veel van de bekende zwangerschapskwaaltjes ook kwaaltjes zijn van je lijf als je net met de pil bent gestopt. Zelf heb ik dan veel last van stemmingswisselingen, misselijkheid, gevoelige borsten en krampjes. Maar dat is misschien dan wel fijn van stoppen en niet meteen serieus 'ervoor gaan', dat je niet perse op elk kwaaltje let (hoewel in mijn ervaring dat anders is lol :D)

Deel Deze Pagina