Morning after pil werkt niet altijd, onverwacht zwanger van vijfde

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Zonnebloem7, 28 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Hoi,

Ik ben nieuw hier en wil even van me afschrijven en vrouwen waarschuwen. Zoals de titel al zegt ben ik onverwacht zwanger van een vijfde ondanks een morning after pil (ik wist niet dat dat mogelijk was). Uit een vorige relatie heb ik twee dochters. Met mijn huidige vriend heb ik ook twee dochtertjes. We vonden ons samengestelde gezin met vier meiden compleet en druk genoeg.

Laatst hebben we sex gehad, doordat ik corona had gehad was ik in de war met de weken maar het bleek tijdens mijn ovulatie te zijn. Meteen de volgende dag een morning after pil gehaald en ingenomen. Ik vertrouwde er helemaal op dat het daarmee goed was. We hadden ook tegen elkaar gezegd dat ik een spiraaltje laat zetten om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, hoewel we dit niet eerder hebben gehad.

Op de verwachte dag werd ik niet ongesteld maar ik las dat dit vaak voorkomt na de morning after pil, het kan zo een paar dagen opschuiven en alles in de war gooien. Daar ging ik dus helemaal van uit. Afgelopen nacht een gekke droom gehad, ik was zwanger, ze maakten een echo en het bleek een jongen te zijn. Alsof iets mij erop wou wijzen dat ik zwanger ben. Vanochtend gaan googlen en ik kwam verhalen tegen over vrouwen die zwanger zijn geworden ondanks de morning after pil. Daar schrok ik van want ik dacht dat dit onmogelijk was. Thuis meteen een test gedaan met het idee van het kan toch niet. Er kwam meteen een knalstreep in het testvenster nog eerder dan de controlestreep. Dat was een shock.

Ik kan nog niet meteen blij zijn aangezien het totaal niet meer in de planning stond en ik wel klaar ben met het hele zwanger zijn en babygebeuren (de jongste wordt binnenkort 1 jaar). Ik keek er al langzaam naar uit dat ze straks allemaal naar school zijn. Het idee om weer 9 maanden zwanger te zijn met zo'n enorme toeter, bevalling en herstellen, kraamtijd, borstvoeding, pfff moet er nog niet aan denken. Ik was juist bezig mijn lichaam weer enigszins in vorm te brengen en kan straks weer overnieuw beginnen.

Nou weet ik dat het natuurlijk een 'wondertje' is maar het voelt ook vreemd. Sommige vrouwen proberen jaren tevergeefs zwanger te worden, ik heb er vier en wordt het zelfs door de morning after pil heen. Voel me een beetje als een konijn of muis die alsmaar zwanger wordt.

Vriend en ik zijn beiden zo dat we geen abortus willen plegen. Vooral in onze situatie niet. We wonen vrijstaand, kinderen liggen al bijelkaar op kamers. Plannen om te verhuizen over een jaar of 2 a 3 jaar naar iets groters lagen er al. Het is vooral heel erg omschakelen aangezien we ons echt compleet vonden zo en vijf kinderen klinkt veel.

Wat wil ik met mijn verhaal...? Van me afschrijven, soortgenoten spreken en ervaringen delen, maar ook waarschuwen over de morning after pil! Ik heb weleens een verhaal gehoord van een single meid die had vaker onbeschermde sex en nam de volgende ochtend zo'n pil. Sommige meiden/vrouwen denken misschien zo'n pil lost het wel op. Zo dacht ik er ook over maar niets is dus minder waar.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Die pil werkt alleen maar als je eisprong nog niet is geweest, als die al wel is geweest doet die pil zover ik weet niets meer….

En gefeliciteerd!

Leraje, Neuzeke en Sado vinden dit leuk.
  3. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Daar ben ik inmiddels achter. ;) Dit heb ik dus nooit geweten. Het spande er in mijn situatie dan om want ik heb de pil op de dag of 1 dag na de eisprong blijkbaar ingenomen.

