Na een weekje wennen is mijn zoontje (6 mnd) vandaag voor het eerst een hele dag naar het kdv. Ik heb er wel een goed gevoel over en we hebben al vaak oppas aan huis gehad maar voel me toch een beetje verdrietig en vol twijfels. Is het niet te druk voor hem? Te lang? Mist hij mij of zijn vertrouwde omgeving? Voelt hij zich daar happy? Hij gaat 3x per week, volgende week begin ik met werken. Ik weet dat het even tijd nodig heeft maar zou het fijn vinden als ik wat ervaringen van anderen kan lezen. Dus: Hoe hebben jullie dit ervaren?
Iris ging ook vanaf 6 maanden naar t kdv, voor 1 dag per week. Ze heeft t altijd SUPER gevonden; met 6 maanden vinden ze t ontzettend leuk om om zich heen te kijken en zji heeft t nooit druk gevonden. Ze lag lekkerbij de andere kinderen in een wipstoel, lag in de (verhoogde) box, speelde op de mat en zat soms op schoot. Ik heb er nooit een moment spijt van gehad. Al vond ik t de eerste keren wel moeilijk haar weg te brengen. Zij ging (en gaat) trouwens van 9- 17.15u; vind ik lang genoeg.
Mijn dochter gaat vanaf 4 maanden naar het KDV (nu 12 maanden), voor 1,5 dag in de week, ze vindt het er echt super. De andere kindjes vindt ze leuk om naar te kijken en "mee te spelen". Als ik haar op ga halen dan wil ze eigenlijk gelijk mee, omdat ze mama weer ziet, maar niet omdat ze het niet leuk vond. Persoonlijk vind ik 3 dagen wel erg veel, maar als het niet anders zou kunnen dan zou mijn dochter ook gewoon 3 dagen naar het KDV gaan, liever nog eerlijk gezelgd dan bij Oma.
Ik vond 3 dagen ook veel maar het moet wel ivm werk. Gelukkig zit er wel steeds een dag thuis tussen. Hij gaat op ma, wo, vrij. Mijn schoonmoeder heeft idd ook een dag aangeboden maar wil haar niet een vaste dag laten oppassen. Fijn dat ik nu al zulke positieve ervaringen lees!
Mijn zoontje gaat naar de kdv sinds hij 3 maanden is (helaas). Maar hij is nu 7 maanden en hij heeft het er erg naar zijn zin.(hoor ik) En hij vind het heel leuk om naar de andere kindjes te kijken. En voor jou is het eerst ook moeilijk maar ja dat gaat wel weer over. Alhoewel moet ik erbij zeggen dat het nog steeds moeilijk is voor mij hoor Ook al heeft hij het naar zijn zin..
Hm ik vind 3 dagen eigenlijk wel precies goed meer zou ik niet willen en minder kan niet. Maar anne gaat nu sinds ze een half jaar oud is inmiddels is ze 2 en staat sochtends in dr pyama met jas en schoenen bij de voordeur te wachten. Ze vindt het echt geweldig en tegen de tijd we dr komen halen gaat ze net zo enthousiast weer mee naar huis ook. We hebben zelfs een LPpoppetje dat dezelfde naam heeft als de kdvjuf
Ik vind 3 dagen ook prima. Twee zou voor mij absoluut een minimum zijn, maar drie vind ik in die zin beter omdat ik denk dat de continuiteit dan groter is. Dat resulteert in een kind wat beter kan aarden op een dergelijke groep (denk ik, en volgens mij zijn er ook onderzoeken die daarnaar wijzen). Meer zou ik daarbij dan weer absoluut niet willen. Drie dagen is voor hem prima, ik denk dat ie vier dagen te veel zou vinden. Daarbij heb ik hem liever het grootste deel van de week thuis Maar goed, verder wat betreft wennen. Eigenlijk ging dat hier vrij gemakkelijk. Hij heeft welgeteld 2 keer een flinke huildag gehad (niet eens in zijn wenperiode, maar later) en verder heeft ie het goed doorstaan. Hij heeft wel eens zijn mindere dagen waarop ie wat hangerig is, maar ik vind dat zijn KDV daar goed op inspeelt. Het slapen heeft wel even geduurd voordat dat echt goed ging. In het begin waren dat vooral korte slaapjes, maar inmiddels slaapt ie daar vele malen beter dan thuis! En hij is op het KDV heel erg afgeleid waardoor hij ook minder snel gaat zeuren. Hij vermaakt zich daardoor namelijk veel beter. Al met al viel het me ontzettend mee Het was toch echt vooral mama die erg moest wennen. Ik zag er van tevoren ZO ontzettend tegenop. Heb de eerste 3 keer ook echt zitten janken thuis... Maar toen het toch iedere keer weer goed was gegaan, groeide mijn vertrouwen ook. Nog steeds ben ik ontzettend benieuwd naar hoe zijn dag is verlopen en iedere keer ben ik weer dolblij om te horen dat het allemaal goed is gegaan En als je kleine direct gaat spelen en kruipen wanneer je hem neerzet en hij merkt niet eens dat je weggaat, hij geeft de leidster een grote lach als ie haar ziet of je treft hem vrolijk blatend aan tafel tussen de andere kindjes, dan voel ik me dolgelukkig.
Mijn dochter gaat 2 halve dagen naar het kdv, do-ochtend en vrij-middag. Vanaf dat ze 8 maanden is. In het begin was het erg wennen, en brullen als we weggingen, maar dat had ook vast met de leeftijd toen te maken. Als we weg waren, ging het eigenlijk al snel goed. En nu zet ik haar vrijdags aan tafel bij als ze binnenkomt en ik word enthousiast uitgezwaaid door de andere kindjes hihi, maar m'n eigen dochter kijkt amper meer op of om, die zit te wachten op haar boterham en lekker rond te kijken. Ze heeft het er écht zo naar haar zin. Omdat ze maar 2 halve dagen gaat, zie ik het voor haar meer als peuterspeelzaal overigens...