Hallo allemaal, Gisteren zijn we terug geweest naar het ziekenhuis waar onze behandeling plaatsvond. Hun dienst genetica "controleert" de kindjes als ze een paar maanden zijn en als ze ongeveer een jaar zijn omdat er bij icsi een licht verhoogd risico zou zijn op een aantal zaken. Is dit bij jullie ziekenhuizen ook de gang van zaken? Ze hebben voorlopig 10 op 10 gekregen (super om te horen) maar er is ook nog bloed genomen om te controleren. Het zou namelijk kunnen dat zij later ook icsi gaan nodig hebben om zwanger te raken. Maar hopelijk is het bloed gewoon goed en kunnen zij later normaal zwanger raken. Duimen maar!
Ja, ik vroeg me dus af of het iets is dat standaard in elk ziekenhuis gebeurd of niet. De dokter zei dat ze het doen zodat onze kleintjes later niet eindeloos moeten blijven proberen om zwanger te raken of meerdere miskramen hoeven te krijgen als ze op voorhand weten of er iets aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Maar vind het toch spannend hoor! En ook niet zo netjes dat ze op de intake voor de icsi zo vaag hierover gebleven zijn eigenlijk... .
Dank je DeesDees . Ik wou gewoon even neerschrijven hier dat we vandaag de uitslag gehad hebben. De chromosomenkaart is normaal bij allebei onze twee flinke meisjes . Ben zooooooooooooo blij dat het goed nieuws was!!!
Goed om te horen Bereke!! Was het trouwens niet zo dat tijdens jouw zwangerschap men dacht dat 1 van de meiden een afwijking had?? Of vergis is me nu en ging dat over iemand anders? Als het wel over jou ging, jeetje dan hebben ze je tijdens je zwangerschap echt bang gemaakt en blijk je toch ubergezonde beebjes te hebben!!
Dank je Maartje. Ja dat was bij ons. Bij één de twee meisjes werd een verdikte nekplooi gemeten en werden we erg bang gemaakt ivm syndroom van Down en/of sterk verhoogde kans op tweeling transfusiesyndroom. Achteraf bleek die nekplooi te vroeg gemeten en verder moet ze sowieso anders geïnterpreteerd worden bij een eeneiige tweeling. Hoe vaak andere dokters dit ook herhaald hebben tegen mij en een vwp niet nodig vonden, ik bleef erg bang. Want ja, ze hadden wel een nekplooi van 5,3 gemeten hé! Rn als er één kindje een afwijking had, dan (zeer waarschijnlijk) het andere ook. En dan zijn ze er en blijkt alles oké (op een licht transfusiesyndroom na) maar krijg je tijdens dat controlebezoek te horen dat er risico's zijn op vermindere vruchtbaarheid. Zucht, daar gingen we weer... . Maar goed alles blijkt in orde nu . Weg nare herinneringen (in zoverre dat mogelijk is) en nog meer gaan genieten!