Nooit op vakantie

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Amberxx, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Wij zijn dol op vakantie en onze kinderen genieten altijd reuze ervan, maar als iemand ze vervolgens thuis naar de vakantie vraagt is het antwoord ook altijd beperkt tot ‘leuk’. Na de afgelopen voorjaarsvakantie, waarin ze bij opa en oma hebben gelogeerd en allemaal leuke uitjes hebben gedaan, vertelde mijn oudste op school op de vraag wat hij in de vakantie had gedaan dat hij van z’n spaargeld Zelda heeft gekocht... daarnaast gaan wij in de zomervakantie ook niet altijd weg, omdat we het dan overal veel te druk vinden. We houden het dan vaak op uitstapjes en gaan lekker op vakantie in andere schoolvakanties. Maar na de zomervakantie hebben zij dan dus ook ‘niets’ te vertellen, is nooit een probleem.

Ik weet niet hoe oud het betreffende jongetje en jouw zoontje zijn, misschien speelt het vakantiegebeuren meer als ze wat ouder zijn (de mijne zit in groep 4), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat echt ieder kind na de zomervakantie vol van vakantieverhalen zit. Maar vragen of hij eens met jullie mee mag is - afhankelijk van de leeftijd - natuurlijk een leuk idee. Maar gooi het dan inderdaad erop dat het leuk is voor de kinderen, niet omdat dat vriendje nooit zelf gaat.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Als eerste wil ik zeggen dat in dit vanzelfsprekend eerst met moeder bespreek. Dat heb ik al een paar keer aangegeven.

Verder valt mij op dat volwassenen die geen belang hechten aan vakanties het afdoen als onzin, luxe etc. Alsof het voor kinderen dus ook niet belangrijk zou zijn.
    Uit de reacties die ik hier lees van mensen die als kind in zo'n situatie hebben gezeten lees ik heel wat anders.

Voor kinderen in deze tijd is het wel van belang. Ze zien het om zich heen in de straat en horen erover op school. En ik weet echt nog veel van vroegere vakanties en mijn kinderen weten (in grote lijnen) ook nog van eerdere vakanties. Geen details maar wel dat er bergen waren, mensen anders eruit zagen of een andere taal spreken etc.

En nogmaals vakantie staat voor mij niet gelijk aan het, duur of exotisch. Kamperen bij de boer in Nederland is ook een prima vakantie!

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik weet niet of het voor alle kinderen van belang is, maar weet wel dat onze kinderen er echt van opleven als we weg gegaan zijn. Een andere omgeving, andere prikkels. Ze leren er veel van (geen 14 dagen zon-zee-strand vakanties hier;))

Ik denk zeker wel dat je het kunt bespreken met ouders. Wel zou ik als uitgangspunt pakken dat jouw kind(eren) dat gezellig vinden, en niet omdat je het sneu vindt. Komt over als kritiek denk.
    Ik vind het wel bijzonder dat vader dus wel weggaat zelf en dan niet eens een weekje met zoon op pad gaat.

Amberxx vindt dit leuk.
  4. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Weet je wel wat dat kost? En daar moet je dan ook maar het mens voor zijn.
    (Opgezocht: vanaf 199 per weekend)

Ennieweej, ik heb er als kind nooit last van gehad, en mijn broertje ook niet. Mijn neefjes (nu 18 en 21, veel jonger dus) vonden het juist vervelend om alle vakanties weg te zijn omdat ze dan niet alle dagen met vriendjes konden voetballen. Op vakantie gaan IS overigens ook luxe. Het is niet nodig, namelijk. Dat kinderen het belangrijk vinden komt omdat ze dat van hun ouders horen. En dat pesten op school zou ik als docent direct de kop indrukken. Op vakantie is leuk, een dagje naar het strand/dierentuin/waterpark etc is ook leuk.

