Niet 'lang' kunnen/willen lopen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Kuona, Jul 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Mijn zoontje van 3,5 wilt/kan niet lang lopen. Op en neer naar de supermarkt (700m heen en 700m terug) is al te ver. Als we naar de stad gaan wilt hij bijna gelijk gedragen worden. We hebben een Eftelingabonnement en daar gebruiken we zo'n karretje. Vandaag waren ze op en dan gaat hij vrij snel lopen zeuren dat hij moe is.

Ik vroeg me af of dit herkenbaar is. Is hij gewoon lui? Of heeft het misschien te maken met het feit dat hij vrij veel op zijn tenen loopt en dus een verkeerde manier van lopen aangeleerd heeft, misschien een manier die erg vermoeiend is? Hij loopt niet de hele tijd op zijn tenen maar wel vrij veel.

Als we bijvoorbeeld in de stad zijn dan weigert hij vrij snel te lopen. Hij gooit zich voor onze voeten tot we uiteindelijk zwichten en hem dan maar tillen. Zou dit komen doordat wij niet streng/consequent genoeg zijn wat dit betreft? Je zou toch zeggen dat een bijna kleuter wel wat langer kan lopen?

Hij heeft ook een loopfiets (met 2 wielen) en dan gaat het als een speer. Maar dan zit hij natuurlijk half en het 'lopen' is ook een heel andere techniek.

Hoe ver/lang kunnen jullie bijna kleuters lopen? Heb ik mss te hoge verwachtingen?

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    1,343
    2
    0
    Heel herkenbaar! Mijn zoontje is ook 3,5 jaar en weigert gewoon te lopen. Ik hoef niet te bedenken dat ik even graag met hem naar het centrum loopt, hij weigert dat gewoon. Hij gaat nog consequent op het plankje achter de kinderwagen. Zelfs als meneer naar de speeltuin wil, wil hij of gedragen worden of op de fiets (achterop dus, niet zelf fietsen natuurlijk). In zo'n geval gaat de speeltuin dus niet door. Het is goed met hem. Maar ik wil/moet wel eens naar het centrum en ga echt niet de auto pakken omdat meneer niet wil lopen.

Dus ja, heel herkenbaar, maar weet zelf eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dit moet oplossen zonder heel veel strijd met hem te hebben...

3. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Hiere niet herkenbaar. Mijn jongens lopen hele einden, maar....je zou eens bij de huisarts langs kunnen gaan en vragen om het te bekijken. Altijd op de tenen lopen is niet goed en daar is bv met fysiotherapie of zo wellicht wel in te corrigeren. Zoontje van vrienden van ons liep ook erg slecht en heeft op zijn vierde steunzolen gekregen en sindsdien loopt hij als een kiviet. T kan dus misschien ook wel iet medsch ijn. Klaagt hij over pijn bij het lopen toevallig?

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Na de derde verjaardag mogen ze eigenlijk niet meer veel op hun tenen lopen (mijn dochtertje doet het ook regelmatig en het is nu nog niet erg maar na de derde verjaardag moet het wel grotendeels over zijn). Dus ik zou daar zeker eens naar laten kijken, misschien dat hij inderdaad pijn heeft bij het lopen.

Ik herken het overigens niet, ik neem mijn dochtertje al lopend mee sinds ze 1,5 is ofzo, maar ik til haar dan ook niet zo snel op, zeker niet omdat ik nu meestal de jongste in de draagzak heb. Dus ze weet toch wel dat daarom zeuren geen zin heeft.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm die van ons liep op die leeftijd rustig 5km door het bos.
    Maar de supermarkt was vaak toch wel ver.. (ook ong 700m misschien nog we minder)

Dus tja.. Herkenbaar wel...
    Het ging (gaat) wel beter als ze bijv van alle drempels kon springen onderweg. Eerder datzelfde het saai vond denk ik dus.