Dank je! Het idee dat het echt zo is begint langzaam een beetje door te dringen.

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.879
    8.045
    113
    Gefeliciteerd! En tegelijkertijd lijkt het me vreselijk. Kan me het heel goed voorstellen dat het enorm schakelen is.
    Een abortus had ik, iemand in een 'lang' traject ;), je niet kwalijk genomen.

Knap dat jullie er toch voor gaan. Veel geluk samen!

PS. @Nina Sanders lees je mee? ;)

Nathalie4, Nina Sanders en Lies1611 vinden dit leuk.
  5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik dacht dat dit ook gewoon in de gebruiksaanwijzing van de morning afterpil staat. Die pil probeert een eventuele eisprong uit te stellen, meer niet.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik kan me voorstellen dat het schrikken is voor jullie. Ik kan het me ook voorstellen wanneer er mensen zijn die wel voor zwangerschapsafbreking zouden kiezen. Het is uiteindelijk jullie leven en dus jullie keuze, wat je ook kiest.
    Sterkte, het zal even pittig zijn, het heeft tijd nodig. Ik verwacht dat er berusting komt wanneer jullie ervoor gaan, over t algemeen verandert je mindset dan vanzelf. Nu staat jullie hoofd niet naar een baby omdat je het afgesloten had. Is de situatie er dan vervolgens wel, als je kiest om het kindje te laten komen, dan veranderd in de loop van tijd dit vanzelf in je hoofd. Dit heeft uiteraard tijd nodig.

Sado vindt dit leuk.
  6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    In de bijsluiter staat volgens mij best duidelijk dat het niet 100% is. Volgens mij iets van 95% effectief in de eerste 24 uur. De map stelt een eisprong uit, maar als deze al is gesprongen dan doet de medicatie niets.

voor iedereen geld: leeeeeeees de bijsluiter. Weet wat je inneemt, wat het doet, wat de risico’s zijn, enz. Geen enkele vorm van anti conceptie is 100% , zeker de map niet. Minder betrouwbaar dan de pil zelfs 98% vs 95% volgens mij.

dat gezegd te hebben: ik snap je paniek hoor! Bij ons gebeurde dit in juli. Net de tweede covid vaccinatie gehad, mijn cyclus is regelmatig maar was door de vaccinatie een beetje een rommeltje geworden. Daarbij was het de vakantieperiode. We waren veel weg; weekje hier, weekje daar, spontaan een paar dagen noord Italië, enz. Op de terugweg van de laatste vakantiedag voelde ik me zwanger… thuis een test gedaan en jawel. Bingo.
    Grote paniek, shitshit, ik wil dit niet, ik kan dit niet, we waren klaar, ik wil niet nog een baby. Gesproken over abortus, mijn vriend liet de keuze aan mij aangezien ik het moet dragen, baren en voeden. Besloten om het te houden maar de blijdschap was ver te zoeken. Ik heb tot zeker week 25 nodig gehad om eraan te wennen. En nog hoor.. ben ik blij? Ik weet het niet. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar dit kleine meisje, en ze hoort er al helemaal bij. Aan liefde voor haar geen tekort.

Gefeliciteerd :)

citroenrasp, Lovieyou en Sado vinden dit leuk.
  7. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Maar bij jou gebeurt dat wel vaker toch, ongepland zwanger? Tenminste, van je vorige zwangerschap kan ik me ook zo'n soort verhaal herinneren. Dus misschien moet je eens iets met je eigen advies doen :roflmao:

Bumpie en NiVa0230 vinden dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113
    lol :roflmao: ja wekelijks.

Anderhalf jaar geleden of zo 1x misgerekend en toen was het ook direct raak ja. Maar toen heb ik geen map ingenomen of iets hoor. Wat moet ik precies doen met advies over de map?

9. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Dank je. Tja vreselijk...? Ik weet niet of dat het goede woord is. Het is in ieder geval schakelen en 5 kinderen vind ik ook best veel. Met 4 is het ook al druk en wij willen iedereen graag de aandacht geven en niet dat het erbij inschiet.

Wat bedoel je met 'lang' traject? Ik vind zelf een abortus meer voor gevallen zoals verkrachting, tienerzwangerschap of op hele late leeftijd. Het kan natuurlijk ook om andere, minder zwaarwegende, redenen. Maar ons geval vind ik dan weer niet zo om abortus te plegen.

10. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Dank je! Het zal best in de gebruiksaanwijzing staan, die ik overigens niet helemaal gelezen heb. Maar dan nog was dat in mijn geval lastig te bepalen geweest of de pil wel of niet zou helpen. Aangezien het rond de eisprong zat, de eisprong had ook nog kunnen komen.

Het idee begint al een beetje te bezinken alleen vreugde voel ik er nog niet bij maar weer van daar gaan we weer.

11. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    #11 Zonnebloem7, 1 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2022
    Dank je. Ik was me er wel van bewust hoe eerder je de map inneemt hoe beter. Dat heb ik ook gedaan binnen 24 uur. Alleen kende ik de exacte werking en het verhaal rond/na de eisprong niet. Ook las ik dat er wel degelijk verschil zit in de verschillende merken maps. Blijkbaar is de Ellaone beter dan de Norlevo. Moet je ook maar net weten.

Het is ook dat ik al 4 dochters heb. Ik vond 4 kinderen wel een mooi aantal en druk genoeg. Nu komt er een vijfde en dat idee is wel even wennen. Hoeveel kinderen heb jij al? Wel fijn dat je die gevoelens al wel hebt voor haar.

12. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Deze zwangerschap is overigens van 1x sex. Maar ja dat is iedere keer bij ons, de eerste keer raak. :D

13. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.227
    113

Ik heb 2 zoontjes (van 4 en 2 jaar). Onze oudste is een zorgenkindje (autisme) dus we hebben onze handen en hoofd vol met zorgen. Buiten dat was ik ook klaar met baby’s. We hebben wel even getwijfeld over een derde maar besloten om dat niet te doen om verschillende redenen. 1 daarvan was (is) dat ik vorig jaar tegen een burn out aan liep, ik zou de maand waarin ik positief testte beginnen met therapie. Het nieuws gooide dus behoorlijk wat roet in die plannen.

Die gevoelens hebben echt moeten groeien hoor. Het hele eerste trimester heb ik best diep gezeten, het tweede trimester ging beter maar ik vond het moeilijk om te zien hoe enthousiast iedereen om mij heen was vs mijzelf. Zeker ook omdat we nu een dochter krijgen. Dat maakte iedereen zo enthousiast. Ik vond dat erg moeilijk want ik moest mijn blijdschap half faken. Waar ik me dan weer kut over voelde natuurlijk.
    Ik wou het het liefst helemaal niet over de zwangerschap hebben. Ik kom tot op verkort ook heel moeilijk een voorstelling maken van 3 kinderen. Mijn toekomstbeeld was namelijk 2 kinderen. Alle plannen die we hadden waren met 2 kinderen. Het hoofdstuk kinderen was klaar, we zouden ons nu richten op nieuwe hoofdstukken.
    Ik zeg maar zo: gelukkig zijn we 9 maanden zwanger! Die tijd heeft niet alleen de baby nodig, maar de ouders soms ook :)

Hoe staat je man er in? Kunnen jullie er goed over praten?

Same here. Het is zowel een blessing als een curse :) maar vooral natuurlijk een blessing :)

14. Dominique87

Dominique87 Bekend lid

28 aug 2021
    874
    480
    63
    Vrouw
    Proficiat, ik zou gewoona adviseren voor direct een spiraal laten te plaasten als je echt geen kinderen meer wilt. Zouden graag zo’n wondertje hebben maar zelfs met al de moeite komt die er gewoonweg nog niet. Veel geluk nog want blijft een wondertje

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Ik vind 4 of 5 weinig verschil ;) het is wel wat drukker uiteraard maar koken voor 4 of 5 kinderen maakt niks uit. Je hebt wel meer was maar geen verdubbeling (alhoewel... :roflmao:).
    Hoe oud is de rest? Hoeveel is je man/vriend thuis?