Afgelopen kerstvakantie is mijn dochter voor het eerst ‘op vakantie’ geweest met mij en familie. En wat ze erna het allerleukst van de gehele kerstvakantie vond is dat we weer thuiswaren en macaroni ham/kaas gingen eten:roflmao:

xElles, Paardenbloem, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Voor kinderen in deze tijd is het wel van belang?
    Die snap ik niet helemaal.
    Kun je dat uitleggen.
    Als kind zijnde gingen we ook niet ieder jaar met vakantie maar we deden wel hele leuke dingen.
    Voor de rest gingen de meeste vriendjes en vriendinnen gewoon allemaal met vakantie en ik heb daar geen trauma’s aan overgehouden en ik had iets om naar uit te kijken wannneer ze weer terugkwamen.
    Met vakantie gaan is geen sociale verplichting en er zijn nu eenmaal mensen die andere keuzes maken en dat moet je ook gewoon respecteren.
    In dit geval hebben de ouders of moeder gewoon geen zin in een vakantie, teveel gedoe, nou prima toch?
    Vergeet ook niet dat er weet ik het hoeveel mensen zijn die gewoonweg geen vakantie kunnen betalen, zij hebben het geld nodig om hun lopende rekeningen te betalen, hun kinderen aan te kleden en te voeden, deze mensen zijn er echt in deze tijd en voor die mensen in een vakantie inderdaad een luxe en misschien ook wel grote onzin om daar je gld in te stoppen.

Paardenbloem, SAARC, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben pas voor het eerst op vakantie geweest (overnachting dus) toen ik twaalf was. Niet omdat we het niet konden betalen, maar omdat mijn ouders dat niet leuk vonden. Ik heb dat nooit als sneu ervaren. Ik vind het ook vandaag niet sneu.

Ik hoop dat je ongelijk hebt over het belang van vakanties voor kinderen vandaag. Moet anders verschrikkelijk zwaar zijn als ouder dat je je kind zoiets cruciaals niet kan gunnen, als je het financieel niet makkelijk hebt.

MyMiracle en Djoess vinden dit leuk.
  7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Als jij als ouder geen geld hebt en al met moeite voor je gezin kunt zorgen begrijp ik dat vakantie niet nodig is. Maar dan zijn er tegenwoordig speciale vakantieweken en andere activiteiten voor kinderen in deze periode vanuit de gemeente en welzijnswerk. Juist omdat uit onderzoek blijkt dat het er niet bij horen, niet mee kunnen doen en nooit zelf ergens komen schadelijk is voor kinderen. Daar zijn tal van onderzoeken naar gedaan. Anders zou de overheid er ook niet in investeren. Dit valt namelijk onder (verborgen)armoede.

Ook zie je dat reacties als "het is luxe en niet nodig hoor, jij gaat een dagje naar de dierentuin" soms verkapte schaamte is omdat je als ouder je kind zoiets niet kunt bieden. Dan is het logisch dat je het voor jezelf en naar je kind wilt goedpraten. Een kind ziet natuurlijk om zich heen echt wel dat het anders is. Zoals iemand hier schreef. Dat de hele straat uitloopt en kind zit te wachten tot ze terugkomen.

Maar nogmaals daar is hier geen sprake van. En dit is juist een goedbedoeld initiatief!

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind vakantie wel een verrijking voor een kind. Ik wil minimaal 1x per jaar met de kinderen naar turkije. En ze kijken er echt naar uit. Ze zeuren heel vaak wanneer we weer naar turkije gaan. Als ze een vliegtuig zien denken ze altijd dat die naar turkije gaat.
    Laatst zijn we een weekend naar een landal park geweest. Keek ik erg tegenop omdat ik daar niet zo van hou om op zo’n park te zitten. Maar de kinderen vonden het geweldig.

Als iemand geen geld voor vakantie heeft geeft dat natuurlijk niet. Het is geen basisbehoefte. Maar het is wel leuk voor een kind om weleens mee te maken.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Soms is de situatie gewoon niet anders en kunnen ouders echt niet op vakantie.
    Ik waardeer het juist als ouders daar eerlijk over zijn. Dat ze toegeven dat t geld er niet is en een andere oplossing bedenken.
    Hoeveel gezinnen zijn niet in de problemen geraakt omdat ze mee wilden doen met de rest, terwijl t eigenlijk financieel niet kan.
    Dat er schaamte is om er voor uit te komen, dat ouders bang zijn dat hun kind buiten de boot valt enz.
    Dat vind ik veel erger, ook voor t kind, als het niet op vakantie gaan omdat het financieel niet kan.

MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan ben ik toch wel heel benieuwd naar al deze onderzoeken.
    Je kunt je werkelijk afvragen of je wel bij zo’n groep wilt horen wanneer je als kind enkel meetelt wanneer je met vakantie bent geweest. Wat een onzin allemaal, ik zit al een aardige lange tijd in de kinderen met twee grote kinderen op het VO en heb werkelijk nog nooit zulke onzin gehoord.
    Die opvattingen van kinderen komen toch echt bij de ouders vandaan en dat is pas schadelijk, je kind al zo vroeg leren dat je anders bent en een sneu persoon wanneer je niet achter de kudde aan loopt.
    Zielig hoor en dan vragen we ons altijd maar weer af waar pesten en buitensluiten vandaan komt?

kikker1, MyMiracle, Liekje81 en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Het gaat niet alleen om het bij de groep horen of niet. Het gaat er ook om dat je 6 weken stuk moet zien te slaan in je achtertuintje/op je balkon. En het ene kind zal dat makkelijker lukken dan het andere kind. Maar als je ouders weinig (kunnen) ondernemen om er een leuke tijd van te maken, kan zomervakantie een lange en vervelende periode zijn.

Amberxx vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Doorgaans zitten ouders die er voor kiezen om niet weg te gaan niet zes weken thuis, doorgaans wordt er ook nog gewerkt en gaan kinderen naar de BSO of wordt er gelogeerd en zo niet dan gaan ze echt weleens dagjes uit.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn schoonzus heeft de financiën niet om op vakantie te gaan, maar hoe zij dat inricht voor de kinderen, geweldig!

Ze slapen in een tentje in de tuin of op matrassen in de woonkamer, houd in de winter wel eens bikini dag met de verwarming hoog. Gooit de hele vriezerlafe vol met allerlei ijsjes. Logeren, gratis uitjes, stapels pannenkoeken, film avonden en ga maar door.

Ik heb enorm bewondering voor haar positiviteit en ook haar kinderen genieten enorm van zo’n huis vakantie.

Om als volwassene ‘geen zin’ te hebben. Oke dan ga je niet 2 weken naar Frankrijk maar een leuk weekend aan een Nederlands strand, bos of vakantiepark kun je toch wel opbrengen?

RoAn1981, MyMiracle, Nellie4 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Er staat toch nergens dat ze helemaal niks ondernemen?

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Het is luxe is een opmerking vanuit verkapte schaamte? Hoezo? Vakantie is gewoon een luxe, dat heeft niks met schaamte te maken.

Liselou, Biny, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het klopt wel wat Amber zegt, er zijn potjes vanuit de overheid om kinderen uit een bepaald sociaal milieu vakantie te bieden. Er zijn ook Europese vakantie kinderen die naar Nederland komen. Nu is er in die gezinnen wel meer aan de hand, daar zit het niet even een jaartje tegen.

Vakantie blijft luxe maar het is wel een luxe waar kinderen veel ontspanning bij kunnen voelen wat hen goed doet. Het kan ook klein, het hoeft allerminst meteen groots.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Ik zeg ook niet dat vakantie niet goed is, maar het is wel een luxe en als je niet gaat is dat niet meteen sneu. Misschien gaan ze wel heel regelmatig een dagje weg of logeert het jongetje bij familie.

Liselou en Djoess vinden dit leuk.
  18. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Wat wel sneu is, is dat een vader met zijn vriendengroep op vakantie gaat en niet met zijn zoon terwijl zoon ook graag een keer op vakantie wil.

Dát is de situatie die TS schetst. En doordat TS niet de meest subtiele persoon op dit forum is, hebben veel mensen de behoefte haar idee zo veel mogelijk neer te sabelen en in discussie te gaan en er van alles bij te betrekken waar het haar helemaal niet om gaat. Het gros van de reacties wordt daardoor gekleurd.

Beetje jammer allemaal.

MyMiracle en Amberxx vinden dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Net zoals jouw reactie nu dus?
    Misschien eerst even mijn reactie teruglezen voor je mij quote.
    En tja, misschien is het wel sneu dat vader niet met zoontje gaat, maar daarvoor ken ik de situatie niet goed genoeg.

20. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Ik ook niet maar dat is toch altijd zo? Je kan toch alleen afgaan op wat de TS mee deelt.

Overigens was deel 2 niet per se voor jou bedoeld.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina