Nooit natuurlijk bevallen....

Discussion in 'De bevalling' started by Lucia, May 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo allemaal,

gisteren bij de gyn geweest voor een nacontrole na m'n zwangerschap/keizersnede.
    De vorige keer dat ik moest bevallen, kon Alyna niet ver genoeg indalen en moest ik dus een spoed KS.
    Nu vertelde de gyn mij gisteren, dat ik dus bij m'n volgende kindjes ook een keizersnee moet, omdat mijn bekken te smal is om een kindje ver genoeg te laten indalen. :cry:

Ik weet niet goed hoe ik me moet voelen, langs de ene kant een héél klein beetje opgelucht, omdat ik ergens toch wel bang ben voor een 'normale' bevalling,maar langs de andere kant...
    Ik had het zoooooo graag eens willen meemaken, m'n kindje helemaal zelf op de wereld zetten... :cry:

Toen ik met Alyna een KS kreeg, vond ik het ook zo erg dat ik haar niet eens kon aanraken toen ze haar aan mij kwamen laten zien, omdat m'n armen vastgemaakt waren. :cry:
    Plus dat ik het herstel ook niet helemaal geweldig vond...
    We willen zeker nog (een) kindje(s), en ik heb het er 100% voor over, maar het was toch wel effe heel hard slikken... :cry: (nu ik er vandaag pas goed over nadenk, komt het besef ook...)

Zijn er nog meiden die hier ervaring mee hebben?...

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zal ook nooit natuurlijk bevallen... de 2de is dus gehaald met een geplande ks (al braken mn vliezen eerder dan de geplande datum dus was het nog een verrassing)

Vind het idd ook erg jammer en ongelooflijk dat sommige hier vrijwillig voor zouden kiezen. Het herstel ging beide keren goed hoor maar je mist wel een paar hele belangrijke momenten. De 2de ks was wel heel bijzonder en het kon eigenlijk niet mooier gaan (gezien de omstandigheden) Vooraf hebben we duidelijk onze wensen kenbaar gemaakt en gekeken wat mogelijk was. Bij de 2de mocht mn zoon nadat hij uit mn buik was ff bij me en daarna ging hij in een couveuse die ze bij het hoofdeind zetten dus heel het hechten ed. kon ik samen met mn man naar hem kijken. Daarna gingen we practisch gelijktijdig terug naar de kamer, ik hoefde niet naar de uitslaapkamer. Toen we op de kamer kwamen is hij ff gewogen en kreeg en luier om en daarna is hij meteen op mn blote borst gelegd, mocht ik m proberen aan te leggen. Pas later is hij nog wat schoongemaakt en aangekleed. Heel anders dan de eerste keer in ieder geval...

3. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hoi hoi

allereerst zou ik zeggen raak het gevoel van zelf je kindje op de wereld zetten maar lekker kwijt want zonder jou was er geen kindje geweest, een kindje krijgen betekend niet alleen bevallen ervan, maar ook de 9 maanden ervoor én datgene doen wat in het belang is van jou kindje in jou geval is dat een keizersnede,

uit je verhaal begrijp ik dat de eerste keer een spoedkeizersnede is geworden (als ik het fout heb moet je het zeggen hoor) dit keer zal het een geplande keizersnede worden, als ik jou was zal ik duidelijke afspraken maken met de dienstdoende arts over wat je wél en niet wilt heel vaak is het mogelijk dat je je kindje lekker bij je krijgt ook al heb je een keizersnede gekregen

over het herstel kan ik je helaas geen extra tips geven heb er zelf nooit 1 gehad maar als het had gemoeten had ik het er zeker voor over gehad

succes groetjes nathalie ;)

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Ik herken je gevoel wel. Ik zal ook nooit vaginaal kunnen bevallen.
    Want ondanks dat ik best een flinke meid ben, zijn mijn bekken toch te nauw. Ik voel net als jou opluchting (vaginaal bevallen lijkt mij ook heel eng) maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat ik een vaginale bevalling ook een keer mee wil maken.
    Mijn eerste bevalling is ook geëindigt in een spoed KS en dat viel toch wel even rauw op mijn dak. Gelukkig is het herstel me 100% meegevallen.

5. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Ik heb 2x een ks gehad, (1x spoed en 1x gepland) en mocht ik ooit nog een kindje krijgen, dan zal dat in principe weer via een ks gebeuren. En ja, dat voelt inderdaad best een beetje gek! Ik kan me dus geen voorstelling maken, en zal dat ook nooit kunnen, hoe het voelt, dat moment dat je zelf je eigen kind ter wereld brengt!
    Nu geloof ik onmiddellijk dat het geen feestje is hoor, bevallen, maar toch wel heel bijzonder denk ik. Het gevoel dat je het toch maar op eigen kracht hebt geklaard.
    En een ks is toch anders wat dat betreft. Het gebeurt allemaal in zo'n OK, en je ligt daar maar een beetje hulpeloos te liggen. En daarna een aantal dagen in het zkh, ook niet echt zoals je je kraamtijd voorstelt....
    Goed dat ze het kunnen hoor, zo'n ks, maar het blijft toch 'second best' denk ik!

6. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Tja, hier moet je sowieso na een gewone bevalling 5 dagen blijven, en met een keizersnee een week maar ik ben lekker na 5 dagen opgestapt.
    Had ik effe snel met m'n gynaecoloog geregeld. ;)

Dankjewel voor jullie reacties, niet fijn voor jullie, maar ik vind het toch wel fijn dat mijn gevoel herkend wordt!

7. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

Apr 10, 2007
    1,778
    1
    0
    Pff Lucia, nou in Nederland sturen ze je nog net niet direct na het uitwerken van de verdoving naar huis na een ks! In sommige ziekenhuizen moet je geloof ik al na 2 dagen naar huis.
    Ik heb bij mijn zoontje 6 dagen in het zkh gelegen, maar dat was 1 dag langer omdat hij daar in totaal 15 dagen moest blijven, dus meer voor hem dan voor mijzelf.
    Bij Anna ben ik woensdag het ziekenhuis in gegaan en zondag naar huis.
    Bij een natuurlijke bevalling mag/moet je in NL volgens mij een paar uur na de bevalling al naar huis.
    Dus wel 2 uitersten tussen Belgie en Nederland he? Ik denk trouwens dat het medisch gezien na een gezonde natuurlijke bevalling ook niet echt noodzakelijk is om 5 dagen in het zkh te blijven. Maar goed, het is zoals het is he?

8. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik vind het juist positief dat je zo snel naar huis mag na een ks... de eerste keer 4 dagen (maar was een spoed ks met veel bloedverlies) de 2de keer mocht ik na 3 dagen naar huis maar na 2 dagen had het lichamelijk gezien ookal gekund hoor maar mn zoon moest nog 1 nachtje blijven. In het ziekenhuis doen ze op een gegeven moment ook niks meer wat je niet ook thuis kan doen en je hebt kraamhulp (t/m dag 10 als je wilt) Als het goed gaat is het nogal zinloos om te blijven denk ik

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

hoe groot is de kans als je 1e is gekomen met een speod KS dat je 2e ook een KS word? Joey daalde niet in bij de bevalling namelijk. Dus na 24 uur weeen werd hij gehaald met de KS. Ben blij dat ik iig kan zeggen dat ik weet hoe een wee voelt, maar zie zo op tegen nog zo'n bevalling.

de KS was peanuts, maar vind het soms jammer dat ik het niet "zelf" heb kunnen doen.

10. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @roxyrox9: Tja, ik heb ook bij Alyna een spoed KS gehad omdat ze niet indaalde.Mijn gynaecoloog zei tegen mij dat als je om die reden een KS krijgt, je bij je volgende kinderen ook een KS moet.(omdat het waarschijnlijk ligt aan je bekken dat iets te smal is)Maar misschien dat ze in NL er anders over denken?

@Mamasu: ja echt een hemelsbreed verschil!2 Dagen! :confused: Mijn zusje is ook in maart bevallen, en ik heb begrepen dat ze je na een bevalling in het ZH zowat buiten schoppen.Speciaal om deze reden is ze naar een kraamhotel gegaan om te bevallen.(maar toen er na heel lang weeën nog geen baby was, zijn ze toch naar het ZH gegaan voor een ruggenprik.Om na de bevalling dus buitengeschopt te worden. ;)

@Zeeuwsmeisje: ik vind het knap hoor dat je zo snel naar huis kon, dat zie ik mezelf helemaal nog niet doen! Had de eerste dagen echt nog heel veel pijn, lopen, lachen, huilen, pffff...Op de derde dag na de KS ben ik eindelijk zelf gaan douchen, maar toen ik daarvan terugkwam was ik heeeeeel blij dat ik terug in bed lag!

11. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Echt bij de 2de was om 21.35 mn zoon geboren en de volgende ochtend rond 12u stond ik naast mn bed en die avond mocht ik zelfstandig douchen (bij de eerste bleef ik 1 dag langer in bed door het bloedverlies) Kreeg verder 3x op een dag paracetamol en de eerste dag nog iets sterkers maar het was echt goed te doen hoor... misschien dat ze in België het dan toch iets anders doen.
    Bij de eerste ben ik trouwens gehecht met draad en bij de 2de had ik klemmetjes... dat scheelde ookal heel veel.