Hier ook onverwachte zwangerschappen dus dat stukje van shock snap ik wel. (3 duurde een jaar, toen diagnose pcos, 4 was cyclusmisrekening, 5 ronde 1 op halfbakken beslissing). Map/abortus geen optie. Maar heeft ook weken geduurd voor ik blij kon zijn met de zwangerschap. En nu wil ik ze geen van alle meer kwijt, behalve soms even voor een pauze dan:D

16. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.868
    2.549
    113
    Wat je zegt veel mensen weten dit niet, zelfs artsen niet altijd.
    Bij ons was tijdens ovulatie condoom gescheurd en ik heb zelfs ruzie gemaakt met een vervangende huisarts omdat ik een noodspiraaltje wou en geen morning after omdat ik al de ovulatiepijn had en ik heb zelfs op echo gezien had hij die dag dan springt (in andere cyclus)
    Dus ik gaf aan dat het te laat zou zijn.

Uiteindelijk werd ik bestempeld als hysterisch omdat hun geen tijd hadden om een spiraaltje te zetten en het onzin vonden.
    Uiteindelijk via een huisarts waar ik jaar ervoor nog zat (vanwege verhuizing moest ik daar weg) een spiraaltje gekregen met toestemming van de verzekering. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb moeten bellen die dag.

Mijn eigen huisarts stond vreemd te kijken toen ik paar weken erna met een spiraaltje voor controle kwam terwijl er in de overdracht stond dat ik een hysterische vrouw was zonder spiraal :roflmao:

Ik hoop dat jullie er ondanks dat toch blij mee kunnen zijn <3
    Dus voorzichtig gefeliciteerd.

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Van harte gefeliciteerd, ik denk dat het meeste hier over de map wel is gezegd. Hier ook ervaring met een ongeplande zwangerschap (nummer 3) dus die shock herken ik wel.

Nummer 1 en 2 hebben we veel moeite voor moeten doen via ziekenhuistrajecten. Nummer 3 was raak door welgeteld 1x sex op 4 december 2020 met 2 flessen champagne en een goeie Gintonic na (die Sinterklaas toch). Wisten wij veel dat het ons (óns ja, we zaten immers niet voor niks in de medische toestanden) spontaan zou lukken. Maar direct heel blij. Toen baby M 5 maanden was zeiden we tegen elkaar dat áls we het nog een keer zouden willen, we dit (om praktische redenen!) wel echt snel erachteraan wilden doen. Want eenmaal uit de luiers, dan zou ik er geen zin meer in hebben. Bovendien zie ik echt grote voordelen van de kinderen zo kort op elkaar. Ze gaan volledig mee met elkaars ritme, houden elkaar ook bezig etc. Alledrie liggen ze hier rond 19/19.30 in bed en slapen allemaal de hele nacht door vanaf newborn.

Daar hebben we misschien ook geluk mee. Wij kennen het concept 'gebroken' nachten niet. Ook hebben wij geen huilbaby's en zijn het altijd gewoon tevreden en relaxte baby's geweest. Peuter- en kleuterfases brengen natuurlijk weer andere uitdagingen mee.
    Maargoed, dat gezegd hebbende.. baby M is volgende week 7 maanden, ik ben dan bijna 9 weken zwanger :). Het zal zeker pittig worden op momenten maar eerlijk, ik vind de overgang naar 3 echt peanuts. Merken we echt amper. Die extra paar kledingstukken in de was... ik was toch elke dag. Of er nou een kind meer of minder verschoond moet worden om mee moet onder de douche.. de ochtend- en avondspits is sowieso al druk. Daar gaat een vierde ook niet opeens de wereld in veranderen.

