geld,geld,geld

Discussion in 'De lounge' started by littlestar, Feb 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    Na mijn bevalling heb ik ontslag genomen bij mijn werkgever en ben ik bijna een jaar thuis gebleven,nu werk ik sinds 4 maanden 2 dagen in de week.
    Dat betekend dus dat ik mijn eigen rekeningen kan betalen en zo`n 300 euro over hou elke maand.
    mijn contract loopt eind maart af want het was een tijdelijke baan.
    Nu hebben mijn man en ik besloten dat ik niet meer ga werken voorlopig,want we zijn "bezig"met een tweede kindje,en mijn ouders en schoonouders willen niet vast oppassen,dus dan zou ik mijn zoontje naar het KDV moeten brengen en dan hou ik bijna niets over van mijn salaris.

Maarrr...ergens zie ik er toch tegenop,dat ik straks geen eigen geld meer heb,dat ik heel de week thuisben en eigenlijk niets kan doen want bijna alles kost geld.
    Ik doe genoeg met vriendinnen maar daar "hoort"altijd een lunch bij of ff winkelen etc.

mijn vriend en ik komen echt net rond als ik straks niet meer werk,en soms denk ik dalijk hebben we misschien nog een kindje en hoe moeten we het dan betalen.

afijn,mijn vraag is dus,

hebben meer moeders dit probleem,vervelen jullie thuisblijfmoeders jullie zelf niet?
    iemand tips voor goedkoper leven èn leuke dingen doen?

lang verhaal ik weet het!

Groetjes

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Heb je wel eens berekend hoeveel kinderopvangtoeslag je kunt krijgen? Ik denk namelijk dat het wel meevalt dat je dan voor de kinderopvang werkt hoor.

Ik werk zelf 3 dagen en verdien zo'n 1200 netto. Wij betalen 150 euro in de maand aan kinderopvang. Wij krijgen ong 675 per maand terug van de belasting.

3. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    Hoe "declareer"je dat dan?
    volgens mijn man gebeurd dat 1 keer per jaar bij de rest van de terugvragen...

ik kan ook even op de site kijken van de belastingdienst natuurlijk....

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Ik ga volgende week weer aan het werk, en mijn dochter gaat naar een gastouder.
    Ik heb berekend op toeslagen.nl hoeveel kinderopvang toeslag we kunnen krijgen. Dit is behoorlijk wat. We hoeven zelf maar maximaal 60 euro per maand bij te betalen.
    Hiervoor gaat ze 18 uur per week naar de gastouder.
    Dus het is niet zo dat ik aan het werk ben voor de kinderopvang.

Verder praat je over 'je eigen geld hebben'.
    Jullie wonen toch samen? hebben samen een kind. Als jullie besluiten dat jij thuisblijft, lijkt het mij toch logisch dat je vriend jou onderhoud.

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Je kan het geld van de belastingdienst per maand of per jaar terug krijgen.

Kijk maar eens op www.toeslagen.nl

6. tascha

tascha Fanatiek lid

Apr 8, 2006
    4,180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Onze kinderopvang toeslag gaat gewoon maandelijks van de rekening af. Wij betalen dus alleen maar het deel wat we zelf moeten betalen en schieten dus niks voor. Maar dit is niet bij iedereen zo. Ik zou dan inderdaad even de belastingdienst bellen, zij kunnen het je zo vertellen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,873
    113
    Je kunt het geld ook maandelijks terugkrijgen, sommige kdv regelen het zelfs zo dat zij dat geld ontvangen en jij alleen een rekening krijgt over het geld dat je zelf moet betalen.

Verder ben ik het wel met consider eens, het is toch altijd jullie geld?

8. littlestar

littlestar Actief lid

Dec 6, 2007
    116
    14
    18
    ja maar mijn vriend is echt altijd heel zuinig wat betreft uitgaven en verwacht van mij hetzelfde.
    we hebben al zoveel ruzie gehad om geld.

Hij werkt de hele week en is blij als hij thuis is in het weekend met een toastje of iets,en ik ben na een week thuiszitten blij als ik even uit of buiten ben,maar dat kost vaak geld.

9. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

Dec 17, 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Waarom neem jij niet 2 of drie dagen per week nog een kindje in huis? Gastouder zo te zeggen. Heb je toch je eigen geld, en of je nou 2 of 3 kindjes verzocht...
    Maar misschien is dat niet iets voor jou, gewoon een tip!

10. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik zou ook nog eens de werkelijke kosten van een kdv checken, hier betalen we uiteindelijk 135 euro per maand voor 2 dagen opvang per week, dus dat valt best mee. (wij hebben beide een goed salaris)

En verder... je kunt toch ook bij vriendinnen thuis afspreken en gezellig met elkaar eten ofzo, kook om de beurt en deel de kosten, het is maar een idee.
    Of spaar elke week een klein bedrag, zodat je 1 x in de maand/ per 2 maanden eens een dag of avondje uit kunt gaan.

Misschien kan je met je vriend afspreken hoeveel geld jullie per maand puur voor jezelf besteden? Dan heb je daar ook geen ruzie meer over, want op is op.

11. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Ik lees alleen maar MIJN en ZIJN en niet ons, als jij thuis blijft om voor de kids te zorgen is zijn salaris toch jullie salaris?
    Als jullie je kind naar het KDV zouden brengen is dat toch jullie kind waarvoor betaald moet worden.
    je moet dus die kosten niet alleen van jou salaris af houden maar evenredig ook van dat van je man! Dan zal je zien dat je best wat salaris overhoudt als je blijft werken, maar zoals jullie aan het rekenen zijn daar klopt natuurlijk geen hout van, dat is meten met 2 maten.

12. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dat vroeg ik me ook af, wat mamalieske zegt. Jouw salaris, jouw rekeningen... je doet het toch samen? Kan niet in jouw portemonnee kijken, maar toch? Jullie willen samen nog een kindje, toch?

Kinderopvang is echt niet zo duur als je de vergoeding van je werkgever en de belastingdienst eraf haalt (je zit dan aan nog geen 2 euro die je zelf betaalt per uur geloof ik) Als je gewoon eens belt met de belastingdienst, daar zitten tegenwoordig mensen die dingen helder kunnen uitleggen dus ik zou gewoon eens informeren als ik jou was!

Voor het winkelen met je vriendinnen zou ik gewoon alleen dingen kopen die je nodig hebt, niet de dingen die je wil, omwille van het 'shoppen'? En vragen of ze bij jou komen eten (lekker een broodje, wijntje, whatever) dat is altijd nog goedkoper dan zoiets op een terrasje ofzo.

Er is hier een tijdje terug een heel lang topic geweest over besparingstips, vast nog wel terug te vinden. Persoonlijk zou ik als ik niet werkte mijn werk erg missen, maar zou me niet vervelen ;)

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik wilde thuis moeder worden en halve wegen de zwangerschap van me dochter ben ik gestopt met werken maar toen me meisje 4 maanden oud was miste ik dit toch wel heel erg hoor moet ik zeggen. al snel besloot ik weer te gaan werken en wel 12 tot 16 uur per week in 4 ochtende. me dochter gaat naar een gastouder maar krijg redelijk wat terug van de belasting en betaal zelf nog geen 100 euro per maand daaraan. mijn geld is voor alle extras zoals dagje uit met me dochter, stad en leuke dingendoen. we hebben het nu wel wat krapper omdat we afgelopen jaar een huis hebben gekocht en nu moet ik wel werken. het is misschien maar 300 extra wat ik overhoudt maar is toch wel fijn om te hebben en je bent niet afhankelijk. nu komt hier nummer 2 en ipv een gastouder gaan de kids straks naar een tante toe. zij past gratis op. ook ga ik ipv 4 ochtende 5 ochtende werken en zou dan z'n 500 euro per maand extra hebben . mijn vriend verdient ook best redelijk en we mogen niet klagen maar we kunnen niet meer zonder mijn geld

wat betreft shoppe daar wen je wel aan. eerst zat ik regelematig in de stad en kocht dingen die na een jaar nog ongebruikt lagen of in de kast hingen met kaartje er nog aan. nu ga ik alleen echt wat kopen als ik wat nodig heb en soms wat leuks maar niet meer allemaal onodige dingen

14. jennefer26

jennefer26 Fanatiek lid

Nov 2, 2005
    1,296
    0
    0
    lelystad
    heb hetzelfde hier.
    nu zit ik thuis zonder werk ( na mijn verlof wat problemen gehad met werkgever), maar ben wel aan het rondkijken.
    maar het probleem is dat Tyrell de fles weigert.
    kan dus pas werken als hij ook wat anders wilt/ mag.
    kan er niet tegen om hem geld te vragen voor iets.
    denk er nu zelfs aan om gastouder te worden dan ben ik toch lekker bij mijn ventje en verdien geld.