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter van 3,5 heeft er ook een handje van om niet te willen lopen. Maar ja, dan moeilijk de hele tijd 18 kilo tillen... En dus is het bij ons gewoon geen discussie, ze loopt of we gaan niet weg. Na een paar keer snapte ze dit, en nu geen discussies meer.
    Als eventueel lichamelijke problemen zijn uitgesloten, vind ik dat kinderen van 3,5 gewoon moeten kunnen lopen. Geen enorme afstanden, maar een tripje naar de supermarkt moet gewoon kunnen.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier zat er nogal verschil, wat het doel was, hoever hij kon lopen.. De supermarkt op 7-800meter was soms een drama, maar 2,5km in een bos(met picknick op het eind) was geen enkel probleem.
    Misschien kun je eens kijken hoe het met zoiets gaat? Een favoriet speeltuin, uitje, cadeautje om mijn part. Misschien dat het dan beter gaat.. Gaat het dan wel beter, dan is het niks fysieks..

Of anders bezoekje fysio/huisarts?

8. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    helemaal niet herkenbaar. als we terug naar huis lopen begint hij wel dat hij moe is, van een 50meter afstand van onze huis,maar dat is omdat hij niet thuis wil komen. we lopen wel op zijn tempo. als je te snel laat lopen dan is hij ook heel snel moe. misschien moet je je tempo verlagen zodat hij prettig bij je loopt.

9. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Heel wisselende ervaringen dus...

@debster2009: "Je loopt of we gaan niet weg" vind ik wel een goede, het probleem doet zich echter meestal voor als we al ergens zijn. Het is niet zo dat hij vanuit huis al niet wilt lopen. Naar de supermarkt mag hij meestal op de loopfiets.

@Deepfreeze: Van de ene kant denk ik dat je gelijk hebt, als hij naar iets leuks wel wil lopen dan is het ws niks lichamelijks. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat lopen hem meer energie kost dan het eigenlijk zou moeten en dat hij dat negeert als we naar iets leuks gaan. Dus wat dat betreft kan ik iets lichamelijks nog steeds niet 100% uitsluiten voor mijn gevoel.

@Belize: Ik loop niet te snel dus dat kan het ook niet zijn. Ik wil ook best de tijd nemen om elk grassprietje te bekijken dus het is ook niet zo dat ik hem achter zijn vodden zit :p

Ik heb voor morgenvroeg een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik denk dat hij wel wat fysio kan gebruiken. Of dat het probleem uit de wereld helpt weet ik natuurlijk niet, mss is hij gewoon liever lui dan moe ;)

10. Saskia78

Overigens ter vergelijk... Wij lopen vanaf de eerste schooldag altijd naar school en naar huis. (Nouja tegenwoordig brengt papa dr en rijdt meteen door naar werk.. Maar toch vanaf 4 jaar was die hele km geen probleem.. Niet heen en niet terug)

En ondanks dat ons meisje echt een beetje een stuntelde is met gym.. Niet klimmen, niet rennen en een beetje een angsthaaxje bovendien...
    Merk ik dat veel klasgenootjes het echt te ver vinden om te lopen..
    Tegenwoordig vraag ik het maar even of het een probleem is en kinderen die al moe uit school komen gaan ook gewoon lekker naar hun eigen huis :)

Blijkbaar zijn er meer kleuters met dat probleem :)

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Nee, niet herkenbaar.. Hier loopt ze de hele middag mee in de dierentuin bijvoorbeeld. Ja, ze wordt op het einde wel moe en dan wil ze het liefst gedragen worden. Soms gaat ze dan ff op mijn rug, maar verder stimuleer ik dr om te blijven lopen (evt met wat leuks in t vooruitzicht).
    Het ligt er wel aan wat het doel van het lopen is en of ze er zin in heeft. Maar naar de supermarkt is echt al lang geen probleem meer.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet herkenbaar. Mijn zoon is bijna 4 en kan een hele dag lopen. ook mijn dochter van 27 maanden kan dat prima (mits met genoeg rustmomenten). Volgens mij heeft 'goed' lopen bij een gezond kind te maken met oefenen en duidelijke verwachtingen.

Wij verwachten van onze kinderen dat ze lopen en dat doen ze dan ook (zeg er eerlijk bij dat ik grote en heel gezonde kinderen heb). De buggy gebruiken we zelden meer voor onze jongste.

13. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Ben benieuwd wat de huisarts zegt. aangezien het heel herkenbaar is. Onze oudste liep met nog geen twee al heel ver. maar onze jongste is 3,5 en het centrum zonder buggy hoef ik niet te wagen. Ik bestempelde het ook als lui maar ja toen hoorde ik dat het ook groeipijn kan zijn??? weet het zelf ook niet maar het is een strijd die ik al aan gegaan ben na periode consequent te zijn geweest (een heel veel geduld moeten hebben) heb ik het op gegeven en ga voor de buggy omdat anders even naar het centrum uren gaat duren. Heeft je zoontje het met spelen ook, dat hij niet wil lopen? Onze dochter dus niet maar met gewoon een stuk lopen geeft ze wel aan dat benen moe zijn / pijn doen.....

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Groeipijn komt voor (zoon heeft het ook gehad) maar is niet continu. Kinderen klagen dan heel specifiek over pijn in de schenen bijvoorbeeld.

15. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Ik stimuleer hem ook zeker om te blijven lopen. Zo hebben we nooit een duowagen/meerijdplankje gehad terwijl zoon pas 2 was toen zijn zusje werd geboren. Als ik alleen met de kindjes ben kan ik hem dus ook niet dragen en moet hij wel lopen. Maar een (mid)dag naar de stad/dierentuin/pretpark is eigenlijk geen optie als hij zelf moet lopen. Dan wordt hem voor geen van allen een fijne dag.

@Cygnet: Mijn zoon is ook groot en heel gezond, daar heeft het ip niks mee te maken.

Mijn jongste loopt trouwens wel heel makkelijk. Dat herken ik niet van zoontje, die struikelde meer en liep ook veel langzamer. Dochter loopt als een kievit. Zoon was trouwens ook vrij laat met lopen, 18 maanden. Misschien toch een verkeerde techniek aangeleerd?

Geen idee of groeipijn ermee te maken kan hebben. Daar heeft hij namelijk wel last van. Maar idd, zoals Cygnet zegt, niet tijdens het lopen. Wel met perioden 's avonds in bed. Dan wordt hij huilend van de pijn wakker :(

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Moeilijk te beoordelen of het onwil is of dat hij er echt moeite mee heeft. Ik ben benieuwd wat de dokter zegt.
    Mijn zoon van net 4 loopt kilometers achter elkaar. 3,5 a 4 km haalt hij makkelijk. Echter heeft hij ook een periode gehad dat hij tijdens een loopje van ca. 500 meter naar de supermarkt moeilijk deed. Ik ben daar echter heel ongevoelig voor. Hij kan kiezen: of hij loopt mee of hij blijft lekker op de grond zitten, ik ga hem zeker niet tillen. Hij koos uiteraard voor het eerste. Ik heb wel altijd veel gelopen met hem, de kinderwagen hebben we na 2,5 jaar niet meer gebruikt.

17. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Ging hij maar op de grond zitten, hij gaat gewoon voor mijn voeten lopen. Ik zou hoogstens met een schijnbeweging om hem heen kunnen lopen en dan hard weg rennen, maar dat is ook weer zo wat he. Hij is best slim wat dat betreft ;)

18. Jola81

Jola81 Niet meer actief

Als er lichamelijk niets mis blijkt te zijn, kun je dat misschien juist wél doen! Natuurlijk niet heel hard wegrennen, maar speels om hem heen gaan (doen alsof je het op een rennen zet, veel achterom kijken, "je kunt me toch niet pakken!" en evt. je tong uitsteken, lekker maf doen) en hem daarmee uitdagen om je weer in te halen. Maak er een spelletje van.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Eens, dat doe ik ook.
    En eerlijk gezegd loop ik ook wel eens weg, als ze echt dwars niet mee wil lopen. Zeg ik 'daaaag' of loop expres uit haar zichtveld, bijv in de supermarkt. Ik kan heel slecht tegen getreuzel :)

20. Saskia78

mja er zijn van die momenten dat ik dat dus wel doe :)

nahja niet hard wegrennen maar er wel omheen stappen en doorlopen
    duurt meestal 3 stappen.. dan staat ze er weer.
    ze vindt het zelf reuzegrappig overigens...

Share This Page