noorden echt zo anders dan het zuiden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 22 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamawannebe

Mamawannebe Fanatiek lid

12 apr 2007
    1.090
    0
    0
    Directiesecretaresse
    's-Hertogenbosch
    Ik woon op dit moment in Groningen (stad) en heb ook in Brabant gewoond. Beide provincies hebben wel wat. Groningen stad is echt fantastisch! En inderdaad, de Groningers zijn wat stugger, maar zodra je eenmaal binnen bent, heb je een vriend voor het leven.
    Het bourgondische leven van het zuiden spreekt mij meer aan, dus zijn wij vanwege de baan van mijn man, aan het overwegen om naar Brabant te verhuizen.

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik vind het verschil tussen west en oost groningen al erg opmerkelijk! ik kom uit west groningen en mijn man uit oost en dat is al een wereld van verschil hoor. in oost zijn ze veel stugger. mijn vriendin gaat ook met een ooster en die merkt het ook. ;)

3. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    En bedankt..... ;)

Ik kom zelf uit den helder en ben verhuist naar tilburg, ik heb ook heel erg moeten wennen, was gewend om alles te zeggen wat ik dacht maar dat wordt hier niet zo geaccepteerd. Mijn ouders zijn allebei echte tilburgers en de familie dus ook en wist dus wel een beetje hoe de mensen hier zijn.
    Het belangrijkste vind ik toch dat mijn man en zoontje bij mij zijn dat maakt mijn thuis.

Veel sterkte,

knuffel
    conny

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij zijn van het "westen" naar Groningen verhuisd.
    Wonen in een "vrij" dorp (ja, je hebt hier best wel zwaar gelovige dorpen) en het bevalt ons prima!

Noordelingen kijken inderdaad de kat een beetje uit de boom maar zijn super gezellig en vooral ontzettend hulpvaardig.
    Mijn familie (veelal Limbolanders) zijn ook gezellig en leuk.
    Het ligt vooral aan jezelf denk ik....

We wonen hier met plezier en gaan zeker niet meer terug naar de Randstad! (ja, weekendjes voor familie en vrienden ;))

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Oost Groningen komt op mij ook iets stugger over....maarja, ik ben niet de persoon om alle Oost Groningers over 1 kam te scheren ;)

6. Milla

Milla Niet meer actief

Er zijn echt verschillen tussen de regio's inderdaad, wij zijn als brabanders naar Limburg verhuisd, en ik wil niemand beledigen maar ik vind de Limburgers pver het algemeen wat geslotener en wat meer op zichzelf en minder direct, ook een beetje kat uit de boom-kijkers. Ze zeggen vaak niet wat ze echt denken of vinden, maar draaien er een beetje om heen. Er heerst in bedrijven hier meer 'vriendjespolitiek' en ik hoor vaak van hielenlikkers, gelukkig zelf geen ervaring mee, maar heel veel mede brabo's hebben dat zo ondervonden. Ik denk dat Brabanders directer en opener en wat dynamischer zijn.. in het algemeen dan. Want je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren natuurlijk.
    Verder zijn het vooral hele vriendelijke behulpzame mensen in Limburg!

7. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Go Delfzijl! Enne, gereformeerd? Misschien als je in kleine dorpjes komt waar iedereen nog echt gronings praat, maar over het algemeen niet hoor! Ik ken alleen maar hele aardige, prettig gestoorde groningers, hihi! ;)

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    veel reacties :D
    Bedankt allemaal!

Nu heb ik er een iets beter beeld van van het noorden.
    Zoals de meeste van jullie beschrijven zijn de groningers echt typisch zoals mijn man en zijn moeder.
    Ze komen heel stug en terughoudend over maar als je ze eenmaal kent dan komen ze los en zijn ze heel gezellig.

Nou ben ik wat stugheid betreft hier in de buurt wel wat gewend. Want oh oh wat zijn de mensen hier chagerijnig zeg! Niet allemaal gelukkig, maar de meeste wel.

Volgend jaar dan weet ik het hoe het in Veendam is. Spannend hoor en kan het me eigenlijk nog steeds niet echt voorstellen dat ik daar straks woon.
    Dan bekijk ik de foto's weer van de woning en dan lijkt het zo raar dat onze spullen daar straks zullen staan :)

Zie vreselijk op tegen de verhuizing. Vooral ook met onze kleine.
    We moeten alles en allemaal in 1 dag oververhuizen.
    pfff het lijkt me nu al een onmogelijke opgave :(

9. carry

carry Fanatiek lid

30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik ben een geboren stadjer, en sinds 2 jaar wonen wij nu in Noordbroek een klein dorpje vlak bij Veendam. Ik moet zeggen dat ik in de stad bijna nooit Gronings hoorde, maar in de kleine dorpen wordt er veel meer Gronings gepraat en moet ik ook vaak even 2x slikken als ik dat hoor. De eerste weken dacht ik: Waar ben ik beland......
    Maar het went snel! En ik moet zeggen iedereen im mij heen riep gelijk toen wij gingen verhuizen: Daar zullen jullie spijt van krijgen, maar tot op heden heb ik nog geen spijt gehad, ik wil hier niet meer weg. We hebben een heerlijk huisje hier, veel grond om ons heen, veel groen en natuur om ons hen, Heel vaak zie ik hier gewoon hertjes lopen, konijnen, noem maar op. Ik vind het hier heerlijk wonen. En idd de mensen waren wat kat uit de boom kijken, maar dat gaat alleen maar beter! Succes met jullie verhuizing meid!

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Denk dat ik ook wel van ervaringsdeskundige kan spreken... ben opgegroeid in zeeland, kwam mn huidige man tegen en ben met hem gaan samenwonen in veendan waar hij altijd al woonde...

inmiddels zijn we dus terug naar zeeland verhuisd. Ikzelf vond er niks aan. Veendam is niet mijn plaats. Het durde ong anderhalf jaar voor ik echt gewend was maar ook daarna... ik vind het gewoon niet gezellig. Als we in die buurt waren blijven wonen was ik naar borger of assen oid verhuisd. Vervelendste vond ik de taal (echt geen fraai dialect vind ik) en ik miste gezelligheid, veendam heeft niet cht gezellige cafeetjes, terrasjes ed.

Verder wij zijn ook in 1 dag verhuisd en was idd niet de meest ontspannen tijd van mn leven (om precies te zijn zijn we 3,5 u rijden verderop gaan wonen mn dochter was destijds 7 mnd) maar met een beetje planning kom je een heel eind. Verder gewoon niet bij nadenken teveel en gaan met die banaan.

Deel Deze Pagina