moet wel zeggen dat we rondkomen met zijn salaris, maar is toch wel prettig om iets extra te hebben.
    vooral met 2 kinderen.
    en je hoeft niet veel uit tegeven als je weggaat.

jennefer

15. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    ik heb geprobert om te werken maar vond het toch een stuk lastiger met 2 kinderen ipv met 1 kind weet ook niet waarom. wij kunnen net rondkomen en de kinderbijslag kun je gebruiken om te winkelen voor je kids en voor jezelf wij krijgen vanaf volgende maand 175 euro loonheffing (huisvrouwengeld) ik vind het heerlijk om thuis te zijn al mis ik soms het werk wel maar de kids zijn zo snel groot dat ik er nu vollop van wil en kan genieten

16. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn geld ? zijn geld ? eigen geld? eigen rekeningen ? pfftt jeej zeg. ja als je het zo ziet dan heb je inderdaad een probleem ja als je niet werkt. leuk die zelfstandige mama's maar of het ook handig is ik vind het maar een vreemde situatie? wellicht toch eens overwegen om het woord samen eens nader te bestuderen.

17. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik vind het niet zo abnormaal dat ieder zijn eigen geld beheert! Misschien is het een mentaliteitsverschil tussen NL en België maar hier doen bijna alle samenwonende koppels het zo, volgens mij. Alle koppels die ik ken en samenwonen, doen het zo. Want anders is er niets in orde als je uit elkaar gaat of als één van de 2 overlijdt. Dan gaat het geld ofwel naar de ouders van de overledene of naar degene wiens naam op de rekening staat. (tenzij je natuurlijk een samenlevingscontract hebt bij een notaris of dergelijke).
    Maar dan nog, ik vind het niet abnormaal! Volgens mij kan het een hoop ruzies besparen als je je eigen geld beheert als je zoals TS zegt, een andere opvatting hebt over het omgaan met geld.

18. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Nu ff proberen te antwoorden op je vraag! ;)
    Als jullie altijd iets moeten gaan drinken, kan je mss een soep nemen (is meestal het goedkoopste) of je kan een picknick voorstellen in het park ofzo. Leg hen gewoon uit dat zoiets wat duur is om telkens te doen, zouden ze het niet begrijpen?
    Leuke dingen doen die goedkoop zijn...weet natuurlijk niet wat jij leuk vindt maar wandelen, fietsen, parken, bossen, speeltuinen,...zijn vaak gratis. Gaan zwemmen is ook niet zo duur.
    Probeer een vast bedrag opzij te houden dat dient voor deze ontspanning, probeer dit misschien met je vriend overeen te komen.

Groetjes!

19. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik ben wel een beetje verbaasd hoor. Ten eerste omdat leuke dingen doen geld moeten kosten? Een lekkere wandeling met speeltuintje onderweg en een doosje rozijntjes eten is niet duur hoor!

En wij gooien wel als het geld op 1 bult. Deze maand heeft mijn man hele dure schoenen gekocht, dat boeit mij echt niet, want we gunnen het elkaar. Ik zou nooit gelukkig worden als ik nog geld had en mijn man niet.
    Hoe doe je dat met uit eten gaan? Betaal je dan ook ieder de helft? En wie betaald er als je dat niet doen? Spreek je dat van te voren af?
    Nee ik zou het niet kunnen...

20. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Daar hoeft ook niets mis mee te zijn, maar als manlief je liefst thuis ziet bij de koters dan mag daar wat tegenover staan is mijn mening, ook jij als vrouw hebt zo je behoeftes.
    Als je kinderen naar het kdv gaan betaal je zoiets samen, het is immers net zo goed zijn kind nietwaar? waarom dan meteen de conclusie dan houd IK niets over van MIJN loon.

Waar ik verder niets over lees in jou reactie is dat als je stopt met werken en mocht je uit elkaar gaan 9waarvan ik vind dat je niet moet uitgaan op voorhand), of je man overlijd enz enz jou pensioenopbouw achter loopt.
    als je stopt met werken en je treed later weer in je minder verdient als vrouwen die wel bleven werken.... enz enz
    Het stoppen met werken heeft dus meer effect als iedere maand een slok geld missen zeker op de langere termijn.
    zowiezo is het retedom om niets op papier te hebben als het gaat om erfrecht als er een van beiden overlijd zeker als er kinderen zijn.

Share This Page