Hier daalde de eerste ook niet in, ook niet na inleiding, breken van de vliezen en een infuus ed. en toen heb ik een ks gehad. Paar weken daarna is een bekkenfot gemaakt en daarop was idd te zien dat het te smal is bij me... misschien als de eerste heel groot was dat ze dan het nog een 2de keer willen proberen als dat een kleiner kindje wordt maar hier was het na de eerste dus duidelijk dat het altijd een ks zou worden. Beide kids waren hier 3,5 kilo dus niet heel groot ofzo.

12. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Bij mij hebben ze geen foto van m'n bekken gemaakt, de gyn zei dat het gewoon standaard was om bij de 2e een keizersnee te doen, als je 1e kindje niet kon indalen.

Heb ook een infuus gehad met weeënopwekkers, mijn vliezen waren al gebroken, had zelfs 8 centimeter ontsluiting,...maarja ze kon nog steeds niet indalen...

Alyna was ook niet erg groot 50 cm en 3380 gram...

13. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Lucia, als ik morgen naar Poppel rijd zal ik naar je zwaaien *LOL*

14. shanice81

shanice81 Actief lid

May 15, 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Eigenlijk is bij deze mijn vraag ook beantwoord :D want ik wilde weten of je bij een volgend kindje ook een keizersnede zou krijgen als je bekken te smal zijn. wat dus bij mij het geval is....
    Ook ik heb een "spoed"keizersnede gehad nadat ze me ff flink pijn lieten lijden :( dat is 7jaar geleden geweest, nu ben ik zwanger van mijn 2de kindje,.en was er eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar,.het blijft immers spannend, ik heb 5dagen in het ziekenhuis moeten liggen mocht pas weg nadat de ontlasting weer normaal op gang was gekomen,.
    Eerlijk gezegt heb ik de keizersnede wel als iets prettigs ervaren,.wat alleen jammer was was dat ik mijn dochtertje pas 2uur later zag omdat ik ontzetend high was :oops: en veel bloedverlies en dus bloed nodig had.

15. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Roxyrox9: *zwaait morgen terug!*

@shanice81: veel succes met je 2e keizersnee dan meid!Ik heb de ks zelf ook niet als erg vervelend ervaren, moest gelukkig geen bloed hebben ofzo.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,508
    36,469
    113
    @lucia: mijn zoontje daalde ook niet in en heb daarom ook een (spoed) keizersnede gehad. De gyneacoloog zei tegen mij dat als ik de volgende keer een kleiner kindje krijg (jesper was 10 pond), dat het dan misschien een natuurlijke wordt en anders weer een keizersnede, maar het ligt hier dus nog niet vast.

17. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    Het hoeft niet altijd zo te zijn dat als je kindje niet daalt dat je te smalle bekken hebt. Darryl* aalde ook niet en terwijl ik op 9 en half cm zat kreeg ik ook een spoedkz. daarna ben ik gewoon bevallen van Dylano. Darryl* was klein, 49 cm en 2920 gram bij 40 week en dylano was 3490 gram en 51 cm, maar dus wel ingedaald.
    Darryl* bleek 3 x omstrengeld tijdens de kz, reden bij mij dus van niet dalen.
    Met een bekkenfoto kan je inderdaad zien of je te smal bent of niet.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,508
    36,469
    113
    Jesper was ook 3 keer omstrengeld, ik heb nooit geweten dat dat ook een reden kon zijn voor het niet indalen. Weer wat geleerd.

19. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    ja dat kan dus ook. de gyn zei later ook dat Darryl* nooit levend geboren zou zijn zonder de kz. ik had bij de 2e dan ook echt angst dat ik weer een kz moest, maar dylano is dus echt gewoon geboren.
    Als je zekerheid wil over je bekken, zou ik een foto aan vragen voor je zwanger bent mocht je een 2e willen en dan weet je zeker of t aan je bekken ligt of neit.

20. Butterfly

Butterfly Bekend lid

Mar 13, 2006
    979
    0
    0
    Hoi,

Alannah is geboren met de keizersnee omdat ze te groot was voor mijn bekken. Bij de tweede moet ik vanaf 37 weken onder controle bij de gynaecoloog om in de gaten te houden of de baby niet te groot is voor mijn bekken. Als de baby te groot is dan wordt het sowieso een keizernee. Als het niet zo is dan mag ik natuurlijk bevallen, maar ze staan ook open voor een keizersnee (i.v.m. verloop van 1e bevalling).

Gr,
    Danielle

Share This Page