Ik denk dat het bij jullie een beetje vergelijkbaar is. Tuurlijk, een vijfde is druk, maar niet onoverkomelijk. Jullie zijn de drukte van 4 al gewend en je groeit er ook in mee. Ik zou wel na deze zwangerschap serieus gaan kijken wat passende AC opties zijn. Hier is dat absoluut een vasectomie voor man :). Wij dachten na nummer 2 compleet te zijn, maar juist door nummer 3 ontstond de wens voor nummer 4. En zo zijn er 4 kinderen gekomen in pak 'm beet 5 jaar. En dat is echt genoeg. ;)

LizMe vindt dit leuk.
  18. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    #18 Zonnebloem7, 9 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2022
    Ik begrijp het heel goed dat je in jullie situatie er ook niet bepaald op zit te wachten. Ik voel me met periodes ook tegen een burn out aanzitten. De oudste twee meiden (8 en 9 jaar) zijn extreem(?) druk. Ik heb co ouderschap met hun vader maar als ze er zijn is het intens. De peuter van bijna 3 jaar heeft natuurlijk ook zo haar nukken.

Ik ben iedere dag alleen maar aan het 'zorgen bent voor' en overleven dan echt te leven en genieten. Ik heb weleens gedacht ik had het ook gewoon bij de twee oudste meiden kunnen houden, dan had mijn leven er nu een heel stuk relaxter uitgezien. Dat schoot weleens door mijn hoofd en dan nu nog eentje op komst was dus niet wat ik in gedachten had.

Maar ja ik ben wel gewend dat het leven soms anders loopt dat je voor ogen had en kan daar wel snel in schakelen. Alleen het gevoel van blijdschap mis ik en voel me meer zo van het moet maar, het is niet anders. En ik zie gewoon erg tegen de, nog ergere, drukte op met 5 kinderen.

Mijn vriend is er nuchter in. Hij heeft gelukkig nooit gezegd ik wil het niet of er een probleem van gemaakt. Hij was heel snel aan het idee gewend en vind het prima. Dat scheelt wel. Denk dat ik er mss meer tegenop zie dan hij.

19. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    Ja echt wel. We hadden laatst een gesprek, ik zou na die morning after pil gaan regelen om een spiraal te laten zetten. Dat kan dus niet meer. We hebben nu gezegd na deze bevalling ga ik, zodra het kan, meteen een spiraal laten zetten. En dan hopen dat ik daar doorheen niet zwanger wordt. Daar heb ik ook al verhalen over gelezen en dat zou echt erg zijn.

Sorry, dat vind ik heel rot voor jullie. Het klinkt dan mss ondankbaar maar het is ook niet altijd een zegen als je super vruchtbaar bent, het is zo oppassen. Ik ben nu zelfs bang dat ik door een spiraal heen zwanger zou worden.

Ik hoop dat het bij jullie ooit gaat lukken.

20. Zonnebloem7

Zonnebloem7 Actief lid

28 feb 2022
    213
    33
    28
    Vrouw
    #20 Zonnebloem7, 9 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2022
    Ik vind 4 of 5 wel een verschil maar dat vind ik bij ieder kind erbij. Het is toch weer eentje meer die je moet verzorgen, aandacht geven, die praat/schreeuwt, de drukte neemt toe, een gewone auto kan niet meer. Het heeft vind ik meer gevolgen dan alleen koken en de was. ;) Dat vind ik de 2 minste problemen idd.

Mijn vriend werkt 4 dagen. Ik ben iedere dag thuis, eigen ondernemer vanuit huis, dat maakt het ook zwaarder want je hebt nooit iets anders en zit er iedere dag in. De oudste meiden zijn 8 en 9 jaar van mijn ex waar ik co ouderschap mee heb. De jongste meiden zijn bijna 3 jaar en net 1 jaar.

Tuurlijk hou ik ook ontzettend van mijn meiden maar vind het soms wel zwaar. Iedere dag ben ik eigenlijk alleen bezig met zorgen voor en zelf besta je niet echt, in de zin van kunnen doen wat je zou willen of enigszins rust aan je hoofd.

Deel Deze Pagina