In februari 2010 ben ik bevallen van mijn zoontje, de zwangerschap en de bevalling verliepen voorspoedig. Zo'n 3 weken na de bevalling drukte ik tijdens het persen bij mijn ontlasting "iets" naar buiten, een klein stukje maar toch. Het lijkt op het gevoel dat een tampon niet helemaal goed zit, alsof je deze als het ware tussen je benen voelt zitten. Toen het een week later nog niet over was ben ik naar de vk gaan, zij had mij immers ook gehecht. Ze vertelde me dat ik een verzakking heb aan de achterwand van de vagina, deze komt er dus een stukje uit aan de voorkant. Nu heb ik er de ene dag meer last van dan de andere. Fietsen en sex (vreemd genoeg maar waar) lijken te helpen. Soms gaat het stukje echt weer een stuk terug naar binnen en heb ik dagen nergens last van. De vk gaf aan het een maand of 6 de tijd te geven. En anders kunnen ze er pas wat aan doen wanneer er geen kinderwens meer is. Dan En die is er bij mij wel degelijk nog. Zijn er meiden die ook een verzakking hebben? En hoe is het verloop hiervan gegaan? Zijn jullie ook opnieuw zwanger geworden en werd het toen erger? Druk ik straks bij een volgende bevallling niet mijn hele vagina eruit? Beetje rare vragen misschien maar het houd me enorm bezig. Alvast bedankt!
Hier ook een verzakking. ik wil ermee naar de bekkentherapeut. Ik wist trouwens niet, dat er pas wat aan gedaan kan worden als je geen kinderwens meer hebt. Ook hier tijdens de sex etc. weinig last. Maar als ik loop of sta -en mede afhankelijk van het tijdstip in mijn cyclus- kan het voelen of er een boewlingbal in mijn schede zit. Je ziet ook echt een roze "bal" zitten. Ik heb dezelfde vragen als jij..dus ik kijjk even mee of er reacties komen!
Hier ook een achterwandverzakking en heb ook nog licht urineverlies bij niesen, dansen etc.. Het is trouwens niet zo dat je niet meer zwanger mag raken na een achterwandoperatie, maar je mag alleen niet meer op de natuurlijke manier bevallen. Een KS mag wel. Heb een half jaar bekkenbodemtherapie gehad maar het wordt er helaas niet beter op. Een operatie is voor mij ook geen optie want het blijkt een behoorlijke heftige ingreep te zijn met veel pijn en later ook vaak klachten met vrijen. Een voorwandoperatie of een verzakte baarmoeder weer ophangen is minder ingrijpend. De gyn heeft aangegeven een achterwandoperatie alleen in het uiterste geval te willen doen als er echt niet mee te leven valt. Ik heb dus liever urineverlies en een licht uitpuilend gevoel dan de kans op een verruïneerd sexleven.
Dank je voor jullie reacties, toch fijn om te weten dat ik niet de enige benDat ze er operatief pas iets aan willen/kunnen doen wanneer de kinderwens vervuld is heeft te maken met het feit dat de boel weer kan gaan verzakken door de zwaarte bij een nieuwe zwangerschap. Ik zou alleen graag weer op de natuurlijke manier een volgende keer willen bevallen. Enig idee of dit mogelijk is? Ik heb ergens het idee dat ik tijdens het persen mijn volledige vagina eruit zal persen of is dit slechts een idee? Dat de verzakking erger zal worden houd ik rekening mee. Iemand ervaring?