hoe doen jullie de financiën? tips gevraagd!

Discussie in 'De lounge' gestart door AzA, 24 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AzA

AzA Niet meer actief

Oke ik werk, manlief ook maar voor een uitzendbureau. Hij krijgt elke week een bedrag. Ik 1x in de maand.

Ik ben heeel slecht in financiën doen en mn man ook. Maar vooral nu we voor een kindje gaan wil ik overzicht hebben! Ik zit er al maanden tegen aan te hikken en ik wil het gewoon doen. Maar ik weet niet hoe en waar ik moet beginnen! Help....

Daarom wat vraagjes:

Hoe doen jullie de financien?

Samen of juist niet?
    Hebben jullie een gezamelijke rekening? Is dit een "moetje"? Of kan het ook zonder een gezamelijke rekening?
    Hoe behoudt je en heb je een goed overzicht?

2. Aylen

Aylen Niet meer actief

We hebben ieder onze eigen rekening waarop we ons salaris gestort krijgen. Van ons salaris storten we ieder een groot deel naar een gezamenlijke rekening waarmee we onze vaste lasten en boodschappen betalen. Hiervoor geldt OP=OP. Dus als we aan het einde vd maand krap zitten, moeten we wat goedkoper boodschappen doen. Blijft er wat over, dan gaan we daarvan uit eten :)

Van wat we op onze eigen rekeningen over houden storten we wat op de gezamenlijke spaarrekening, maar hoeveel dat precies is moeten we ieder zelf weten. De rest maken we op aan benzine, kleren, uitstapjes, vereniging etc. Wat je wil doen betaal je dus zelf. Soms stort ik 100 euro op de spaar, maar meestal 50, soms helemaal niks. We maken ieder 25 euro per maand over naar de spaarrekening van onze zoon. Mijn vakantiegeld en 13e maand stort ik altijd op de gezamenlijke spaar. KOT zetten we ook op de gezamenlijke spaar. Belastingteruggave ook. En zo sparen we wat bij elkaar :)

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Wat knap dat je je probleem onder ogen ziet en er wat aan wil doen.
    Wij hebben een gezamenlijke rekening. Daar gaan alle rekeningen van betaald worden betreffende ons gezamenlijke huishouden; boodschappen, hypotheek, electra etc. We hebben een bepaald bedrag afgesproken wat we allebei daarop storten ( bijv allebei 800 euro)
    Daarnaast hebben we allebei een eigen rekening voor leuke dingen die jezelf wil kopen.
    En we hebben een gezamenlijke spaarrekening waar we een x bedrag per maand op sparen

Ik heb een aantal maanden de inkomsten en uitgaven opgeschreven

http://www.worksheet.nl/forumexcel/attachments/afgehandelde-vragen/7968d1213005589-inkomsten-en-uitgaven-overzicht-kasboek.xls

4. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Wij hebben een gezamenlijke rekening en hebben een lijst waar de uitgaven op staan wat we goed bijhouden wat er afgeschreven word etc... Zo houden wij een goed overzicht.

Succes! In het begin is het even wat moeilijk maar je zit er zo in.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben 2 en/of rekeningen. Op 1 komt het salaris van mijn man binnen en wat ik met mn go werk verdien. Daarvan schrijven we een bedrag over naar de andere rekening waar we boodschappen van doen en van tanken. En we nemen een bedrag op aan het begin van de maand waar we kleding en andere dingen van kopen. We pinnen dus eigenlijk nooit wat. De vaste lasten worden dus van de salaris rekening afgehaald en we schrijven daarvan zelf nog wat naar de spaarrekening. Zo zien we aan het einde van de maand ook precies of we meer of minder overhouden dan normaal. En je weet precies wat je aan boodschappen e.d. uitgeeft.

6. KimK

KimK Niet meer actief

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar manlief zijn salaris op binnenkomt en ik vooral geld van uitgeef :p. Maargoed we hebben een excel-bestand waarin we alle inkomsten en uitgaven hebben staan. We hebben ook kwartaalkosten, die deel ik dan door 3 en neem ik mee in de maandelijkse kosten.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Zo doen wij dat ook, maar dan komt mijn salaris daar ook nog op binnen.

8. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Mijn man en ik hebben allebei een eigen rekening en samen 1 en/of rekening.

We hebben onze inkomens op een hoop gegooid en daar de vaste lasten vanaf gehaald. Wat er dan nog overblijft netjes verdeeld door 2. Omdat hij de vaste lasten zoals de huur betaalt, maak ik hem maandelijks een bedrag over.

Wat er dan over blijft is voor onze zorgverzekeringen, mobiel abbo. Bij mij ook collegegeld en bij hem zijn auto. De rest lekker mee doen wat we willen ;)

Het is nogal een berekening geweest, maar we houden nu per maand allebei ongeveer evenveel over.

Van de en/of rekening wordt eigenlijk alleen de inboedel en wa verzekering enzo betaald. Het is de bedoeling hier te gaan sparen voor vakanties en andere gezamelijke uitstapjes, maar dat gaat nog niet heel hard. (we hebben deze rekening net 2 maanden :p )

9. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    gezien zijn wekelijkse salaris zou ik wel een gezamenlijke rekening overwegen waar alle vaste lasten van betaald worden.
    dan zou je bijv kunnen zeggen dat je jouw hele salaris daarheen schrijft om de vaste lasten van te betalen (mits toereikend), en zijn wekelijkse salaris hou je dan over voor boodschappen/benzine/overig

bijvoorbeeld ;)

en een overzicht maken in excel met al je vaste en losse lasten, en deze bijhouden gedurende de maand (en ook bijhouden voor meerdere maanden). hiermee verschaf je jezelf inzicht in je uitgaven.

(wij hebben de volgende constructie:
    allebei eigen rekeningen waar de eigen vaste lasten van betaald worden (zorgverzekering, autoverzekering, maar ook zelf sparen etc), een gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke lasten van betaald worden (hypotheek/boodschappen/benzine/gezamenlijk sparen en losse uitgaven)

voorheen betaalden we ook naar rato elk een deel, maar we schrijven nu gewoon alles wat op de prive rekening niet nodig hebben over naar de gezamenlijke.

10. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Wij hebben een koopwoning

wij hebbne ieder een eigen rekening waar ons loon op gestort word, daarnaast hebben we een gezamelijke rekening waar alle vaste lasten van betaald worden voor de woning.
    Als ons geld binnen is storeten we een deel naar de gezamenlijke rekening.
    Dan blijft er nog een deel over en daar betalen wij (beide onze eigen) menzis en monuta en auto verzekering vandit gaat dus van onze eigen rekening af en niet van de gezamelijke ;).
    Wat dan over blijft dat is voor ons zelf voor benzine of leuke dingen.
    Ik vind het heel handig zo, zo deel je je vaste lasten, en heb je tevens ook je eigen geld voor kleren of leuke dingen o.i.d. en om te sparen.

Ik heb op papier een overzicht van de vaste lasten en rond welke datum het eraf gaat zodat we weten wat elke maand onze vaste lasten zijn. daarnaast storen we elke maand wat extra naar de gezamelijke rekening om te sparen voor de woning en rekenignen die 1x per jaar komen

voorbeeld :
    Vaste lasten totaal 750 euro per peroon is het dan 375 euro. dan maken we beide 425 euro over dat is voor het sparne voor de jaarlijkse rekeningen en voor de kosten vand woning als er iets gereapeerd moet worden o.i.d.

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wij hebben een gezamenlijke betaalrekening waar alles op gestort wordt. Hier worden ook alle vaste lasten van afgeschreven en doen e zaken zoals boodschappen, tanken en cadeautjes kopen van. Daarnaast gaat er elke maand een periodieke overboeking naar onze gezamenlijke spaarrekening. Wij hebben er twee: een waar we op sparen voor onverwachte uitgaven of grotere aankopen en een rekening die een 'appel voor de dorst is' en waar we niets vanaf kunnen halen. Als laatste gaat er ook een periodiek bedrag naar onze beide prive rekening zodat manlief lekker bier kan drinken op zaterdagen en ik schoenen kan kopen zonder verantwoording af te leggen ;)

Zaken als extra's zoals vakantiegeld eindejaarsuitkeringen en belastinggeld gaat naar de spaarrekeningen.

Verder hebben we een excel bestand met daarin onze inkomsten en uitgaven en zo weten we precies wat er per maand in en uit gaat.

Alles gaat bij ons vrij automatisch dus en ik check wel dagelijks even m'n bank app. We doen het beetje fifty fifty

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Wij zijn ooit begonnen met aparte rekeningen, aparte spaarrekeningen, dan nog een gezamenlijke rekening erbij voor de huur en lasten toen we samen gingen wonen. En later kwam er nog een spaarrekening bij voor uitstapjes en reizen, en eentje waar we voor een huis spaarden, en... Het werd een kluwen waar we op de duur niet meer wijs uit geraakten.

We zijn ondertussen getrouwd, werken beiden en hebben samen een eigen huis. En sindsdien is alles gemeenschappelijk, ook de spaarrekening. Wat een gemak, eindelijk van het gecijfer en gepuzzel af, ik voelde me op het laatst net een boekhoudkantoor. We hebben nu nog maar 3 rekeningen (die van de kinderen niet meegerekend): 1 waar alle inkomsten op komen en waar we alles van betalen en wat rest gaat naar de spaarrekening, 1 spaarrekening en 1 rekening waar de credit card op staat (dat vind ik tricky en wil ik apart om er goed zicht op te houden).

Ik hou soms tijdelijk (enkele maanden) een excel bij, en dat werkt wel verhelderend. Het doet je denken over verbeterpunten. En het maakt je bewust van weerkerende lasten en de grootte-orde ervan (denk aan energie, verzekeringen, vervanging elektrische toestellen...), en het geeft je zicht op je vrije ruimte (voor bvb. extraatjes, uitstapjes, cadeautjes,...). Want dat is het nadeel van "alles op een hoop", dat je de focus wat verliest op verschillende soorten inkomsten en uitgaven.

13. Zonnetje1981

Zonnetje1981 Actief lid

19 mei 2011
    278
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ieder een eigen rekening en een gezamelijke rekening. In een excel overzicht hebben we een overzicht gemaakt van alle vaste lasten en beide storten (in verhouding hoeveel ieder verdiend) we een bedrag op de gezamelijke rekening waarvan alles word betaald. Kleding en schoenen voor onszelf betalen we ieder van onze eigen rekening.

In het excel overzicht houden we bij hoever we zijn met de uitgaven en maken we indien nodig wat meer over van de eigen rekening.
    Daarnaast sparen we een vast bedrag per maand.

14. Prinsesje14

Prinsesje14 Niet meer actief

Ten 1ste klasse dat je kijkt naar je financiële situatie. Je zal merken dat als je je financiële situatie goed geregeld heb dat een hoop rust geeft omdat je dan weet wat er inkomt en wat er uitgaat.

Wij werken beide en alle financiën gaan inmiddels eigenlijk vanzelf. Als wij het salaris binnen hebben dan verdelen wij dat als volgt.

1. Eerst worden alle vaste lasten betaald. (meeste gaan via automatische incasso)
    - Hypotheek
    - Gas water licht
    - Abonnementen
    - Openstaande rekeningen enz...
    - Boodschappen 4x 65,-
    - +/- €50.- voor wat leuks en/of cadeautjes.

Wat er overblijft word verdeeld over verschillende 'potjes'
    1. Potje onvoorzien
    2. Potje spaarrekening dochter
    3. Potje dochter (hier betalen wij kleding van maar straks ook school/ schooluitjes/ hobby/ rijbewijs enz.)
    4. Potje opleiding manager manlief
    5. Potje manlief (hiermee betalen wij o.a. kleding enz)
    6. Potje voor mij (hiermee betalen wij o.a. kleding enz)
    Verder sparen wij door maandelijks een stukje hypotheek af te lossen.

Via de ING kun je gemakkelijk deze 'potjes' maken via internetbankieren of je app. Verder houden wij alle inkomsten en uitgaven bij in een Excelbestand.

Succes met het uitvogelen het is even een werkje maar het is echt fijn als alles netjes op orde is.

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    1 rek en daar betalen we alles van en sparen we ook van
    ik werk maar `16 uurtjes(altijd fultime maar na geboorte kind hebben we dat samen besloten dat ik minder ging werken heeeerlijk)
    ik doe al het financieel bijhouden sparen uitgeven hihihiih

en dat gaat al meer dan 20 jaar goed

16. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    ik heb ooit eens een overzicht gemaakt met alle vaste lasten en de afschrijfdatum. ik zorg altijd dat zodra de salarissen binnen zijn dit bedrag wordt overgeboekt naar de 'vaste lasten ' rekening.
    hierdoor hebben we nooit per ongeluk een roodstand.

ook gaat er daarna een vast bedrag naar de spaarrekening van de kinderen.
    en wat aan het einde van de maand overblijft gaat ook naar de spaarrekening van ons.

17. Imensa

Imensa Niet meer actief

Wij hebben één betaalrekening en één spaarrekening. Alles komt dus op één rekening binnen (vind ik fijner voor het overzicht).

In exel heb ik een overzicht gemaakt van alle rekeningen die betaald moeten worden, bovenaan vul ik het bedrag in wat op de rekening staat en onderaan zie ik precies wat er nog betaald moet worden en wat er overblijft.

Eenmaal in de week kijk ik alles na.

18. AzA

AzA Niet meer actief

Wat fijn zoveel reacties!

Dus als ik het allemaal lees hebben jullie zo'n beetje allemaal een gezamelijke rekening. Zou er ook een optie zijn om die niet te hebben? Wat denken jullie?

Eigenlijk moet ik dus eerst uit gaan rekenen wat de vaste lasten zijn. Dan gaan uitrekenen wat ik betaal aan benzine en boodschappen. En al dat geld samen op een rekening storten. En het geld wat overblijft is dan iets voor mezelf of om te sparen?

Ik zal eens gaan rekenen dan maar.... :)

19. AzA

AzA Niet meer actief

En doe je zelf de financien of je alleen je partner of doe je zoiets samen? Ik denk dat et bij ons beter zal werken als alleen ik 1x in de zoveel tijd er voor ga zitten. Anders is mn overzicht weer weg....

Super bedankt voor de reacties! Ga er vnaaf echt even voor zitten. Kijken of ik een handig iets voor mezelf kan verzinnen. Dat excel bestand zie ik ook wel zitten! Ga je dan elke uitgave die je doet ( ookal is dat 1 euro bij wijze van) er neer zetten?

20. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    Wat veel mensen die nog aparte rekeningen hebben. Hier komt het geld op 1 rekening. Ik werk niet, maar m'n vriend wil ook liever niet dat ik werk want heb de zorg voor 4 kids op mij en 5e op komst (2 vd kids zijn kids van m'n vriend die bij ons wonen) maar vriend neemt pinpas alleen mee als ie moet tanken. Verder heb ik pas altijd bij me voor boodschappen. (Probeer 1x per week alles te halen) we doen samen de financieen.

Deel Deze Pagina