Bevallingsplan

Discussion in 'De bevalling' started by Lady Jane, Jul 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lady Jane

Lady Jane Bekend lid

Jan 20, 2009
    807
    0
    0
    Huisvrouw/verpleegster/eigen baas
    Maleisie
    Hai meiden,

Ik vroeg mij af of iemend ervaring heeft met een bevallings plan en wat is de beste manier om zo'n plan samen te stellen...:(

Gemma

2. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    In mijn zwangerschapsdagboek dat ik had gekocht, stond hoe je zo'n plan kunt opstellen.

Het maken van een bevallingsplan zou leiden tot dat wat er tijdens de bevalling gebeurt (beslissingen die moeten worden genomen) gebasseerd is op wat jij echt wilt.

Vragen waarbij je aan kunt denken bij het opstellen van een bevallingsplan zijn:
    - wie bij de bevalling
    - muziek tijdens bevalling
    - wel/geen medische studenten
    - pijnstilling (welk middel, spontaan geven of vragen)
    - welke houding van bevallen
    - wil je zelf zien hoe hoofdje geboren wordt
    - wie moet navelstreng doorknippen
    - wilen jij en je partner alleen worden gelaten met de kleine
    - mag de nageboorte medisch versneld worden, of moet dit spontaan gebeuren

Ik heb voor mijn eigen bevalling niet zo'n plan opgesteld en heb het gewoon allemaal op mij af laten komen.
    Ik ben namelijk van mening dat er al zoveel 'gepland' wordt van te voren en dat sommige dingen gewoon 'spontaan' moeten blijven.
    Maar kan me wel voorstellen dat het sommige vrouwen gerust stelt als zij wat dingen op papier hebben gezet (of iig duidelijk hebben voor zichzelf hoe zij het graag zouden willen hebben)
    Nadeel aan zo'n plan vind ik persoonlijk, dat het altijd anders kan lopen en dat de hele planning dan de prullenbak in kan...

3. Nelizzz

Nelizzz Lid

Jan 6, 2009
    81
    0
    0
    Meubelmaker
    Middelburg
    Hoi Gemma,
    Ik heb ook zo'n plan gemaakt en dat met hulp van deze site:Cicli - eigen lijn rondom bevallen
    Daar verwijzen verloskundige je ook naar als het goed is. Ik heb het plan gemaakt omdat mijn eerste bevalling (poliklinisch) door slechte communicatie in het ziekenhuis een ramp is geworden. Dus ik ga nu thuis bevallen en neem het plan mee naar het ziekenhuis mocht ik daar toch naartoe moeten.
    Succes!
    PS het plan is natuurlijk ook handig voor thuisbevallingen maar ik zit nu met mijn nieuwe verloskundige helemaal op 1 lijn en verwacht het niet nodig te hebben, zij denken en handelen al helemaal zoals ik dat zou willen (holistisch).

4. Lady Jane

Lady Jane Bekend lid

Jan 20, 2009
    807
    0
    0
    Maleisie
    Hai,

Normaal gesproken zou ik het niet doen maar aangezien ik waarschijlijk in het buitenland beval leek het mij wel handig....

Gemma

5. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik weet niet in welk land je gaat bevallen en of je weet hoe een bevalling daar gaat. Kan natuurlijk zo zijn dat jij een plan opstelt over bepaalde zaken, maar dat die dingen in het buitenland niet gebruikelijk/mogelijk zijn.

6. Jeetje1aug

Jan 19, 2009
    46
    0
    0
    Wij hebben ons plan zondag opgesteld. Ik kreeg de indruk dat het vooral voor mijn man een stukje rust bracht. De belangrijkste zaken staan op papier wat betreft onze verwachtingen en aandachtspunten. Zo heb ik gigantische prikangst en staat dat erin, net zoals mijn rugklachten en dat ik daarom zo lang mogelijk enigszins mobiel wil blijven en mijn houding wil blijven veranderen.
    Maar ook iets simpels voor onszelf zoals het feit dat we de vaste telefoon uitzetten wanneer het begint. Zit niet te wachten om afgeleid te worden door een rinkelende telefoon wanneer ik weeen zit weg te puffen. Wel hebben we geprobeerd niet te veel details neer te zetten, daar heb je tenslotte de professionals voor. Maar het is wel handig om aan te geven welke dingen nu specifiek voor jullie belangrijk zijn. Bijvoorbeeld als je je kindje zelf zou willen opvangen, of wanneer je man het de kleertjes aan wil doen. Wij hebben erin staan dat we graag een foto willen maken van het moment van de 'looptest', bijvoorbeeld.
    Pas wel op dat je niet op de stoel van de vk/gyn gaat zitten wanneer je het schrijft. Zij hebben tenslotte de medische eindverantwoording. Maar zo'n plan helpt hen in te zien met welke wensen van jullie ze rekening moeten proberen te houden. Voor alle partijen duidelijk, en zoals ik schreef: voor mijn man is het een rustig idee dat het op papier staat en dat hij op dat moment dat als leidraad heeft wanneer er vragen mochten zijn.

7. Pioen

Pioen Fanatiek lid

Jun 11, 2008
    1,903
    0
    0
    Ik heb geen plan opgesteld, had wel bepaalde ideeen/ verwachtingen rond de bevalling maar het loopt toch vaak anders dan gepland of dat je het graag gezien had:)
    Succes in ieder geval!

8. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Ik had ook een bevallingsplan opgesteld. Het bleek dat alles wat ik erin had gezet heel logisch was voor mijn verloskundige en ook in het ziekenhuis. Dus eigenlijk was ie overbodig. Uiteindelijk is alles wat erin stond niet gebeurd door complicaties bij de bevalling. Let dus goed op dat wat je opneemt in je bevallingsplan wensen zijn en geen eisen en dat de gezondheid van moeder en kind altijd voor gaan op je eigen wensen mocht de situatie dat vereisen.

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb van mijn verloskundige een soort formulier gekregen om een bevallingsplan te maken..

Hierop kon ik ook dingen kwijt als wie er bij "moeten"zijn, wie de navelstreng doorknipt, dingen waar ik tegenop kijk of zelfs angstig voor ben..

Maar ik weet niet of zij dit overdragen aan het ziekenhuis, nu ik onder controle van de gyn sta en de verloskundige van t ziekenhuis de bevalling gaat begeleiden..

10. Lady Jane

Lady Jane Bekend lid

Jan 20, 2009
    807
    0
    0
    Maleisie
    Bedankt voor al jullie reacties!!

Ik ga in Maleisie bevallen zoals het nu staat, het is een moslim land maar wel erg modern en staat ook open voor westerse ideeen..maar toch zijn er bepaalde dingen die ik absoluut niet wil tenzij het moet...

gemma

11. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Als je in het buitenland gaat bevallen zou ik het zeker wel doen, ook ivm communicatie, al spreek je de taal goed, het is niet je moedertaal dus het kan zijn dat je je tijdens de bevalling niet zo goed kunt uiten als je misschien zou willen. Dus dan kun je het maar beter op papier zetten en vantevoren doornemen met je gyn of vlos.

Ik zou er zelf bijv. inzetten dat ik wil dat alle handelingen in overleg met mij (of als ik niet aanspreekbaar ben mijn man) gaan, of dat iig uitgelegd wordt waarom ze het gaan doen (vliezen breken, knippen, pijnstilling geven etc.) en dat dit niet zomaar zonder mijn medeweten gedaan wordt. Kan me voorstellen dat zoiets in her en der het buitenland misschien wat ongebruikelijk is en dat dat daar dus niet gebeurt als je er niet specifiek om vraagt. En ook wat dingen die je absoluut niet of wel wilt. Misschien kunnen ze niet alles toezeggen maar je bespreekt het zo tenminste wel en dan kunnen ze er zo goed mogelijk rekening mee houden.

Maar maak er geen 'draaiboek' van, een bevalling verloopt toch altijd anders. Zet gewoon wat dingetjes op een rij die voor jou belangrijk zijn.

12. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

Jan 7, 2009
    293
    0
    0
    Ik heb even op die site gekeken maar dan moet je een werkboek bestellen. Heb jij zo'n vragenlijst digitaal?

13. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb geprobeerd zo'n werkboek te bestellen..

Geen enkele reactie op mn mail gehad..laat maar dan...

Share This Page