Noodscenario: met 5 jaar naar school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door HappyRabbits, 7 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Jij zegt 2 jaar niets doen of niets leren is een verschrikking.
    Ik krijg bij jouw reacties heel erg het idee dat jij denkt in problemen in plaats van oplossingen.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben zo blij met hoe het beleid in onze school is. Ze zijn heel erg gericht op het ontdekken wie een kind is, in een veilige omgeving het kind ook laten ontdekken wat zijn sterke kanten zijn en wat een kind juist moeilijk vindt. Het voelt echt alsof ieder kind goed begeleid worst in wat hij/zij nodig heeft. De directeur gaf aan dat er van bovenaf erg de nadruk wordt gelegd op ‘minimaal havo-advies’, bij lage eindscores wordt dat gezien als ‘geen goede school’. Maar als je hier inzoomt op individueel niveau, zie je gewoon dat kinderen vanaf groep 1 zichzelf mogen zijn, hun eigen lijn volgen. En als die lijn uitkomt op vmbo kader, dan klópt dat, dan moet je ook niet willen dat een kind kostte wat kost naar de havo gaat. Dat is het streven hier op school dus; ieder kind zijn eigen pad laten vinden. Die hele instelling werkt door van groep 8 naar groep 1, en het geeft zóveel rust. Betekent et dat er niet serieus onderwijs wordt gegeven? Natuurlijk niet! Maar je ziet echt aan kinderen dat bv de ‘cito-stress’ hier niet heerst.

Dat gezegd hebbende; ik kan goed begrijpen dat er bij een lerarentekort drastische maatregelen nodig zijn, maar ik zou ook bang zijn dat school starten vanaf 5 het probleem alleen maar opschuift; overvolle kdv’s, en ook kinderen die buiten de boot vallen en tot 5 jaar bv amper Nederlands horen/spreken (hier in de regio een issue, daarom veel aandacht voor VVE-zalen, vanaf 2 jaar). Maar ik zou het bv goed begrijpen als ze bij groep 1 (en 2) weer teruggaan naar ‘de echte kleuterjuf’, mijn tante was bv puur een kleuterjuf, heel andere opleiding dan de Pabo nu. Dan bereik je toch alle kinderen vanaf 4 jaar, maar kun je de basisschoolleerkrachten inzetten vanaf groep 3.

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  3. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Ik ben het hier zo mee eens! En ik snap niet waarom ieder kind helemaal gevolgd moet worden tegenwoordig.
    Ik geloof dat leerkrachten heel goed in staat zijn om te zien hoe een kind functioneert en dit globaal bij te houden.
    Ik vind dat heel veel ouders ook veel verwachtingen hebben ten opzichte van hun kind.
    Heb je een kind met serieuze problemen dan kaart je dat aan, maar val de juf niet lastig om een kriebel die dwars zit.
    De hele maatschappij moet veranderen..

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/42178-het-bejubelde-finse-onderwijsstelsel-ook-iets-voor-nederland.html

‘Klein’ verschilletje: kinderopvang is gratis en er wordt veel meer gedifferentieerd. Verder wonen er in NL bijna 4 x zoveel mensen dan in Finland, dat beperkt de mogelijkheden ook behoorlijk.

Zonnestralen, Fuddey en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Dan heb je rare ideeën.
    Jij zegt dat niet alles hoeft te draaien om een paar hoogbegaafde kinderen terwijl ik alleen zeg dat je helemaal niet hoogbegaafd hoeft te zijn om met 4 jaar op een stoel te kunnen zitten, te kunnen luisteren naar een verhaal en met andere kinderen te kunnen spelen als reactie op iemand die beweert dat dat alles is wat een kind hoeft te leren bij de kleuters. Tja als je dat dan al kan (als heel normaal kind niet hoogbegaafd of wat dan ook) dan wordt het niet zo'n interessante kleutertijd voor jou.

Maar ik hou op met reageren hier want ik geloof niet dat ik wordt begrepen.

6. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ik zit hierdoor serieus er aan te denken om volgend jaar de lerarenopleiding te gaan doen. Ik vind het alleen wel een flinke investering. Zeker omdat wij nu maar 1 inkomen hebben.
    Ik las net namelijk ook dat de kwaliteit ook enorm achteruit gaat hierdoor. Zo jammer!

7. tuc

tuc Niet meer actief

Kinderen die cognitief al veel aan kunnen hebben op heel veel andere gebieden nog wat te leren. Het leven bestaat niet alleen uit goed kunnen leren.
    Elk kind is 2 jaar bezig te houden in een kleuterklas, als je ingaat op de natuur en dat soort zaken. Maar alles staat in het teken van letters en cijfers en weet ik veel wat.

8. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Maar wie beweerd dat er alleen geleerd wordt om op een stoel te zitten dan.
    Ik geloof inderdaad niet dat je begrepen wordt. Onze visies liggen mijlenver uit elkaar.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als je met een kleuter die al kan tellen tot 100 heel saai op een stoeltje gaat zitten tellen tot 5, en daarna leer je uitgebreid de letter M terwijl het kind al alle letters kent, dán is het inderdaad niet leuk. Maar je kan zoveel meer doen dan dat, het betekent niet dat dit kind per se verder moet naar de volgende stap. Er is nog zoveel meer te ontdekken zodat het juist voor álle kinderen leuk is, of ze nu al goed alle cijfers kennen of niet.

Ik ben zo blij dat ze hier op school in alle klassen heel veel op onderzoek uitgaan. Op allerlei vlakken. En heel vrij ook. Mijn oudste ontdekte in groep 2 dat mieren niet over een streep roze stoepkrijt liepen, maar wel over de blauwe. Hop, allerlei andere kleuren uit de kast en gewoon kijken wat er gebeurt. En een ander kind is dan bv bezig met ontdekken hoe je een heel stevige blokkentoren bouwt. Weer een ander zit een boekje te lezen. Het een sluit het ander niet uit.

En ja, ze leren ook op een stoel te zitten en te luisteren naar de juf, maar dat is onderdeel van zoveel meer.

Syane, dds en DQueen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina