Van Borstvoeding naar Flesvoeding..hoe aanpakken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Miracle1990, 6 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1990

Miracle1990 Niet meer actief

Hoi allemaal,
    Ik geef borstvoeding, maar er komt niet genoeg meer uit, en ik wil overstappen op de fles, want het begint me echt op te breken nu, en het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk en zo kom ik niet aan mn rust.. maar hoe moet ik dat aanpakken overstappen van borstvoeding naar fles? nu geef ik nog allebei, eerst borst en dan fles.. wat ze nog tekort komt word dus met fles aangevult.
    Hoe moet ik het aanpakken want volgensmij mag je niet zomaar met borstvoeding stoppen, ofwel??

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Je kan het beste beginnen met afbouwen van de voeding die het minst voedzaam is. Dit is in de regel de voeding die rond het avondeten gegeven wordt en vlak voor de avondslaap.
    Ik mis in je verhaal een beetje hoeveel voedingen je nog geeft eigenlijk.
    Ik ga even uit van het volgende:

7:00
    11:00
    14:00
    17:00
    20:00
    23:00
    3:00

Je laat dan eerst de 17u voeding vallen, dit doe je drie dagen
    dan laat je de 11:00 voeding vallen. Ook weer drie dagen. Bouw pas de volgende voeding af als je geen stuwing meer hebt dan, ivm het risico op borstontsteking.
    Zo bouw je het verder af. De ochtend en avondvoeding als laatste, met ong 12u ertussen.

3. Miracle1990

ik geef inderdaad om de 3 uur, en snachts zit er vaak wel 4 uur tussen.
    Ik maak dr ook niet wakker voor een voeding, ik laat haar gewoon zelf komen.
    Maar moet ikd an die voedingen vervangen met flesvoeding? of helemaal niets geven?
    Ik heb dr vanavond alleen een flesje gegeven, omdat ik gewoon echt moe ben.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

De voeding die je laat vallen vervangen door en fles. Op het pak staat hoeveel ze mag hebben op een dag van fv. evt iet meer of minder geeft niet zoveel.. max. van flesvoeidng is 1 liter per dag..
    Als ze s nachts doorslaapt als ze gewend is is het goed hoor. maar beste is morgen ven cb bellen.. gelijk

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar voeding!

6. Miracle1990

@ mimi dank je wel, zal zeke rmorgen meteen CB bellen om even te bepraten:)
    Ga nu weer mn bedje opzoeken en nog wat probere te slapen, me vriend had me wakker gemaakt omdat ie zn sleutels vergeten was, dus werd lekker wakker van me rot bel:(

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh, je zit nog midden in de opbouwperiode. Gooi nou toch niet de handdoek in de ring! Je kunt het echt zelf, daar heb je helemaal geen kunstvoeding of flessen voor nodig.
    Heb je nou al met iemand van VBN of LLL gebeld? Dat is gratis en verplicht je tot niets.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Als je zeker weet dat je wílt stoppen, dan kun je het beste eerst de voeding laten vervallen die het minst loopt. Ik zou niet de laatste voeding voor het slapen nemen, omdat dan de tijd tussen twee voedingen wel erg lang wordt (voor je borsten). Maar liever eind van de middag.
    Als je daar geen last meer van hebt, geen druk meer voelt op je borsten, laat je een volgende voeding vallen. Bijvoorbeeld in de ochtend; je moet in elk geval nog geen twee keer KV achter elkaar geven, ook weer omdat je dan je borsten te lang niet leegt. Ook hier: zo doen totdat je geen stuwing meer voelt. Dan om en om: BV - KV - BV - KV en zovoort. bij sommige vrouwen duurt het een week per voeding, bij andere vrouwen gaat het afbouwen veel sneller.

Maar als je de BV eigenlijk nog wel een kans wilt geven, zou ik juist aanraden om je kindje te blijven volgen en volop te voeden op verzoek. Om de 3 uur drinken, en 's nachts om de 4 uur, is heel keurig voor een kindje van nog geen 4 weken. Ik zou dan geen KV meer geven, want door dat te doen belemmer je de productie van je borsten (minder vraag betekent minder aanbod). In het begin zul je misschien merken dat je kindje wat vaker komt voor een voeding; zij zal de productie willen opvoeren en doet dat door zich sneller weer te melden. Na verloop van tijd passen je borsten het aanbod daar op aan.
    Eigenlijk vind ik het namelijk wel jammer dat je het al wilt opgeven. Je bent er aan begonnen met een reden; waarom dan niet volhouden? Is die reden er niet meer?

Maar goed; de keuze is aan jou.

9. Miracle1990

@dirksmama: ik ben dat nummer eventjes kwijt, ik had het genoteerd, maar kon het nu even niet meer vinden, ik had wel gebelt met de wijkverpleegkundige, via het CB dan, en die zei ook gewoon nog proberen, maar ik ben vastbesloten, ik ga over op flesvoeding, geeft me veel meer rust merk ik nu al namelijk!
    @Bri: dank je wel voor je reactie meis, ja ik ben er wel zeker van nu dat ik ga stoppen met BV. Woensdag ga ik naar het CB toe, om te vragen hoe ik het beste kan afbouwen, tot woensdag vul ik wat ze nu te kort komt aan me borst aan met fles:) dus ze drinkt niet veel KV nu:)

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik ben na 4 weken begonnen met 1x per dag een fles te geven ipv de borst, meestal 's avonds de laatste voeding, maar ook wel eens een voeding eerder als het zo uitkwam.
    Met 2 maanden kreeg ze 2x per dag een fles, en de rest borstvoeding, met 3 maanden 3x een fles en nog 1x bv.
    Ze is nu 4,5 maand, en krijgt nu nog 1x per dag de borst, en de rest flesvoeding. Leg haar nog wel eens een tweede keer per dag aan als ze overstuur is of niet kan slapen. Gebeurt ook wel eens dat ze de hele dag alleen maar de fles krijgt.

De CB-arts vond het heel goed dat ik gewoon een fles er bij gaf, omdat ik me daar zelf beter bij voelde (ze sliep ineens 5-6 uur door 's nachts, terwijl ze 's nachts vaak elke 1-2 uur kwam voor een voeding). Je kunt dus helemaal overstappen, maar je kunt het ook een tijdje combineren, tis maar net wat je zelf wilt. (Ik vind het gewoon gezellig om elke dag even een momentje voor ons samen te hebben, vooral 's ochtends in bed ;)).

Maar hier dus niet echt een vast schema aangehouden om de bv af te bouwen!

11. Miracle1990

@Saz6: dat is eigenlijk een beetje wat ik nu doe, ik geef eerst borst, en als ze niet genoeg heeft fles.
    Maar ik merk gewoon dat ze bij de fles het veel beter doet, en dan geeft het mij alleen maar meer bevestiging om helemaal over te stappen.. ik ga morgen naar het CB, kijken wat die zeggen, ik wil ook liever nu gewoon alleen nog maar fles geven, alleen als ik te pijnlijke borsten heb, dan leg ik dr wel aan.. kijken hoe dat gaat.:)

12. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, je moet gewoon echt je eigen gevoel volgen hoor! Als je liever helemaal overstapt op flesvoeding moet je dat lekker doen, ongeacht wat het CB zegt..

Je kunt het volgens mij best snel afbouwen, door alleen aan te leggen als je echt stuwing hebt. Dus eerst misschien 2 keer per dag, daarna een paar dagen (denk ik) 1 keer per dag, dan 1 keer per 2/3 dagen. En misschien ook niet dat ze dan de hele borst leegdrinkt, maar echt alleen de stuwing wegdrinken zeg maar.

Tja, mensen zeggen altijd wel dat borstvoeding beter is enzo, maar als mama zich beter voelt bij flesvoeding is dat toch echt de beste optie hoor! Blije mama is (meestal) een blije baby ;). Er zitten naar mijn mening voor en nadelen aan beide.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mensen ZEGGEN dat niet, het IS gewoon zo. En een moeder kan ook heel goed vrolijk zijn met een kind aan de borst.
    Ik heb in dezelfde situatie gezeten als TO. En ik weet HEEL zeker dat ik een stuk minder blij geweest was als ik mijn kind was gaan flessen. Al leek het op een gegeven moment best wel een aantrekkelijke optie. Gelukkig heb ik een man die me op zo'n moment een mentale trap onder mijn kont gaf en me vooral stimuleerde door te gaan.

14. Miracle1990

meiden, ik doe voorlopig beiden geven, beginnen met BV en als ze nog meer honger heeft, FV bij geven een beetje.
    Het CB wil niet dat ik nu de handdoek in de ring gooi, ze zien wel dat het goed gaat komen, en ze gaan me erbij helpen waar ze kunnen, das wel een geruststelling hoor!
    Ik kan me wel vinden ook bij het idee van beide geven als het nodig is, vanmorge heb ik alleen BV gegeven en ze heeft heerlijk van 8:30 tot 11:00 geslapen!
    Dus het werpt wel zn vruchten af, dat geeft me ook weer zelfvertrouwen dat ik het echt in me heb ook!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fijn dat je doorgaat. Combineren van borst en kunst kan ook altijd en als dat jou wat meer zelfvertrouwen geeft: mooi toch! Succes!

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

We zijn niet allemaal hetzelfde hoor. Ik heb ook in dezelfde situatie gezeten als TS en ik ben gelukkiger geworden sinds ik ben overgestapt op flesvoeding, bij zowel de oudste als de jongste. Ik denk dat als mijn man me een trap onder mn kont had gegeven, ik depressief was geworden.

@ TS: maar goed, voor jou natuurlijk heel fijn dat je weer de moed hebt gekregen om door te zetten! :) ;) Ik hoop voor je dat het snel makkelijker wordt en dat jou dat sterkt om door te zetten! En anders niet, ook prima, maar dat weet je zelf volgens mij ook. :)

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Jeez! Ja, en een mama die borstvoeding geeft omdat de borstvoedingsmaffia zegt dat het MOET, maar ondertussen er hartstikke depri van wordt, nee, DAT is gezond voor een kind...

Ik weet dondersgoed dat een moeder heel vrolijk kan zijn als ze een kind aan de borst heeft, geef zelf ook nog borstvoeding. Maar toen mijn meisje 4 weken was, en ik dagen lang niet langer als 15 minuten kon slapen (ze lag een half uur aan de borst, viel een kwartier later in slaap, sliep een kwartier en wilde dan weer een half uur drinken.. En dat de hele nacht, en dagen achtereen) was ik ECHT niet meer vrolijk, en is mijn vriend zelfs om half 5 's nachts naar het ziekenhuis gereden om een bus voeding op te halen.. Als hij mij een mentale trap onder m'n kont had gegeven dat ik door moest zetten, had ik em waarschijnlijk wat aangedaan..

Denk toch echt dat een kind beter flesvoeding kan krijgen, dan borstvoeding terwijl de moeder het niet (meer) ziet zitten, er depri van wordt en er tegenop ziet om d'r kind te voeden. Dus dan kunnen ze wel zeggen dat het beter is, maar volgens mij is er (hier in NL iig) nog nooit een kind omgekomen omdat het flesvoeding kreeg!

@TS, super dat je het gaat combineren, dat kan ook heel goed werken! Kun je toch nog bv geven, maar het ook af en toe even een keer uit handen geven (je man een keer een fles laten geven enzo). Hoop dat je je blij voelt bij je keus, en zo niet, je kunt beide kanten nog op ;)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is nog maar heel erg de vraag of ze depri wordt van de borstvoeding, of dat ze gewoon oververmoeid is en de borstvoeding dan een makkelijke schuldige is.

Ik geloof daar niet zo in. Volgens mij is elke prille moeder heel moe, of ze nou wel of geen borst geeft.

19. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    TS vraagt toch hoe ze het het beste kan aanpakken? Ze vraagt toch niet om overgehaald te worden om toch door te gaan?. Ik ga toch ook niet op het BV-gedeelte iedereen proberen over te halen om FV te gaan geven?

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Weet je het weer beter? ;) is het nou echt zo moeilijk om te geloven dat borstvoeding moeders ongelukkig KAN maken en dat flesvoeding dan de oplossing kan zijn? Want ja, mijn ervaring is wel degelijk dat het met flesvoeding allemaal veel makkelijker en rustiger is. Natuurlijk is borstvoeding soms een kwestie van doorzetten totdat het beter gaat, maar dat werkt niet in alle gevallen zo (en ja ik ken iemand die langer heeft doorgezet dan ik maar die werd er ook niet gelukkiger van).
    Fijn dat het jou wel gelukt is en ik wens TS hetzelfde toe!

Deel Deze Pagina